Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2008, 21:18   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 18
Xeva er ny på vejen
Lightbulb Midt imellem reva og flex???

Nå har på fornemmelsen jeg starter på en lang beskrivelse. Men har ret mange spørgsmål, og håber en af jeg kompetente mennesker herinde vil hjælpe mig lidt på vej...

JEG HAR SET HVOR SVÆRT MIT TIDLIGERE INDLÆG ER AT LÆSE, OG HAR OMREDIGERET DET LIDT HER OG SAT MELLEMRUM IND. HÅBER FLERE VIL LÆSE DET NU...

Nå har på fornemmelsen jeg starter på en lang beskrivelse. Men har ret mange spørgsmål, og håber en af jeg kompetente mennesker herinde vil hjælpe mig lidt på vej...

Blev sygemeldt sidste år i april. Dårlig ryg. Gik 9 måneder uden at få lavet andet en ressourceprofil. jeg rykker for det flere gange, men får af vide, at der er ventetid. Foreslår selv at finde arbprøvning, men det vil kræve en jobkonsulent også, og det er der ikke tid til pt...

Flytter kommune, her kommer der skred i sagerne , heldigvis. Starter i arbejdsprøvning, som jeg selv finder. Jeg har fået af vide af sagsbehandler hele vejen igennem at dette er klokkeklart flex, grundet lægepapirerne fra det sted, hvor jeg er udredt. De beskriver lidelsen som varig og mener ikke jeg kan arbejde ret meget, hvis noget overhovedet. Dette synes jeg nu er lidt en overdrivelse, jeg ser helt sikkert muligheder på arbejdsmarkedet, og glæder mig til at "blive prøvet af", om man så må sige.

I min arbejdsprøvning bliver jeg forlænget først en gang af 3 mdr, og herefter 3 mdr mere, da alle parter mener det er værd at afprøve om jeg kan komme længere op i timer. Jeg lander på 25 timer med div skånebehov ift ryggen.

I mellemtiden er der bestilt undersøgelse hos speciallæge(af lægekonsulenten). Fair nok synes jeg, da jeg jo imidlertid ikke selv mener jeg er så dårlig som beskrevet fra første undersøgelse. Denne læge(som jeg senere får at se, at lægekonsulenten direkte har henvist til - må de det???)(Det kan jo virke som bestillingsarbejde, når de direkte henviser, man kan i hvert fald komme i tvivl om, hvorfor det er så vigtigt for en lægekonsulent at det bliver en specifik læge der undersøger)

Well - han mener at vi skal STILE EFTER 30 timer. Men anbefaler midlertidigt flexjob. Dette kan kommunen ikke efterleve. Flex er flex...og de ender med at vurdere, at jeg er for dårlig til Revalidering(her bruger de argumentet at jeg "kun"arbejder 25 timer og med skånebehov) Men for god til flex(da jeg jo muligvis kan komme op på 30 timer). Kort sagt, nu er der ikke flere sgdp,(har forlænget to gange, bare for at komme i arbprøvning grundet sløs fra tidligere kommune) og vi skal have hende videre? Eller?

Partshøringssvar udarbejder jeg sammen med min socialrådgiver fra min a-kasse. Han appellerer til, at kommunen bestemmer sig for hvilken retning de vil bevæge sig i (flex/reva) , afklare mig yderligere, og derefter tage stilling til flex/reva/ordinært arb. Vurderingen bliver jo taget ud fra en arbejdsprøvning. Kunne jeg komme længere op i timer andetsteds? osv.

Kommunen afslår alle forlængelsesmuligheder og "smider" mig på kontanthjælp. Mener lovgivningen er tynd her, for hvordan HULAN, kan det blive borgernens problem, at kommunerne har sagsbehandlingsventetid, spildte jo noget nær 9-10 måneder i første kommune. Nå, jeg affinder mig med min daværende sagsbehandlers forklaring om, at afklaringen jo vil fortsætte på kontanthjælp.....

Mødte jo så op for at blive visiteret til kontanthjælp og møder en virkelig slem ef af slagsen i kategorien sagsbehandler. Han er direkte grov, forvirret, stresset og hurtig i vendingen. Siger fx at jeg skal regne med, at det er meget anderledes på kontanthjælp. Ja øh nå, hvad svarer man til det, som om det er ønskeposition nummer et. Han ævler løs om alt muligt jeg ikke har en jordisk chance for at følge med i, bl.a. at jeg må kontakte min a-kasse og forklare dem denne afgørelse, da de nu må handle.
Prøver at forklare, at det ER min socialrådgiver fra min a-kasse der har skrevet partshøring i samarbejde med mig, og han kender til sagen, og at jeg er medlem jo, men ikke kan stå til rådighed i tilfælde af ledighed, da man ikke ved hvor mange timer jeg kan arbejde - reelt.
Sagsbehandleren bad min SR ringe til ham, hvis han havde problemer med at forstå budskabet. Og at han da sagtens kunne skrive et notat om at jeg kan arbejde 30 timer, hvis det er det der skal til for at jeg kan stå til rådighed... HMM ...I det hele taget ikke særlig fedt møde der.

SB bad mig møde op den 1. dec for at søge kontanthjælp og derefter ville han finde ny SB til mig. Jeg mailede ham, for at sikre mig, at det jeg skulle den 1. blot var at ansøge om kontanthjælp da jeg ellers gerne ville have en bisidder med. Han forsikrer mig, at jeg ikke kan få en SB før efter visationen til kontanthjælp.
Jeg tror faktisk ikke helt på ham så tager mig veninde med. og ganske rigtigt, vi kunne jo lige så godt slå to fluer med et smæk, og jeg skulle så have møde med - HAM.
Åh nej - jeg blev så ked af det, magter ham ikke. Forvirret mand, der ikke har sat sig ind i min sag, vidste fx ikke at jeg havde indleveret partshøring, eller at min ressourceprofil stadig er den helt tilbage fra for 1½ år siden i den anden kommune mm.

Han hilste ikke på os, så min veninde endte med at komme med ind og ud igen uden at han hilste på hende. Well - måske lille ting, men når man sidder der og er nervøs og utryg er det godt nok ubehageligt, når der er sådan et pres på, stress, uforberedt, og uhøflig.

Enden blev at han matchede mig 3 og forklarede at at det desværre var kynisk på kontanthjælp så det var den hurtigste vej UD af kontanthjælp. Og at så længe der ikke er anket til højere instans og foreligger svar herfra, kan han ikke arbejde videre.

De vil da tage hensyn til min faglighed, så vidt muligt. men ikke nødvendigvis. I brevet står der, at jeg ikke har andre problemer end ledighed(skånebehov???hvad med min ryg? Og psykisk mm ved han egentlig intet om, da han ikke har spurgt eller kan undersøge det, da min ressourceprofil er så gammel)jeg skal i starten ikke søge jobs, men det kommer nok snart. jeg skal starte på kompetence center(fik ingen info om det) Ligge cv ind på jobnet osv.

Fik dog på falderebet lov til selv at prøve at finde en aktivering 3 mdr. men som han sagde du skal ikke regne med, at det kan afklare dig yderligere ift flex? Men hvad mener han mon med det? Jeg tænker bare, at det vel ikke kun er ren aktivering men også afklarende, jeg er jo trods alt stadig "syg" - blot på kontanthjælp i stedet for sgdp. Og igen henviser jeg til det lovstof som omhandler det at være syg på kontanthjælp....12b

Nu kommer der masser af spørgsmål:

1)Når der ikke er flere sgdp skal kommunen så ikke følge op på min sag på kontanthjælp? jvf paragraf 12 b ad 1 ad 2 og ad 3 Jeg anker jo, men der kan jo godt gå længe før jeg får svar på det! Kan forstå at der skal laves en plan, men min sagsbehandler ligger noget andet i det end jeg. Fx står der han kan inddrage andre parter end mig, og han afviser at gøre det fordi han ikke mener det er nødvendigt at undersøge mere i den sag...Osv. ?? Jeg undrer mig fordi min gamle sagsbehandler på sgddp jo sagde "bare rolig" det ændrer intet, du fortsætter i afklaring, blot ved ny sagsbehandler...Og jvf 12 b

2) kan man virkelig ende i midten af nowhere på den måde, du er for god til flex og for dårlig til reva?

3) kommunen siger, at kan man bare arbejde lidt over 50 % af max ydeevne, altså vel sagtens 18,5 timer, så er man ikke berettiget til flex, og skal klare sig selv for de 18,5 timer? det er vel som det er hvis det er loven, men hjælp det bliver svært at finde et sådant job. men hvad hvis man kan arbejde som mig lige nu 25 timer med skånebehov. Jeg bliver bare rigtig bange for, at det bliver meget svært at finde nogle der vil ansætte en på de vilkår?

4) MIn SB på sgdp har ikke udelukket reva, blot ikke nu, da jeg ikke er afklaret, som hun siger. men hvad skal der så til, før man kan blive reva? Og afklaret, når ny sagsbehandler intet gør i den retning??? Og i bund og grund mener jeg bare skal ud hurtigst muligt.
Nogle siger at reva er fuld tid ordinært, andre at det kan være mindre, da kommunen jo kræver man skal kunne klare sig for alt over 18,5 timer, kan en reva vel gå på 25 timer?
Min nye SB sagde, alt kan lade sig gøre, hvis du vil skrive under på, at du kan klare dig for 25 timer<? Hvad mener han mon(fik ikke spurgt ind, der var så meget info) hvis man accepterer dette, kan man så komme i klemme senere, hvis nu man om ti år er blevet dårligere og nu søger flex og får det? Fx at man så kun kan få suppleret op til 25 Eller hvad er "fælden " her, hvis der er en? Og kan man revalideres indenfor ens eget felt, hvis man mangler viden og erfaring fx, for at kunne blive attraktiv på arbejdsmarkedet?

5) Kan man bede om ny sagsbehandler på baggrund af det jeg her har beskrevet, jeg forstår ham ikke, føler ikke vi forstår hinanden eller kan tale sammen osv...er lidt nervøs for, at det også kunne gøre det hele værre?

6)Når jeg har taget en videregående uddannelse og er sygemeldt, må kommunen så sende mig ud i ordinært ufaglært arbejde?

7)raskmeldt/sygemeldt, er det mig selv der "bestemmer" eller kan kommunen raskmelde mig?

8)Sådan en paragraf 56, er det til at få? Eller er det umuligt? For det kunne jo være en stor hjælp, hvis man ender på det ordinære arbmarked men har sygedage pga ens sygdom, det skal nævnes at jeg har slidgigt, dette mener speciallægen IKKE er kronisk, men det er det nu, så mon ikke en paragraf 56 kunne være noget jeg kunne få fremtidigt, hvis min sag ender med afslag på alt?

9)hvis det viser sig, at jeg kan arbejde 25 timer fx - uden skånebehov, er jeg så ikke ude på det ordinære arbejdsmarked? Blot på den måde, at jeg så skal klare mig selv for 25 timer?

Og til sidst - Flot Claus Hjort....Endnu mere gulerod/pisk finte. Kommunerne bliver trukket økonomisk hvis de ikke får folk ud af systemet og får ekstra penge hvis de gør. Processen? hvorfor snakke proces, arbejdsmiljø, stress, osv, og mon det i den sidste ende bliver et overskud, hvis man presser syge mennesker ud ved at omgåes loven?
Well - det kan man jo tænke lidt over !!!

Læste lige at samme person har udtalt sig om, at man ikke må overgå til kontanthjælp og ikke være raskmeldt? Men hvad så? Så skal han da forlænge og IKKKE forkorte sgdp(som han er i gang med nu) Eller anerkende, at en sådan process tager den tid det gør, med de sagsbehandlingstider der er for tiden

På forhånd tak for svar - Eva

Sidst redigeret af Xeva; 07-12-2008 kl. 21:24.
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat