Se enkelt indlæg
Gammel 04-03-2017, 11:53   #12
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jesperjensen

Det væsentlige i hele denne dårlige grammatiske lægeerklæring (går ud fra Jobcenter har betalt for den, ikke mange steder i andre erhverv kan man levere et sådan ringe skriftligt redegørelse uden modtager havde nægtet betaling):

Citat:
Spørgsmålet.om.hvorvidt.der.er.overensstemmelse.me llem.Jj's.subjektive.klager.og.de.objektive.somati ske.fund:.Jeg.vurderer,.det.ikke.er.muligt.at.besvare.dette. spørgsmål.positivt.på.grund.af.sygdommen s.karakter.
Min fremhævning.

Ovenstående oversat til alm. dansk:

Jeg kan ikke se nogen sammenhæng mel. de fysiske klager og er ingen konkrete fysiske fund for disse.

Og videre i samme afsnit:

Citat:
Symptome r.som.de.beskrevne..kan.optræde,.uden.at.der.er.ob jektive.fund,.der.kan.tillægges.som.årsag,.hvis.ldelsen.har.karakter.af.en.somatiseringstilst and.... J.har.en.svær.somatiseringstilstand,.der.har.medfø rt.et.yderst..begrænset.funktionsniveau.med.en.sto rt.set.ikke-eksisterende.arbejdsevne.
Igen min fremhævning.

Her lægger lægen ud med først at skrive, at symptomer kan være pga. en somatieringstilstand, og derpå at han konkludere, at du har en endda en "svær" somatieringstilstand.

Somatieringstilstand bruges i forbindelse m. hypokondri uden at skrive det (gammelt udtryk), den mere moderne form er "funktionel lidelse". Se på dette link:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli.../somatisering/

Og yderligere interessant bliver det her i samme afsnit:

Citat:
Prognosen.med.hensyn.til. .en.positiv.udvikling.i.J's.funktionsniveau.i.en.g rad,.så.det.er.muligt.at.finde.beskæftigelse.udove r.det.yderst.begrænsede.niveau,.der.er.beskrevet.i .oplægget,.er .yderst.ringe. .Da.der.ikke.er.fundet.en.somatisk.forklaring.på.d et.beskrevne.symptombillede.er.symptomerne.forenel ig.med.diagnosen.Neurasteni,.hvor.der.optræder.stærkt.øget.fysisk.og.psykisk.t rætbarhed,.muskelsmert er.og.svær.svimmelhed.
Igen mine fremhævninger.

Prognose (dvs. fremadrettet): desværre bliver det her rigtigt vrøvlet ikke kun pga. manglende overholdelse af grammatisk tegnsætning, men direkte vagt tenderende til selvmodsigelse. Hvilket nogle Jobcenter betragter, som deres åbning til selv, at gå ind og tolke. Dvs. de kan både tolke er det er yderst ringe at finde beskæftigelse på dit niveau til der er mulighed for at finde beskæftigelse.

Lægen nævner her også konkret: neurasteni. Der burde have været en ICD-10 kode på. ME foreningen skriver netop flg.:

Citat:
Forkert diagnosekode
ME kategoriseres af WHO som en neurologisk sygdom med diagnosekoden ICD-10 G93.3. Lægehåndbogen betegner imidlertid Neurasteni som et synonym for ME. Neurasteni kategoriseres som en psykiatrisk lidelse med diagnosekoden ICD-10 F.48.0 og WHO angiver udtrykkeligt, at neurasteni udelukker ME.
Dvs. han peger på en diagnose, som nu er puttet under funktionelle lidelser, og der til stadig er "blæst om". Uanset om det kaldes funktionel lidelse el. neurasteni, så er konklusionen at du ikke er fysisk syg, men psykisk syg el. bare indbildning.

Læs på disse links:

http://me-foreningen.dk/til-fagfolk/laegehandbogen/

https://www.sundhed.dk/borger/patien...ridt-tilstand/

Så skriver lægen flg.:

Citat:
..Jeg.har.drøftet.JJ's.problematik.med.Klinik.for. liaisonpsykiatri,.o.vi.har.aftalt,.at.JJ.kan.henvises.af.egen.læge.til.vurdering.der ..
Igen min fremhævning:

Finder det yderst uetisk, at denne læge ringer til Klinik for Liasonpsykiatri og "drøfter" din "problematik" med dem.

Har du givet tilladelse til det? Direkte el. inddirekte via udfyldelse af formular i Jobcenter. El. evt. mundtligt til lægen?

Uanset dette er det højst uetisk, og jeg ville personligt forvente, at døren står på vid gab på Klinik for Liasonpsykiatri alene på baggrund af denne uofficielle tlf.samtale, hvor de har "drøftet" dig. At lægen så senere skriver, at Liasonklinikken vil vurdere om de kan hjælpe dig, er efter min mening bare "spil for galleriet" for at virke bare lidt upartisk.

Så følger dette afsnit:

Citat:
et.behandlingsforløb.i .Klinik.for.Liaisonpsykiatri,.vil.man.tidligst.kun ne.tage.stilling.effekt.af.behandling.og.prognose. efter.3-6.måneder..Såfremt.man.efter.forsamtale.i.Klinik.for.Liaisonp sykiatri.ikke.fundet.det.relevant.med.et.behandlin gsforløb.der,.har.jeg.ikke.yderligere.forslag.til. behandling
Igen min fremhævning.

Hvilket understøtter min formodning om, at dørene på Liasonklinikken nu står pivåbne for dig, under forudsætning at Jobcentret vil bevilge forsørgelse til dig i den periode det tager at gennemgå et af deres forløb.

Og igen "lader" lægen, som om en forsamtale hos Liasonklinikken vil være uvildig samtale, vor der ikke allerede på forhånd er lagt nogle takter for enten at give dig behandling her el. evt. (kommer lige i tanker om dette også ka være en mulighed udfra denne uetiske "drøftelse" mel. lægen og LiasonKlinikken), at du bliver stemplet, som stående udenfor mulig succes for behandling. Sidstnævnte kan være fremkommet via en igen tlf.samtale, hvor lægen og Jobcenter via SB har "drøftet", hvilket resultat de helst ser. Hvis de har en raskmelding i tankerne passer sidste scenarie bedst. Og falder godt i tråd med lægens sidste sætning her:

Citat:
i.Klinik.f or.Liaisonpsykiatri.ikke.fundet.det.relevant.med.e t.behandlingsforløb.der,.har.jeg.ikke.yderligere.f orslag.til.behandling
Igen min fremhævning.

Konklusion iflg. min læsning af denne lægeerklæring er derfor 2 muligheder:

1. at Jobcenter vil gennemtrumfe et forløb i Liasonregi (måske kan du påvirke til andet sted)
2. at Jobcenter vil stoppe dine evt. ydelse pga. behandlingsmulighederne er udtømte (hvis Liasonklinikken afviser at behandle dig)

Du bør straks søge aktindsigt i såvel Jobcenter, ovenstående læges journaler, prak.læges journaler og personligt ville jeg også uanset det drejer sig om en tlf.samtale.

Samtidig ville jeg ud over Peters råd nøje overveje, om Liasonklinikken er det rigtige sted, at blive henvist til. Hvis Jobcenter kun vil iværksætte enten kognitiv adfærdsterapi (CBT) el. gradueret træningsterapi (GET) ville jeg personligt vælge et andet sted.

Du kunne jo selv køre to spor (men kræver en god prak. læges opbakning), et spor der hedder du "leger" med på terapien, men på et sted, der også er åbnet for andre diagnoser end "funktionelle lidelser" el. neurasteni og et andet spor, der hedder du yderligere får afdækket, hvad du fysisk fejler hos læger, som er åbne for en ordentlig afklaring og ikke kopiere andre lægers diagnoser.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat