Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2010, 15:13   #11
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Jeg har lige et spørgsmål til ovenstående - håber det er ok jeg spørger ind til det, men du skriver, at man skal gøre rede for, hvorfor SU ikke fungerer og jeg læser det du skriver, som om begrundelsen her er, at arbejdsevnen er nedsat og at et fagskifte skal kunne medføre tilbagevenden på ordinære vilkår til en anden branche(hvilket vel er formåelt med en revalidering generelt)Samtidig skal man holde økonomi ude af det da det ikke er kommunens problem hvordan man sidder økonomisk.

Jeg undrer mig så over hvordan man kan forklare at SU ikke fungerer fordi arbejdsevenen er nedsat....det har vel ikke noget med hinanden at gøre? Selvom arbejdsevnen er nedsat kan man vel godt tage udd på SU?

Jeg skriver ikke for at være på tværs, men fordi jeg aldrig helt har forstået hvad der skal til for at få revalidering, fordi alle vel dybest set kan tage udd på SU når nu økonomi af alle arter er fuldstændig ligegyldige ifht hvorvidt man kan få en revalidering eller ej....
Man bliver kun klogere af at spørge

Det er ikke alle der har flere SU klip tilbage, og derfor er udelukket fra den mulighed, men det kan også være at selve revalideringen skal foregå på lidt andre vilkår end de andre fra ens hold. Fx at man har brug for at gå lidt rundt i klassen midt i timen (men hvor man sagtens kan klare selve praktikken)

Det kan også være at vedkommende har brug for lidt lempede forhold til eksamen, ell som SU styrelsen ikke hjælper med (kan vil opfylde af sær-behov)

Der er også virksomheds oplæring/omplasering, det kan man ikke få på SU

Nu ved jeg ikke hvordan det er i dag (og der er sikkert forskæld fra kommune til kommune) men den gang for 10 år siden jeg blev tildelt reva, var det fordi min arbejdsevne fra så kraftig nedsat inden for mit og ligende fag, at jeg helt skulle skifte bolgade, at jeg ikke bare kunne hutle mig i gennem den udd jeg havde gang i, selv ikke med ekstra støtte, og så tage en videregående og skånebehovene var opfyldt. Jeg skulle totalt skifte spor.

Alderen ved jeg de også, i mange kommuner, går ud fra, det ikke at være ung mere, gør at det er svære at komme i gang med en udd, og ikke mindst gennemføre, er det så en der samtidig har arbejdet de sidste 20 år i den samme virksomhed med de samme arbejdsopgaver er det ekstra svært at skulle skifte fordi kroppen eller psyken ikke til det arbejde mere, dem vil samfundet gerne hjælpe lidt på vej, og der er reva en glimrende løsning for mange.

Mange steder forventes at alle under 25 sagtens kan, at de er studie parate, så de har det ekstra svært med at skulle bevise at de hører til på reva og ikke på SU
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat