Se enkelt indlæg
Gammel 14-02-2022, 16:52   #806
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Svar fra DUKH: Hvor mange gange kan kommunen udskyde en afgørelse?

SPØRGSMÅL til DUKH

Kære DUKH

Retssikkerhedslovens § 3 stk.2

Sagsbehandleren kan undtagelsesvis udskyde en kommunes politisk vedtagne sagsbehandlingsfrist, imod borgeren skriftligt modtager en ny frist, hvor der skal falde en afgørelse. Hvis der skulle mangle væsentlige oplysninger til sagens afgørelse. Dette skal ske inden for tidsrammen af den oprindelige politisk vedtagne frist.

Tiden viser desværre at kommunerne er begyndt at udskyde afgørelsen både 2den og 3die gang.

SPØRGSMÅL:

Hvor mange gange kan en kommune tillade sig at udskyde en afgørelse iht lovgivningen på nævnte måde?

Med venlig hilsen


SVAR fra DUKH:

Tak for din henvendelse til DUKH – Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet.

Jeg vil i det følgende besvare dit/dine spørgsmål:

Sagsbehandlingsfrister

Som du skriver skal kommunen på deres hjemmeside offentliggøre, hvor lang sagsbehandlingstid, der er på de enkelte områder. Kommunen skal endvidere give besked, hvis sagsbehandlingstiden ikke kan overholdes, og hvornår der kan forventes en afgørelse.

Der står sådan i retssikkerhedslovens § 3 og § 3a.

§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

§ 3 a. Fristerne efter § 3, stk. 2, skal for afgørelser efter lov om social service offentliggøres på og fremgå tydeligt af kommunens hjemmeside. Fristerne efter § 3, stk. 2, gælder også ved kommunalbestyrelsens behandling af afgørelser efter lov om social service, som er hjemvist af Ankestyrelsen. Fristerne regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.

Der er ikke i lovgivningen beskrevet, hvor mange gange en sag kan udsættes.

Der kan dog være tale om en så uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid, at det det må sidestilles med et afslag.

Ankestyrelsen har udsendt nogle principafgørelser, som omhandler dette, fx
uddrag

Ankestyrelsens principafgørelse R-4-04

Resume:
"Et uforholdsmæssigt langt sagsforløb i kommunen måtte sidestilles med, at kommunen havde givet afslag på at være rette handlekommune i en sag om sygedagpenge."

uddrag

Ankestyrelsens principafgørelse 49-16

Resumé:

"Ankestyrelsen kan behandle en konkret klage over manglende overholdelse af offentliggjorte sagsbehandlingsfrister.

Det betyder, at hvis man oplever en uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid, som ikke er begrundet i, at der fx afventes lægelige oplysninger, som der kan være ventetid på, kan man betragte dette som et afslag. I så fald kan man klage over afslaget til Ankestyrelsen."

Generelt må der forventes længere sagsbehandlingstid jo mere kompliceret en sag er.

Tilsynet under Ankestyrelsen

Hvis kommunen ikke overholder sagsbehandlingsfristerne, eller man ikke får besked om, hvornår der kan forventes at blive truffet en afgørelse, kan man klage til Tilsynet med kommuner. Tilsynet ligger under Ankestyrelsen.'
Oplysningsgrundlaget

Det er kommunen som har ansvaret for at en sag er tilstrækkelig belyst for, at der kan træffes en afgørelse. Der står sådan i Retssikkerhedsloven:
Sagens oplysning m.v.
"§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse."

Hvis kommunen ikke har sikret sig at sagen er tilstrækkelig belyst før der træffes en afgørelse, kan en klagesag i Ankestyrelsen munde ud i en hjemvisning, hvis Ankestyrelsen mangler oplysninger for at kunne træffe en afgørelse.

Det vil ofte betyde en forlænget sagsbehandlingstid inden der træffes en endelig afgørelse. Det vil derfor være en god ide at indgå i en dialog med kommunen om, hvor det kan være relevant at indhente oplysninger fra fx egen læge, sygehus og lign.

Du kan læse mere:

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, se særlig §§ 3 og 10

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/95

Ankestyrelsens principafgørelse 49-16

https://ast.dk/afgorelser/principafg...e#/a/e91fe096- ce1d-456f-9a80-cd8105625c5f

Ankestyrelsens principafgørelse R-4-04

https://ast.dk/afgorelser/principafg...e#/a/4129ef9a- 186b-4c2a-b0f9-5c3654370185

DUKHs hjemmeside - praksisnyt nr. 23 - hurtighedsprincippet

https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksi...isnyt-23---Om- fasts%C3%A6ttelse,-offentligg%C3%B8relse-og-overholdelse-af- sagsbehandlingsfrister--hurtighedsprincippet-

DUKHs hjemmeside - praksisnyt nr. 32 - unenighged om oplysningsgrundlaget
https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksi...--Uenighed-om- oplysningsgrundlaget

Tilsynet - her kan du læse mere om tilsynet under Ankestyrelsen

https://ast.dk/tilsynet/sadan-behandler-tilsynet-en-sag

Du er velkommen til at kontakte DUKH igen, hvis ovenstående ikke giver dig fyldestgørende svar på dit spørgsmål.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat