Se enkelt indlæg
Gammel 30-09-2008, 12:54   #55
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Normalt når man laver en undersøgelse - en statistik - så deltager der MINDST 1.000 personer, som er NØJE udvalgt, så det ville svare til, hvis hele befolkningen havde svaret på det.
Selv 1000 personer kan er IKKE nødvendigvis betragtes som et udsnit af befolkningen.... Alt står og falder med HVAD er "forskningens" formål, HVEM betaler for "forskningen" (oftest er det bestillingsarbejde) og sidst men ikke mindst - HVEM udfører "forskningen".

I min verden har den slags "undersøgelser" INGEN som helst sandhedsværdi JEG ville turde sætte mit lid til. Vi ser kun alt for ofte, hvor den såkaldte "evidensbaserede forskning" nærmest kan fremkomme med en hvilken som helst konlusion, afhængig af, hvem og med hvilket formål har BESTILT undersøgelsen.

Det er efterhånden således, at bare jeg hører udtrykket: "evidensbaserede forskning"... brækker jeg mig nærmest på stedet

Evidens, hvad er det? Evidens betyder vished, klarhed og tydelighed. Ordet har fra sin latinske oprindelse flere betydninger, og når det anvendes i dag inden for de pædagogiske, sociale og sundhedsfaglige områder er der tilsvarende forskellige opfattelser af, hvad der tæller som evidens.

"Den bedste aktuelle viden" Evidens kan forstås som ”den aktuelt bedste viden” man har inden for et område.

Den aktuelt bedste viden opnås typisk gennem forskning. Derfor forbindes evidens tit med ”hårde facts” eller uomtvistelig viden opnået gennem omhyggelige og systematiske undersøgelser.

Men evidens er ikke kun forskningsbaseret viden. I nogle tilfælde kan den aktuelt bedste viden hentes i ekspertudtalelser eller hos erfarne professionelle. Evidens er derfor mere, end hvad forskningen kan fortælle os, bl.a. fordi alle forhold ikke er videnskabeligt undersøgt.

(Kilde: http://www.ucvest.dk/page463.aspx )

Altså.... den slags forskning kan kun være begrænset af forskernes (og deres kunders) egen agenda, og fuldstændig afhængig af OM forkerne indhenter eller IKKE indhenter materiale, udsagn, vidnesbyrd eller anden form for reelle (kliniske) oplysninger indenfor emnet, der undersøges.

Den "evidensbaserede forskning" rækker så langt tilbage som til nazismens Tyskland... men nu er det helt taget overhånd - i takt med at vores regnekraft - computere - er blevet store, stærke og hurtige. Nu kan enhver idiot med en korrupt tankegang, sælge sin indsats som værende "evidens-forskning" og så fodre enhver, uanset ETISKE parametre - med et hvilket som helst lort, der på et sekund kan føre bevis på at sort ER hvidt, eller omvendt - afhængigt af hvad KUNDEN ønsker....

Man kan, kort sagt - levere HVAD SOM HELST til de hungrende kunder fordi - hvad som helst lader sig BEVISE og "dokumentere" ved hjælp af evidensbaserede forskning.

Der er frit valg på alle hylder, for den "rette forsker", der tilfredsstiller den "rette kunde". Derfor har den evidensbaserede forskning IKKE den neutrale sandhedsværdi - og alligevel misbruges den i stor skala til at gennemføre et hvilket som helst politisk bullshit, det måtte passe politikere, og i særlig grad - deres EMBEDSMÆND!

Lige netop dette emne, zuza - det burde have sin egen tråd, idet det er på denne baggrund, at de fleste Apokalypse Riddere ødelægger den lille menigmands liv!

Sidst redigeret af Tante Ana; 30-09-2008 kl. 12:58.
Tante Ana er ikke logget ind