K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Hvornår overgår en sag til behandling efter reglerne om ftp.? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21826)

Enteneller 27-02-2012 12:16

Hvornår overgår en sag til behandling efter reglerne om ftp.?
 
Hejsa,

Jeg og Linuzmor (LM) har lige et spørgsmål.

Dette iht. Linzmors sag: http://www.k10.dk/showthread.php?t=19733&page=6

I forbindelse med LM´s sag skriver BAN bla.

"Vi bemærker, at kommunens afgørelse om tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension er ikke påklaget til nævnet."

Spørgsmålet er hvornår overgår ens sag til behandling efter reglerne om ftp? Er det når sagen, f.eks af det Sociale Nævn, indstilles til ftp. eller afslag? Eller er det først når sagen overgår til pensionsnævnet?

Nogen der ved dette?

MTVRV1 27-02-2012 12:46

Lidt forskelligt fra kommune til kommune
Men jeg vil sige når sagen bliver sendt til det sociale nævn
Her bliver det nemlig afgjort om sagen er belyst godt nok

Pip 27-02-2012 13:22

Det er pensionsnævnet der afgør om de vil lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension hvis det er en §18 indstilling.

Hvis det er en §17 på det foreliggende har man krav på at pensionsnævnet lader den overgå til behandling efter reglerne om førtidspension.

Enteneller 27-02-2012 13:24

Ok, det vil så nok sige at det BAN skriver er at man skulle have klaget over indstilling til pension og ikke blot afslaget!! Ved ikke lige om LM har husket dette", men man kan jo ikke indstilles til pension medmindre man acceptere det!!!

Tak for dit svar også Pip, vi må se hvordan det kommer til at forme sig med LM´s sag.

MTVRV1 27-02-2012 15:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 211372)
Det er pensionsnævnet der afgør om de vil lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension hvis det er en §18 indstilling.

Hvis det er en §17 på det foreliggende har man krav på at pensionsnævnet lader den overgå til behandling efter reglerne om førtidspension.

sådan fungere det ikke i min kommune

pensionnævnet skal afgøre om det bliver afslag eller den går i gennem

min sagsbehandler indstiller til det sociale nævn, det er så dem om afgøre om sagen er belyst nok til at ens §18 bliver sendt til pensionsnævnet.

jasch 27-02-2012 15:12

Vil det sige man kan få 2 former for afslag....
- afslag på at sagen vil blive indstillet f.esk. pga for dårlig dokumentation
- og afslag på selve pensionen

Hvis nu man for afslag på indstilling til pension, mister man så osse sygedagpengeretten ?

Enteneller 27-02-2012 21:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af jasch (Send 211391)
Vil det sige man kan få 2 former for afslag....
- afslag på at sagen vil blive indstillet f.esk. pga for dårlig dokumentation
- og afslag på selve pensionen

Hvis nu man for afslag på indstilling til pension, mister man så osse sygedagpengeretten ?

Hej Jasch,

Du kan faktisk indstilles afslag også, meget mærkeligt, for det er jo spildtid for pensionnævnet, medmindre der er mulighed for at de omstøder afslaget!!

Om hvorvidt man mister sdp. retten ved afslag på indstilling til pension, det ved jeg heller ikke, men jeg vil tro at i forhold til sygedagpenge, der er løbet kørt så snart man stiler en ansøgning om ftp. iht. §17 og det samme må så vel forekomme for en §18??

Andre med evt. erfaringer må således byde ind, tak.

Vovse 27-02-2012 22:12

De forskellige instanser kan godt hedde noget forskelligt i de forskellige kommuner.

Sagen overgår til behandling efter reglerne om pension når den lander hos den instans, der træffer den endelige beslutning, altså dem, der enten tilkender førtidspension eller giver afslag på samme.
Og de har 3 mdr. til at træffe deres afgørelse.

I nogle kommuner hedder det "pensionsnævnet", i min kommune hedder det "pensionsgruppen".

Enteneller 27-02-2012 22:17

Ok Vovse, er det så noget du bare ved eller fremgår det af lovgivningen nogen steds?

Det er altså meget mærkeligt, at et lille land som vores kan have så mange forskellige benævnelser for det ene eller det andet. Stod det til mig var der kun et pensionsnævn og indstillingen foregik på det samme grundlag i alle kommuner.

heidi kastrup 28-02-2012 13:58

på det brev jeg fik hvor jeg fik at vide at pensionsteamet ville indstille mig til førtidspension, stod der at at der skulle falde en afgørelse senest efter 3 mdr fra denne dato. Hos os har de så altid ens sag på møde på det næste møde - som de har hver anden onsdag....


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:40.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension