Se enkelt indlæg
Gammel 08-10-2013, 16:42   #1
RK50
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
RK50 er ny på vejen
Rettigheder som som borger hos jobcenteret

Hej...

Min mor har nu søgt om førtidspension for ca 12 år siden. Hun har fået afslag en gang, selvom hun er uarbejdsdygtig pga div ryg og led smerter/problemer. Hun har søgt igen (hun har ikke anket, da nogen havde vejledt hende til at det var hurtigere og bedre at søge igen end at anke- hvilket jeg ellers er uenig i).

Hun har nu været til div læger og jobprøvninger igen, som alle har konkluderet at hun ikke er i stand til at varetage et alm arb, dog har vi endnu ikke fået noget svar ansøgningen om førtidspension.

Min mor har altid gået til møder og alle andre steder hvor jobcenteret har krævet det.

Men her på det sidste har hun haft så mange problemer med sin ryg og led at hun er sengeliggende det meste af tiden.

Hun har derfor ikke haft mulighed for at møde til sidste samtale hvor hun sygemeldte sig, hun har fået en ny tid ca 1 uge efter.

Da vi jo allerede nu kan se at hun ikke har mulighed for at møde op til denne samtale, eller andre indenfor den nærmeste tid, spurgte vi Hartmanns/jobcenteret om de ikke kunne komme hjem til hende eller afholde mødet over tlf. Dette kunne ifølge dem ikke lade sig gøre.

Jeg har i mandags afleveret en fuldmagt til jobcenteret hvor jeg er upeget som hendes partsrepræsentant. Men det er ikke i orden at jeg møder op.

Jobcenteret/Hartmanns siger at hun er forpligtet til at møde op selv.
Hvad gør jeg i sådan et tilfælde?

Er det desuden rigtigt at jeg som partsrepræsentant ikke kan møde op istedet for hende eller kræve en samtale over tlf i stedet?

Hun har 5 ugers ferie til gode som vi havde overvejet at bruge nu her mens hun er syg og har brug for at slappe af. (bare for at slippe for jobcenterets indkaldelser i et stykke tid) Men dette kunne heller ikke lade sig gøre, da man ikke kan afholde ferie mens man er syg.

Forstår ikke rigtigt hvad jeg skal gøre...?

Jobcenterets løsning var at sygemelde hende hver gang der kommer en ny indkaldelse indtil hun igen er rask til at møde op. Men det kan da umuligt være en løsning når der er tale om en længere varende sygdom. Desuden er jeg bange for at de vil stoppe hendes kontanthjælp på denne måde. Hun har virkelig ikke råd til dette.

De var ikke til at snakke med i tlf hos Hartmanns. Han havde ingen paragaraf eller begrundelse for at hun skulle møde personligt op, men sagde bare at "han ikke gad at diskutere med mig" og hun skulle bare møde op personligt.

Havde hørt at Hartmanns afdeling for jobcenteret var nogle !"#€%&/ det er jeg så kun blevet bekræftet i idag!

Håber nogen af jer har nogen gode råd/forslag til hvad vi evt kan gøre.
RK50 er ikke logget ind   Besvar med citat