Personfølsomme data - samkøring af registre
Datatilsynet har i et høringssvar om indhentelse af oplysninger givet et svar om, HVAD man må og iKKE MÅ.
Der henvises til en gammel sag - nemlig om samkøring af registre - som vel egentlig kan siges at foregå nu - i form af en ressourceprofil. Det giver mig altså stadigvæk gåsehud, at så mange personfølsomme data samles i een journal. Citat:
Citat:
Er der i Folketinget flertal for, at registre samkøres/registreres i ressourceprofiler? Læs dele af høringssvaret fra Datatilsynet: Citat:
Socialudvalget L 10 - Bilag 1 Offentligt |
Lidt mere om personfølsomme data
Citat:
http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...1022/index.htm |
En anden vinkel på håndtering af personfølsomme data
Citat:
|
Adgang til 41.000 borgeres data - meldt til Datatilsyn
Citat:
|
sætter lige hele § 7 og 8 i person dataloven ind her så man kan se den fulde tekst
§ 7 Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis 1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling, 2) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den pågældende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit samtykke, 3) behandlingen vedrører oplysninger, som er blevet offentliggjort af den registrerede, eller 4) behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Stk. 3. Behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige tilhørsforhold kan endvidere ske, hvis behandlingen er nødvendig for overholdelsen af den dataansvarliges arbejdsretlige forpligtelser eller specifikke rettigheder. Stk. 4. En stiftelse, en forening eller en anden almennyttig organisation, hvis sigte er af politisk, filosofisk, religiøs eller faglig art, kan inden for rammerne af sin virksomhed foretage behandling af de i stk. 1 nævnte oplysninger om organisationens medlemmer eller personer, der på grund af organisationens formål er i regelmæssig kontakt med denne. Videregivelse af sådanne oplysninger kan dog kun finde sted, hvis den registrerede har meddelt sit udtrykkelige samtykke hertil eller behandlingen er omfattet af stk. 2, nr. 2-4, eller stk. 3. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt. Stk. 6. Behandling af de i stk. 1 anførte oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en offentlig myndigheds varetagelse af sine opgaver på det strafferetlige område. Stk. 7. Undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 kan endvidere gøres, hvis behandlingen af oplysninger sker af grunde, der vedrører hensynet til vigtige samfundsmæssige interesser. Tilsynsmyndigheden giver tilladelse hertil. Der kan fastsættes nærmere vilkår for behandlingen. Hvor tilladelse meddeles, giver tilsynsmyndigheden underretning herom til Europa-Kommissionen. Stk. 8. For den offentlige forvaltning må der ikke føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er offentligt tilgængelige. § 8 For den offentlige forvaltning må der ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis 1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen, 2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår, 3) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, eller 4) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds opgaver for det offentlige. Stk. 3. Forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det sociale område, må kun videregive de i stk. 1 nævnte oplysninger og de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1, hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver. Stk. 4. Private må behandle oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Herudover kan behandling ske, hvis det er nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede. Stk. 5. De i stk. 4 nævnte oplysninger må ikke videregives uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse kan dog ske uden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige eller private interesser, herunder hensynet til den pågældende selv, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse. Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde, der er reguleret i stk. 1, 2, 4 og 5, kan i øvrigt finde sted, hvis betingelserne i § 7 er opfyldt. Stk. 7. Et fuldstændigt register over straffedomme må kun føres for en offentlig myndighed. |
I linket nedenfor har jeg lagt et indlæg om, HVEM der har lov at læse personfølsomme data om borgere.
Byrådspolitikere og ansatte i kommunen har ikke engang adgang til at læse borgernes personfølsomme data, hvis det er overflødigt. Det er altså en meget stram lovgivning, der gælder på dette område. Læs her, hvad man kunne læse i avisen om, hvad de gør i Gribskov Kommune: http://www.k10.dk/showthread.php?p=17457#post17457 |
Hejdien... Kan du gennemskue nedenstående, som jeg har fremhævet?
Det er vel her, der står, at andre aktører gerne må forvalte personfølsomme data, ikke? MEN... så må vi vel tage for givet, at loven om personfølsomme data OGSÅ er ændret, eller....? :kram: Citat:
|
Undersøgelse i København om brug af personfølsomme data
Borgerrådgiveren har undersøgt kommunens brug af personfølsomme data i Københavns Kommune.
Han finder, at oplysningerne forvaltes KRITISABELT. Læs konklusionen her, side 48. http://www3.kk.dk/upload/service%20t...f%20050907.pdf |
Indhentelse af ALLE oplysninger af økonomisk og personlig karakter - ledig bolig
Endnu et eksempel på, hvor mange oplysninger en kommune kan indhente.
Også HELBREDSOPLYSNINGER, hvis man er boligsøgende. Ja, kommunerne ved mere om os, end vi selv ved. Og hvis nu disse helbredsoplysninger er forkerte?! Så risikerer man måske også afslag på en bolig eller boligsikring, fordi det er baseret på lægekonsulentens forkerte oplysninger. Citat:
http://borger.dk/j2eebdk/app_hoering...p_docid=864152 |
Citat:
Det bekymrer mig, at det ikke er nærmere beskrevet.:eek: |
Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:13. |
Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension