Se enkelt indlæg
Gammel 28-12-2007, 11:45   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
bmdc jeg skal prøve at se om jeg kan finde noget og forklare det med, jeg tror at den bedste måde at sige hvad det er der er med midlertidig førtidspension er at ”låne” lidt over fra siden www.bistandsbums.dk hvor Pia har skrevet et åbent brev til socialministeren/velfærdsminsiteren da brevet svaret er fra november må det vist kunne siges at være taget ud af hestens mund, du kan læse alt hvad Pia har skrevet og hele svaret i denne tråd http://www.bistandsbums.dk/abent_bre...en_15_okt_2007

Jeg tager kun det mest relevante med

Pia spørger.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.


Og til dette svare velfærdsministeret.

Velfærdsministeriet kan bekræfte, at kommunen efter pensionslovens § 20 kan beslutte, at en pensionssag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt. Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb.
§ 20 i pensionsloven betyder dog ikke, at der eksisterer en adgang til midlertidig førtidspension. Udgangspunktet for tilkendelse af pension er, at nedsættelsen af arbejdsevnen skal vurderes til at være varig.


Du kan også få understøttet det at der ikke findes midlertidige førtidspensioner ved at læse på denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3537 hvor web har sat noget ind fra en praksis undersøgelse i denne undersøgelse står også

Der er hjemmel til at fastsætte kontrol i lovens § 20, stk. 1, 2. punktum, hvorefter
kommunalbestyrelsen samtidig med tilkendelse af pension kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Muligheden for at genoptage sagen på et senere tidspunkt medfører dog ikke, at der kan tilkendes midlertidig pension. Retten til førtidspension er betinget af, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, jf. pensionslovens § 16.
Praksisundersøgelsen viser


Der er ikke eksempler
på, at der er tilkendt midlertidige pensioner. Dette vil være klart i strid med betingelsen om, at arbejdsevnenedsættelsen skal være varig. Denne betingelse gælder, selv om det kan besluttes, at sagen skal genoptages på et senere tidspunkt


Der er også i den tråd link til hele praksis undersøgelsen, jeg har lige læst efter hvilke § din kommune har givet dig pension og tjekker lige ud senere i dag hvad i alverden det er der står i den §33

Jeg håber at svaret kan berolige dig lidt, det eneste man kan sige til dig er at du skal kigge på dit helbred, og sige til dig selv..

Har du det nu bedre end da du blev tilkendt pension ?

hvis nej så gælder det for dig om at formidle denne oplysning til din læge som kan skrive en status attest når dagen kommer, hvis du når dagen kommer har det som da du blev tilkendt førtidspension ELLER værre , ja så er din arbejdsevne stadig så nedsat at du IKKE kan komme tilbage på arbejdsmarkedet heller ikke med støtte efter div lovgivninger som skal kunne hjælpe dig med at komme tilbage…

Du er velkommen til at printe evt svar ud herfra og tage dem med ned til fagforeningen og høre deres mening (her tænker jeg i sær på fordi du betaler kontingent endnu, samt at du betaler ind til efterlønnen, det er jo dog en sjat penge)

Jeg må indrømme at jeg ikke lige har så meget forstand på fagforening og a-kasse og alt det , men jeg håber at Socialnørden har noget hun kan bidrage med hertil, dog må jeg indrømme at jeg forundres lidt over at du stadig betaler til A-kassen, skulle det ske (hvad jeg ikke umiddelbart tror på) men skulle det værste ske at du mistede din førtidspension, så kan jeg da kun se at selv om der skulle være en lille forbedring af dit helbred, så ville det jo aldrig være til det ordinære marked..

Så derfor ville du vel i tilfælde af fleks komme på ledighedsydelse indtil der fandtes et job til dig, og skulle mirakelt ske at du var blevet endnu bedre, ja så skulle du revalideres og dermed revalideringsydelsen …

Jeg har da svært ved at se andet, men hvis jeg var dig så ville jeg tage og bestille en tid hos min fagforening (ikke a-kasse) og høre deres mening om det at du betaler til a-kassen stadig væk.

Kommer man fra sygedagpenge, arbejde eller a-kasse ja så er man jo berettiget til ledighedsydelse så mon ikke også det samme gælder for førtidspension, men ok det kan være lidt svært at vide, netop fordi vi pt ikke har nogen midlertidig førtidspension..

Her på siden er også Web tilkendt en førtidspension med revurdering (godt nok efter 5 år) det han gør er at holde sin læge opdateret om forværringer i helbredet så når dagen kommer for revurdering så er der ingen tvivl om at hans sygdom stadig er der ( og i hans tilfælde er forværret) og det må klart være vejen at gå for dem der har en revurderings dato på deres førtidspension så der når dagen oprinder IKKE er nogen tvivl om hvor de står henne helbredsmæssigt ..

Jeg kan godt fornemme at du er ret nervøs over den revurdering (og klart nok når alt er så flydende ude i kommunerne ) men det bedste du kan gøre er at kigge på dit helbred, og sige til dig selv , er det status Quoe så kan de ikke tage den pension fra dig (gør de det er det jo en klar anke) og er dit helbred blevet værre, ja så kan de jo heller ikke tage den fra dig ..

Derud over har jeg ledt højt og lavt for at finde ud af hvor mange førtidspensioner der bliver fjernet igen efter en revurdering og det er åbenbart så lidt at de ikke engang fremgår i statistikkerne.

Jeg syntes det er fornuftigt at være på forkant med tingene (sørg for et godt samarbejde med din læge så der ikke er nogen tvivl til oktober) snak evt. med fagforening osv..


Men tag så dine logiske briller på og se på dig selv og dit helbred og tænk så , hvis de tager en pension fra dig, så skal det ikke kun begrundes det skal være uhyggeligt velbegrundet (når de tager den fra dig vil de jo samtidig erkende at du så ikke skulle have haft den fra starten af da det kræver at man har en VARIGT nedsat arbejdsevne ..)

Jeg håber at du kunne bruge den laaaaange forklaring til noget og at det kan give dig lidt ro ellers er der meget langt til oktober
  Besvar med citat