Se enkelt indlæg
Gammel 27-01-2011, 12:10   #15
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej herinde!

God arbejdsdag - med tid til principiel dialog om værdier på arbejdsmarked med betydning for værdier i samfund - midt i travl hverdag!

Jeg er enig med sibt, buster, Ragdoll, halse i syn på statsborgerskab som en gave, man har med sig, uanset, hvor man betaler skat. Der er nogle retningslinjer herfor internationalt. Jeg føler mig ikke klogere end disse konventioner. Med hensyn til åbenhed om konti i skattely har jeg hørt, der er en proces i gang. Jeg har tillid til denne proces.


Jeg kender ikke ret mange, der passer på TG´s beskrivelse - kun en enkelt. Ham vil jeg fortælle om - omend han er lidt speciel. Han er en bekendts bekendt. Jeg tror hans historie er vigtig at kende for mange af os - som led i at forstå baggrund for den nuværende principielle økonomiske debat om skat, arbejdsmarked, velfærd i DK:

Vælger vi at have råd til et arbejdsmarked med en universel social kontrakt om samtidig jobskabelse og velfærd jf. tradition i DK efter Kanslergadeforlig mellem S, V, RV i januar 1933 - efter den engelske økonom Keynes' model - som min bekendtes bekendte stærkt fraråder.

Eller vælger vi en residual model for velfærd som i USA og Storbritanien - at arbejdsmarked bør regulere sig selv ved økonomisk liberalisme i frie markedskræfter - med et minimum af supplerende velfærd for de værst ramte "working poor" - som min bekendtes bekendte varmt anbefaler?


Hvem er min bekendtes bekendte?

Hans fremtræden er sympatisk og saglig - men jeg forstår ikke indflydelse, som hans idéer har fået i medier - han er bare en almindelig virksomhedsejer, der nu bor i schweiz - med grunduddannelse som civilingeniør - med nogle it-idéer, som kunne bruges i pengeverdenen - hans yndlingsemne er værdi af topskattelettelser.

Da hans virksomhed kom i lidt uheldigt lys i medier - fortjent/ufortjent - det ved jeg ikke - så syntes han ikke, han havde samme pondus i debat som før - og han besluttede at rejse til udlandet.

Det passede også godt med hans udadvendte internationale orientering.

Han bor nu med sin kone og sine børn i et dejligt hus i Schweiz.

Jeg tror ikke, han tager til Danmark efter sundhedsydelser. Han er tilfreds med sundhedsudbud i familiens nye land. Borgere i hans nye land har højere levealder end i DK - så sundhedsstandard i det nye land tiltaler ham. Og hans børn går på gode internationale skoler i det nye land. Nu er børnenes uddannelsessprog engelsk og fransk. Det er spændende for børnene. Og det passer godt med far'ens og mor'ens internationale orientering.

Han var tit i DR2 deadline med sine meninger om, at skattelettelser ville tiltrække kloge folk fra udlandet til at bidrage til udvikling af dansk erhvervsliv, og han mente videre, at skattelettelser ville få folk til at arbejde mere, og det ville alt i alt bidrage til landets velstand og dermed velfærd.

Men hvilken velfærd? Jo, denne mand havde mange penge, så han grundlagde flere liberale tænketanke og flere liberale netaviser.

Og videre støttede han oprettelsen af et nyt parti med hovedidé om max. 40 % flad skat - han fik kontakt med nogle tiltalende politikere, der ville støtte projektet. Men idé om velfærd på grundlag af max. 40 % flad skat var svær at forklare for partiets spidskandidat.

Så nu måtte min bekendts bekendte og andre bag det nye parti finde en ny spidskandidat, der kunne forklare velfærd ved 40 % flad skat. Det lykkedes.

Men en af partiets nye spidskandidater kom en dag i januar 2011 i iver til at røbe partiets sande ansigt i aviser og i DR2 deadline, så han har nu fået besked på at forholde sig tavs i en periode for ikke at blamere partiet uheldigt og virke som en storbytosse.

Min bekendtes bekendte var en lang overgang ofte i DR2 deadline og havde mange anbefalinger til dansk økonomi.

Det har han stadig, men nu bor han i Schweiz, så nu må han nøjes med udtalelser fra flere liberale tænketanke og netaviser, som han støtter økonomisk og påvirker, og han er heldig DR2 deadline flittigt bruger debattører fra disse tænketanke og netaviser.

Han er en gæstfri mand, og især en minister, nemlig Claus H. F. kommer gerne til min bekendtes bekendtes receptioner. Claus H. F. holder meget af ham og hans liberale tænketanke og netaviser.

De er i princippet enige om de liberale økonomiske idéer - kun spin skiller dem vist - de liberale tænketankes økonomer har sympati i regering og i arbejdsgiverforeninger og øver stor indflydelse på regeringens velfærdsudspil og arbejdsmarkedsudspil.

Nu har min bekendtes bekendte hjemmearbejdsplads i Schweiz - med jævnlige besøg i sin danske virksomhed - hans virksomhed har også har et cykelhold og filialer i udlandet.

Hvad er hans idé om velfærd?

Han fandt en journalist, som delte hans idéer om velfærd. Denne journalist, Ole B. Olesen, fik 4 måneders løn af ham og skrev så den ønskede bog om min bekendtes bekendtes syn på fremtidens arbejdsmarked og velfærd - det er tilsyneladende et todelt arbejdsmarked - som min bekendtes bekendtes bekendte Claus H.F. også stod for/står for jf. Jesper Tynell:

http://www.dr.dk/OmDR/Nyt_fra_DR/Nyt...1/07094445.htm

http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Uds...1/14113703.htm

Læs og hør mere her:

http://avisen.dk/syg-paastand-om-eft...ol_139526.aspx

http://da.wikipedia.org/wiki/Ole_Birk_Olesen

Sidst redigeret af Katharina; 27-01-2011 kl. 17:48.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat