Se enkelt indlæg
Gammel 04-01-2014, 23:52   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Jeg mangler viden.

Jeg har bemærket, at flere rygpatienter ( bla Vovse) omtaler en form for MR-scanning med forskellige udtryk, som "funktionsoptagelse".

Som jeg forstår det, en MR-scanning der viser billeder af ryggen i forskellige stillinger.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Ang "funktionsoptagelse" har jeg kun hørt det udtryk i forbindelse med, at man får taget røntgen.

I både mit og vovse's tilfælde er der taget røntgen for spondylolistese, fremadglidning L5.

Som jeg husker "funktions-optagelse" får man først taget et røntgen forfra.

Bagefter hvor man står let foroverbøjet, i mit tilfælde støttet til et kosteskaft.

Derefter et billede hvor man står med siden til og laver et benløft.
Ja, de gange jeg har skrevet om funktionsoptagelse har der været tale om røntgen.

Det er længe siden jeg sidst er blevet røntgenfotograferet, så der kan være huller i min hukommelse.
Men jeg kan da huske, at der er lavet billeder af min ryg i forskellige stillinger.

På nogle billede har jeg stået ret op og ned, på andre har jeg bøjet henholdsvis for- og bagover.
Jeg er ganske sikker på, at jeg også har siddet på en slags skammel og fået taget billeder henholdsvis for- og bagoverbøjet.

Det handler jo om, at de skal se, om der er forskel på hvirvlernes "placering" (kan ikke lige komme i tanker om et bedre ord) alt efter om man står op, eller bøjer sig forover eller bagover.

Første gang der blev taget billeder af min ryg var det de helt almindelige (enten lå jeg ned eller stod op), og ud fra røntgenbeskrivelsen fortalte min læge mig, at der engang havde været et lille brud, men at det ikke havde nogen betydning.

Jeg formoder, at det er arcolysen, der har været beskrevet.
Ses som den røde streg på dette billede: http://www.netterimages.com/image/1746.htm
Og her, med fremadglidning: http://www.netterimages.com/image/5962.htm
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat