Se enkelt indlæg
Gammel 06-09-2015, 09:08   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne
Nu er grundlisten ikke nødvendigvis noget man skriver sig op til.
Det er op til den enkelte kommune om deres borgere selv kan søge om at komme på listen.

"Hver kommune har et udvalg, der hedder grundlisteudvalget. Dette udvalg udpeger hvert fjerde år et antal borgere, som de mener, udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen og skønnes egnede til at være lægdommere. Disse borgere optages på en liste, der kaldes grundlisten. Fra listen bliver de kommende lægdommere fundet ved lodtrækning i Østre og Vestre Landsret."

Det er også kaldet "borgerligt hverv/ombud", dvs "Ved ombud forstås hverv, som pålægges borgerne af det offentlige, og som borgerne kun kan undslå sig, hvis der foreligger omstændigheder, der forhindrer den udpegede i at påtage sig hvervet. "

Jeg kan ikke 100% garantere at jeg ikke engang for mange år siden kunne have kommet til at tilmelde/notere mig et sted. Min hukommelse er for dårlig til at huske den slags.
Men i så fald har det været dengang hvor jeg var mere velfungerende, og mente at jeg kunne varetage sådan en opgave.
Jeg husker ikke at have gjort det hvis det er tilfældet, men jeg er ret sikker på at jeg ikke har.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat