Se enkelt indlæg
Gammel 23-07-2011, 16:05   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej SUZ

Her har herinde ovenfor: "Sociale grupper", hvorunder der også er en gruppe for PTSD, desværre døbt anderledes, der har jeg lagt nogle link ind. Bl.a. link til Ask Elklit, prof. Århus Uni, som holder foredrag under Danskernes Akademi om netop PTSD. Heri forklarer han netop, hvordan man kan have fået en sårbarhed i sin barndom pga. begivenheder, som har været for voldsomme, og hvorfor man derpå kan være ekstra udsat for at pådrage sig PTSD via nye traumer, (kunne være som dig: bilulykker). Jeg ved ikke om, det er tilfældet for dig, det skal jeg afholde mig fra at udsige.

Men det du indtil nu har beskrevet herinde i dette forum kan være mulighed for, at da du har været udsat for traumer tidligere, og at disse nyere traumer (bilulykkerne) kan reaktivere tidl. traume/traumaer (eks. m. din drøm). Ligesom langt mindre dagligs begivenheder kan vække dit alarmberedskab for, at der måske er en ny ulykke på vej. Når du anvender ordet "krigszone" kommer jeg netop til at tænke på PTSD, hvilket er en kendetegnende følelse med denne diagnose. Men der kan være andre diagnoser indblandet, som ligger lag på lag, hvorfor det netop er yderst relevant for at få ordentlig hjælp, at man finder en psykolog m. rette specialeområde, en del års erfaringer og ikke mindst én, man kan opbygge det rette trygge og sikre terapialliance med, så det bliver muligt under trygge forhold, at få de langt tidl. traumer op i terapien, således at de ikke ligger som isbjerge med alt for stor en del under overfladen.

Så skriver du flg. spørgsmål:
Citat:
Hvorfor eks. kan billeder fra at se en person tage livet af sig selv, begrave sig i mange år og så pludselig som en trold fra en æske, dukke op i maridt i søvn 20 år efter?
Søvn har mange funktioner, herunder drømme. Nogle kan huske alle sine drømme, andre er ikke så gode til det. Og man kan faktisk optræne sig til at huske dem alle. Drømme kan have den funktion, spec. dem vi husker, at vores underbevidst fortæller os, at der er noget vi skal rette vores bevidsthed mod. Dvs: fortælle os, at vi nu er parat til at kigge på vores problemer, via de tegn drømmene giver os. Nogle gange ad hoc, andre gange er vi nødt til også her at have god ekspertice til hjælp, således at drømmene/mareridtene ikke tager overhånd, men at det der ligger bag kommer frem i lyset i rette tempo, som ikke giver yderligere vanskeligheder for ens psykiske stabilitet.

Masser af hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat