Se enkelt indlæg
Gammel 26-02-2014, 09:41   #7
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Du kan ikke ændre på din mor og søster, og du kan ikke ændre på deres behandling af dig. Men du kan ændre på hvad det gøre ved dig.

Du søger din mors omsorg. Det er naturligt for et barn - også selv om det er voksent. Og især hvis den har mangler i barndommen. Du higer den og vil gøre næsten alt for at op nå den. Den føles nærmest livsnødvendig.

Du må indse at din mor aldrig vil kunne imøde komme dit behov. Først når du virkelig indser at hun ikke kan give dig det du ønsker fra hende vil du føle dig fri af hende. Du kan så gøre op med dig selv om du kan bruge noget af det andet hun måske kan give dig, eller om der virkelig ikke er noget hun kan byde ind med.

Ofte når man er blevet svigtet som barn forbliver man mentalt et barn i sit forhold til sine forældre. Derfor føles hendes omsorg og opmærksomhed lige så vigtig for dig nu, hvor du faktisk er et voksent menneske, som det gjore da du var barn. Prøv at træde et skridt tilbage og se på dine følelser - er det stadig de samme følelser som da du var et barn og var 100% afhængie af din mor? Du skal derefter arbejde med tanken om at du nu faktisk er voksen. Du er ikke længere afhængie af din mor! Den indsigt kan også give en enorm frihed.
Når de gamle følelser dukker op skal du sige til dig selv: "De her følelser tilhøre fortiden. En fortid hvor jeg var et barn og dermed afhængie af min mor. Men nu er jeg voksen, og behøver ikke frygte hendes afvisning - jeg er ikke afhængie af hende mere".

Med hensyn til din søster vil jeg nok anbefale at du tager tyren ved hornene og fortæller hende hvordan du føler omkring jeres forhold. Og dermed finder ud af om hun kunne tænke sig noget mere. Hvis hun ikke ønsker det, skal du igen gøre op med om du ønsker at fortsætte som nu hvor jeres kontakt er begrænset. Men lad være med at rode jeres forhold sammen med din mor og dit forhold. Hold tingene adskilt.

Nu gætter jeg selvfølgelig - men måske din søster ikke "tør" have et rigtigt forhold til dig pga jeres mor. Hun kan vel tænkes at have de samme følelser omkring hende som dig. For selv om du synes at al det dårlige i familien primært er gået ud over dig, så er der ingen børn i en dysfunktionel familie der går ramt forbi. Så selv om din søster måske afviser dig nu, så synes jeg du skal lade hende vide at du er klar til at have et forhold på et senere tidspunkt hvis hun ønsker det. Det kan vel tænkes at det vil blive nemmere for jer at opbygge et søskende forhold når jeres mor ikke er her mere.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat