K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Rådigheds beløbet, det mindst tilladte. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21364)

Undiscovered 30-01-2012 22:27

Rådigheds beløbet, det mindst tilladte.
 
Jeg har brug for et godt og hurtigt svar fra én eller anden, som er mere end almindeligt velvandret i kontanthjælp og reduktionen af denne.

Findes der er mindste beløb, som man kan sige at have til sin rådighed, hvis man er i stor gæld til det offentlige, og samtidigt er forsøger til ikke hjemmeboende børn...?

På forhånd tak for svarene...

supersus 30-01-2012 22:44

Jep der findes en grænse, men jeg kender ikke beløbet.

Men engang for snart en del år siden var den ca 3500 for forsørgere med barn.

Experimental 31-01-2012 03:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af Undiscovered (Send 206658)
Jeg har brug for et godt og hurtigt svar fra én eller anden, som er mere end almindeligt velvandret i kontanthjælp og reduktionen af denne.

Findes der er mindste beløb, som man kan sige at have til sin rådighed, hvis man er i stor gæld til det offentlige, og samtidigt er forsøger til ikke hjemmeboende børn...?

På forhånd tak for svarene...

I skifteretten bruges begrebet et tarveligt og beskedent hjem ved vurderingen af restanter. Som rådighedsbeløb sættes et beløb på Kr. 5.380 for en person.

jvf. justitsministeriets GÆLDSBEKENDTGØRELSE af 19. december 2008 § 11 :

§ 11. Rådighedsbeløbet udgør 5.380 kr. (5.170 kr. i 2009, 5.000 kr. i 2008, 4.840 i 2007 og 4.710 kr. i 2006) om måneden. Har skyldneren en ægtefælle, forhøjes rådighedsbeløbet med 3.740 (3.600 kr i 2009, 3.480 kr. i 2008, 3.370 kr. i 2007 og 3.280 kr. i 2006)

Men for lige at slå det fast.. du får ikke mere i kontanthjælp. Det er ved gældsinddrivelse den gælder, og ikke fordi du lige kan lave et budget der viser at du har mindre end det. "Rådighedsbeløb" skal også forståes lidt bredt, da det dækker alle udgifter udover husleje. Hvis du har et større udestående med Skat/Restance, så vil jeg også lige gøre opmærksom på, at de ikke må lave lønindeholdelse i kontanthjælp.

Undiscovered 31-01-2012 11:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af Experimental (Send 206678)
I skifteretten bruges begrebet et tarveligt og beskedent hjem ved vurderingen af restanter. Som rådighedsbeløb sættes et beløb på Kr. 5.380 for en person.

jvf. justitsministeriets GÆLDSBEKENDTGØRELSE af 19. december 2008 § 11 :

§ 11. Rådighedsbeløbet udgør 5.380 kr. (5.170 kr. i 2009, 5.000 kr. i 2008, 4.840 i 2007 og 4.710 kr. i 2006) om måneden. Har skyldneren en ægtefælle, forhøjes rådighedsbeløbet med 3.740 (3.600 kr i 2009, 3.480 kr. i 2008, 3.370 kr. i 2007 og 3.280 kr. i 2006)

Men for lige at slå det fast.. du får ikke mere i kontanthjælp. Det er ved gældsinddrivelse den gælder, og ikke fordi du lige kan lave et budget der viser at du har mindre end det. "Rådighedsbeløb" skal også forståes lidt bredt, da det dækker alle udgifter udover husleje. Hvis du har et større udestående med Skat/Restance, så vil jeg også lige gøre opmærksom på, at de ikke må lave lønindeholdelse i kontanthjælp.

Mange tak for svaret, det kunne jeg rigtigt godt bruge...! Jeg bliver så bare en smule 'loren' ved din sidste bemærkning. Er du ikke en smule "dobbelt-tydig", når du på den ene side fortæller mig, at jeg ikke skal påregne mere i kontanthjælp, hvis du på den anden side siger til mig, at man ikke må trække noget, når jeg har et større udestående med Skat/Restance.

Man HAR allerede (trods mine indsigelser og henvisninger til de paragraffer, jeg har kunnet finde omkring emnet) reduceret min udbetaling med 2500, kr-, fordi jeg skylder en kæmpe stak til 'det offentlige'. Så for nuværende ligger mit "rådigheds beløb" laaaangt under dét, du nævner i din kommentar. Det betyder at min kommune gør mig til 'socialt udsat', men det eneste jeg kan er at "klage" til BAN...

Hejdien 31-01-2012 11:33

Prøv lige at kigge på den her http://www.ladk.dk/dine_rettigheder/...eldsregler.pdf

især side tre og nedaf .. og skriv så til skat hvor du lister de regler op og jeg ved det er surt her og nu fordi ens eneste mulighed er at klage .. skat gør nok noget i stil med kommuner.. de ved at det er så besværligt at anke og klage at man går ud fra devisen går den så går den ... men det skal ikke afholde en fra at gøre det ...

GentleGiant 01-02-2012 06:23

Jeg ved ikke om det er de samme regler der er gældende (men jeg tror det), men ifølge de papirer jeg indgav til min ansøgning omkring nedsættelse af gæld til det offentlige (studiegæld og andet), og det svar jeg fik, så har du ret til, ud over husleje, forbrugsudgifter, medicin (og nogle betalinger til børn, som jeg så ikke falder ind under) et rådighedsbeløb på 5.650,- pr. måned (som enlig). Alt derover er din såkaldte betalingsevne, som de må indeholde alt af.

supersus 01-02-2012 07:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af GentleGiant (Send 206845)
Jeg ved ikke om det er de samme regler der er gældende (men jeg tror det), men ifølge de papirer jeg indgav til min ansøgning omkring nedsættelse af gæld til det offentlige (studiegæld og andet), og det svar jeg fik, så har du ret til, ud over husleje, forbrugsudgifter, medicin (og nogle betalinger til børn, som jeg så ikke falder ind under) et rådighedsbeløb på 5.650,- pr. måned (som enlig). Alt derover er din såkaldte betalingsevne, som de må indeholde alt af.

Nu blev jeg da lige nysgerrig, må de medregne debitorbeskyttede beløb ? Her tænker jeg på erhvervsevnetabserstatninger.

Vovse 01-02-2012 08:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af GentleGiant (Send 206845)
et rådighedsbeløb på 5.650,- pr. måned (som enlig). Alt derover er din såkaldte betalingsevne, som de må indeholde alt af.

Kommunerne benytter ikke de samme rådighedsbeløb som skat.

Jeg kan ikke huske om der er en forklaring på dette.

For nogle år siden fandt jeg ud af, i forbindelse med en ansøgning om enkeltydelse, at de i min kommune regnede med et rådighedsbeløb på knap 4.000 kr. pr. måned.

lillepot 01-02-2012 09:17

Skylder man licens eller bøder må skat i dag trække op til ca 400 kr OGSÅ i kontanthjælp. Og det uanset om du ingen betalingsevne har.

Undiscovered 01-02-2012 13:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hejdien (Send 206707)
Prøv lige at kigge på den her http://www.ladk.dk/dine_rettigheder/...eldsregler.pdf

især side tre og nedaf .. og skriv så til skat hvor du lister de regler op og jeg ved det er surt her og nu fordi ens eneste mulighed er at klage .. skat gør nok noget i stil med kommuner.. de ved at det er så besværligt at anke og klage at man går ud fra devisen går den så går den ... men det skal ikke afholde en fra at gøre det ...

Tak Heidi'en...!
Jeg havde set det dokument, du refererede til i din kommentar. Og jeg har også brugt passager derfra i mine indsigelses noter, som jeg har sendt ind til kommunen og til BAN.

At du også anbefaler mig at kontakte SKAT, for at få dem til at kigge på sagerne, kan jeg kun være glad for. Men er det egentlig ikke min sagsbehandler, som skal henlede min opmærksomhed på disse forhold? Jeg mener, sådan i den korrekte og lovmæssigt sikre sagbehandlings forpligtelse's lidet respekterede navn...?

Citat:

Oprindeligt indsendt af GentleGiant (Send 206845)
Jeg ved ikke om det er de samme regler der er gældende (men jeg tror det), men ifølge de papirer jeg indgav til min ansøgning omkring nedsættelse af gæld til det offentlige (studiegæld og andet), og det svar jeg fik, så har du ret til, ud over husleje, forbrugsudgifter, medicin (og nogle betalinger til børn, som jeg så ikke falder ind under) et rådighedsbeløb på 5.650,- pr. måned (som enlig). Alt derover er din såkaldte betalingsevne, som de må indeholde alt af.

Tak for dit svar GentleGiant.
Du siger med andre ord, at jeg kan se min kommune forvalte som 'de' nu lige synes at de lyster...!? For det med at følge de dér regler, er vist lidt "la-la" i de fleste lokal-administrationer efterhånden. Man :mad: kontinuérligt....uden overordnede givtige resultater.

"Og det er enormt svært at lave en ommelet, hvis man lige med ét ikke engang har æggene at slå i stykker..."


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:57.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension