Se enkelt indlæg
Gammel 08-09-2016, 12:02   #19
Tigerdyret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tigerdyret er ny på vejen
Nu skrev jeg sådan set ikke, at folk på FTP er fattige.

Overskriften var ment, som et omvendt ordsprog - udledt af "man tager fra de rige..."

Jeg vil nu stadig mene, at langt de fleste på overførselsindkomst, tilhører de "lavestlønnede" - altså de fattigste.

Jeg får ca. 11.000 udbetalt om måneden - det er der ifølge dansk statistik kun ca. 10% af lønmodtagerene, der får - hvilket er knap 1/3 af min tidligere løn.

Ja, vi har truffet et valg om at forsøge at beholde huset, dels fordi det ikke ligefrem er nemt at sælge hus her i vores område, dels fordi det vil blive dyrere for os at bo til leje, og dels fordi det, som MistyMiss ganske rigtigt skriver, så handler det om livskvalitet.

Vi gør det på trods af, at regnearket med månedsbudgettet hver måned går i nul - jo, vi har skam styr på økonomien (min mand er pensioneret revisor) - og at vi holder vejret og håber på, at ingen af hvidevarerne står af eller at der kommer større udgifter på huset.

Det er som sagt et valg og det er fint - vi lever fint med det - og jeg er dybt taknemmelig for, at jeg lever i et land, hvor jeg rent faktisk KAN få FTP og ikke er nødt til at leve på gaden.

Det jeg anfægter er, at min pension skal udhules, fordi den fremadrettet vil blive lavere reguleret end almindelig løn- og prisudvikling, for at topskatten skal lettes. Det synes jeg ganske enkelt ikke er rimeligt.

Der var et eksempel i TVAvisen den anden dag - en sygeplejerske ville tjene 45.000 kr. på 2025-planen, mens en førtidspensionist ville tjene 3000 kr.
Jeg under bestemt sygeplejerskerne og de lavtlønnede skattelettelserne, men jeg synes bare, at forskellen er for stor.
Og lur mig om ikke leveomskostningerne i 2025 er steget med mere end 3000 kr.

Så SKAL huset sælges og det er for så vidt også OK, men vi kan bare ikke finde en ordentlig lejebolig, som vi vil have råd til at bo i. Og hvad så?

Og KageØre - det var da en ordenlig sviner, du der fik sendt afsted - du kender mig ikke og kender ikke mine livsvilkår - så jeg synes ærlig talt, at du skal afstå fra at belære mig om min økonomi.
Tigerdyret er ikke logget ind   Besvar med citat