K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Særligt børnetilskud (https://www.k10.dk/showthread.php?t=12262)

kaktus 07-04-2010 12:00

Særligt børnetilskud
 
Jeg har et spørgsmål om relationen mellem førtidspension og det særlige børnetilskud. Jeg skriver for en veninde, der ikke er ret god til at skrive dansk. Jeg har henvendt mig til kommunen og fået meget forskellige beskeder fra dem og kommunernes redegørelser på nettet er meget uklare.

Min veninde er eneforsørger af et barn på 13 år. Begge forældre er førtidspensionister. Hun fik sin førtidspension bevilget før 2003. Hun blev separeret i 2006 og endelig skilt i 2009. Hun fik efter sin separation udbetalt det særlige børnetilskud. I december 2009 ville kommunen pludselig ikke længere udbetale det særlige børnetilskud. De sagde, at hun skulle have fastsat en bidragspligt i Statsamtet. Statsamtet har meddelt at den blev fastsat i 2006 og at kommunen har disse papirer. Er det korrekt at hun ikke har krav på det særlgie børnetilskud? Og er det forkert at hun har fået det udbetalt tidligere?
Hendes fraskilte mand har stor gæld og kan ikke betale noget.

Håber nogen kan finde ud af, hvad der er korrekt her.

superkok 07-04-2010 19:41

hvis hun fik fp fra før 2003 får hun et extra tildskud hver 3 md i børne penge eller hvad de hedder en af de gode ting ved fp fra før 2003 extra hver 3 md som alle har krav på .men om der skulle være noget der skulle gøre at hun ikke skulle være berettig til det skal jeg ikke kunne sige ved bare min kæreste får det lige meget hvad min løn osv er betaler hende man ikke/ ikke kan så betaler komunen for ham

Hejdien 07-04-2010 20:04

der står sådan her

For at få særligt børnetilskud som førtidspensionist skal man have fået tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003. Førtidspensionister på ordningen efter 1. januar 2003 har ikke ret til dette børnetilskud.

beløbet er
Citat:

Børn kan få et særligt børnetilskud på 3.510 kr. pr. kvartal i 2010 (2009 : 3.384 kr.), hvis kun den ene forælder lever, hvis faderskabet ikke er fastslået, eller hvis begge forældre får pension. Er det kun den ene af forældrene, der får pension, er det særlige børnetilskud på 3.108 kr. i kvartalet i 2010 (2009 : 2.997 kr.). Det særlige børnetilskud til pensionister reguleres i forhold til indtægt
ergo burde hun kunne få de 3108 forudsat at hun ikke har indtægt ved siden af .

derudover har hun mulighed for at få familieydelse og ekstraordinært og ordinært børnetilskud som alle andre eneforsørger..

De børnepenge som hun skal have fra barnets far (lidt over 1000 kr om måneden ) skal hun også stadig have og jeg kan forestille mig at det er dem det går galt med , for der skal nemelig ligge en skrivelse fra statsamtet for at få kommunen til at lægge dem ud og opkræve dem fra faderen af ..

Nu ved jeg ikke hvad det er for nogen af dem som hun ikke får men er det dem fra faderen så kan hun ringe til statsamtet og bede om at få en kopi af den resultation der allerede ligger , så skal de lægge dem ud og så sørger de for at få dem fra faderen at han ikke har mulighed for at betale dem bliver så en sag mellem ham og kommunen .. men igen .. det kommer lidt an på hvad det er for nogen af dem hun ikke får ...

Hvis det er dem fra faderen så er det amtet hun skal have fat i er det , det særlige tilskud fra kommunen så skal hun bede om at få på skrift at hun ikke får dem og bede om at få et lovgrundlag så hun evt kan anke beslutningen ..

superkok 07-04-2010 20:59

Citat:

ergo burde hun kunne få de 3108 forudsat at hun ikke har indtægt ved siden af .
kan være jeg huske forkert så ret mig men jeg er rimelig sikker at det skulle ikkeh ave noget at sige at hun har intægt ved siden af men som sagt da min kæreste fik fp fra før 2003 det er 7 år siden jeg fik avide det som jeg mener

Vovse 07-04-2010 21:37

Det er muligt jeg tager fejl, men det har altid været min opfattelse, at det særlige børnetilskud trådte i stedet for de børnepenge den anden forælder normalt betaler til den forælder der har forældremyndigheden, i de situationer hvor den anden forælder er død, ikke oplyst eller pensionist fra før 2003.

En forælder der ikke har forældremyndigheden over sine børn og er førtidspensionist fra før 2003 betaler ikke børnepenge, til gengæld får forældremyndighedsindehaveren det særlige børnetilskud.
Deraf min opfattelse.

superkok 07-04-2010 22:21

nej det er noget alle fp fra før 2003 får

buster 07-04-2010 22:44

hm, vil lige give mit bidrag ;)

Er gift, ftp fra før 2003 og har to børn.

Jeg/vi fik det helt ordinære børnetilskud som alle med børn får -samt det Særlige Børnetilskud, som alle får HVIS man er ftp fra før 2003.

Jeg beklager, men kan ikke huske hverken hvor meget eller hvordan det bliver regnet ud meeeen det lyder meget rigtigt som Hejdien fortæller ;)

OG så er der noget med at i tilfælde af skilsmisse ja, så følger begge børnetilskud forældremyndigheds indehaveren, så vidt jeg har forstået

superkok 07-04-2010 23:12

vi har 2 børn med det extra børne tildskud ellerh vad det hedder for fp fra før 2003 før vi 11.000 + børn 5 / 10 år gammel hvis det kan hjælpe noget.ja børnetildskud osv følger barnet/nørnenes adresse eller hvad de kalder det

Hejdien 08-04-2010 00:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af superkok (Send 99429)
kan være jeg huske forkert så ret mig men jeg er rimelig sikker at det skulle ikkeh ave noget at sige at hun har intægt ved siden af men som sagt da min kæreste fik fp fra før 2003 det er 7 år siden jeg fik avide det som jeg mener

Der står i teksten at det er indtægts reguleret

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 99442)
Det er muligt jeg tager fejl, men det har altid været min opfattelse, at det særlige børnetilskud trådte i stedet for de børnepenge den anden forælder normalt betaler til den forælder der har forældremyndigheden, i de situationer hvor den anden forælder er død, ikke oplyst eller pensionist fra før 2003.

En forælder der ikke har forældremyndigheden over sine børn og er førtidspensionist fra før 2003 betaler ikke børnepenge, til gengæld får forældremyndighedsindehaveren det særlige børnetilskud.
Deraf min opfattelse.

Det træder også i stedet for men så er det væsentligt højre men min fede fejl glemte at linke til der hvor jeg har fundet det , så i får det lige her :)

http://www.naestved.dk/BoernUnge/Til...skud.aspx#h2_2

superkok 08-04-2010 01:00

jef tjente 200.00 der skete intet


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:52.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension