Se enkelt indlæg
Gammel 26-05-2011, 07:33   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg har lidt svært ved at skrive dette, da jeg er ked af det hvis jeg kommer til at træde nogen over tæerne.

Men at noget er kronisk betyder i daglig tale blot at symptomerne har varet længere end i 3 måneder, ikke at de nødvendigvis er varige. Man kan f.eks. godt få ondt i ryggen, af muskelspændinger eller diskusprolaps og have smerter i både måneder og år, men som med de rette hensyn og den rette behandling går i sig selv igen. Men det faktum at de vare længere end 3 måneder gør at man beskriver dem som kroniske.

På den anden side er varige tilstande noget der ikke vil blive bedre med behandling eller med tiden. Det er f.eks. slidforandringer og gigt, flere af de autoimmune lidelser, m.m.

Om Kronisk Smertesyndrom er der en generel opfattelse, og i et dokument udarbejdet af Dansk Selskab for intern medicin, beskrives Kronisk smertesyndrom således;

3. Kronisk smertesyndrom
Hos patienter med kronisk lænderygsmerte vil tankerne
koncentrere sig om smerteoplevelsen, en proces som fører
til angst og depression, søvnbesvær, muskelspænding,
irritabilitet, tab af følelsesmæssig stabilitet, træthed og irrationel
adfærd. Ofte udvikles afhængighed af flere lægemidler.
Fysisk og social deroute truer. Diagnosen stilles på
basis af følgende:
– grundig somatisk udredning forklarer ikke patientens
smerte
– intens medikamentel, fysikalsk eller endog kirurgisk
behandling har ikke medført bedring
– tilstanden har stået på i lang tid
– psykologisk udredning kan støtte diagnosen.


Det skal siges at dette blev skrevet for Ugeskrift for Læger i 1996, så der kan sagtens være kommet nye ting frem siden da.

Dokumentet er en vejledning og beskrivelse af undersøgelsesprocedure og udredning, og indeholder alt om hvorledes dette bør foregå, et fantastisk dokument som jeg desværre ikke kan linke til. Da jeg kun har det i .pdf format.

Myalgi er sammensat af to ord, my = muskler og algi = smerter. Så myalgi betyder simpelthen muskelsmerter. Disse betragtes generelt ikke som værende varige, men det skal selvfølgelig undersøges om der er underliggende årsager til at smerterne ikke går i sig selv igen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat