Se enkelt indlæg
Gammel 13-10-2013, 00:42   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af AAA Se meddelelser
det er ikke sjovt at miste tænder ..
Min tandlæge forklarede mig, at fordi der ikke kunne komme krone på min tand, var fordi der kun ville være roden tilbage at satte kronen på ..

På tandlæge skolen viste de og forklarede, at når de laver en krone foregår det lidt ligesom at sætte 2 legoklodser sammen og der fortalte de at der skal være noget tand at bygge op på ...
Det er sådan set også rigtigt, men der kan de lave det de kalder en stift-opbygning.
D.v.s. at de laver en lille "tand" på en stift (ligner et søm), som de sætter op i roden, og så sættes der en krone på den lille "tand".

Jeg var kun 15 år da jeg fik lavet en stifttand, det er en tand, som er lavet af metal, hvor der så er brændt porcelæn ind i, i en farve så det passer til de øvrige tænder, og den sidder på en stift, som så er sat op i roden.
Den har været faldet ud en enkelt gang for mange år siden, og måtte limes fast igen, og holder endnu, hvor jeg nærmer mig de 50.

Siden da er de, så vidt jeg forstår på min tandlæge, begyndt at lave dem "som samlesæt", hvor de først laver en lille "tand", som de så sætter kronen ned over. Det skulle holde bedre når det laves sådan.

Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Jeg siger bare at jeg havde kun roden tilbage fik en skrue/stift i og så byggede han den op og satte en plastik krone på,og det holder da endnu
Jeg mener, at min "gamle" tandlæge engang lavede sådan en til mig, men den skulle kun sidder der indtil den rigtige krone kom hjem.
så jeg kan forestille mig, at det er en midlertidig løsning.
Men nogle gange holder midlertidige løsninger jo rigtig godt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat