K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=92)
-   -   Ressourceforløbsydelse og uudbetaling af tab af erhvervsevne (https://www.k10.dk/showthread.php?t=32394)

Thomsen78 25-07-2015 12:35

Ressourceforløbsydelse og uudbetaling af tab af erhvervsevne
 
Jeg har siden 2014 været op ressourceforløb og dermed fået udbetalt Ressourceforløbsydelse. Samtidig har jeg hver måned fra mit pensionsselskab fået udbetalt midlertidigt tab af erhvervsevne. Nu skriver pensionsselskabet at de vil stoppe udbetalingen da kommunen modregner krone for kroner. ... må de det? Jeg er på ressourceforløb efter en arbejdsskade der skete i 2012....

MistyMiss 25-07-2015 13:05

Er det privat udbetaling? For så må de vidst godt

Det de ikke må modregne:
"Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar,

3) lov om arbejdsskadesikring eller

4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion. "

Og det i dette link: http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-186-2014/

Der står kontanthjælp, men den paragraf er også gældende ved ressourceforløbsydelse.

Thomsen78 25-07-2015 13:09

Det er via min pensionsordning på arbejde udbetalingen sker. Og.grunden.er den arbejdsskade. ...

MistyMiss 25-07-2015 13:11

Jeg har ikke helt styr på hvad der er hvad i den verden, men nu kan dem der har lige sammenligne med den liste jeg skrev der ikke modregnes :)

gisne 25-07-2015 16:08

Det er helt normalt at pensionsselskaberne stopper udbetalingen ,ens man er på ressourceforløb.

Dette er fordi der sker en modregning på 100%, så det er spild af penge for pensionsselskabet at udbetale dem.

Ofte genoptages udbetalimgen, så snart ressourceforløbet er slut.

Da det er en arbejdsskade, har du så undersøgt ved arbejdsskadestyrelsen om du kan få erstatning for tab at erhvervsevne, altså at du nu i ressourceforløbet tjener mindre end du gjorde før du fik en arbejdsskade.

Erstatning for tab erhvevsevne modregnes ikke i ressourceforløbsydelsen når den er afgjort af Arbejdsskadestyrelsen

Udbetaling fra pensionsselskab er i dit tilfælde pga en arbejdsskade, for andre er det pga fx. Sygdom og er efter nogle andre regler end udbetalinger fra arbejdsgiver/forsikringsselskab pga. Arbejdsskaden

Og man kan modtage både erstatning for tab af erhvervsevne via arbejdsskadestyrelsen og erstatning fra pensionsselskabet samtidig

Thomsen78 25-07-2015 16:15

Jeg får pt tab af erhvervsevne udbetaling fra arbejdsskadestyrelsen. Og har samtidig med det modtaget udbetaling fra pensionsselskabet. Gad vide om kommunens nu kan finde på at kræve det udbetalte ressourceforløbsydelse tilbage - har fået det og udbetaling fra pensionsselskabet i 19 måneder....

gisne 25-07-2015 16:26

Det må vi håbe at de ikke gør, det kommer nemlig an på om du har oplyst dem om at du modtager den.

Du har oplysningspligt og har du oplyst om det om de ikke har modregnet, tror jeg ikke at de kræver det tilbagebetalt fordi det er deres fejl

Jeg har ihvertfald selv oplevet at UdbetalingsDanmark ikke krævede nogle penge tilbage, pga de var blevet udbetalt pga. Deres fejl.

Har du derimod ikke oplyst at du har modtaget fra pensionsselskabet så risikerer du at de kræver det tilbage netop pga oplysningspligten

Akvamarin 25-07-2015 16:33

Hvis kommunen ved at du får udbetalt penge dit pensionsselskab og ikke har modregnet den op til nu, hvorfor skulle de så starte på det.
Jeg mener ikke at de pludselig kan komme og sige at du skal tilbagebetale ressourceforløbsydelse, hvis de hele tiden har været vidende om at du får den udbetaling fra pensionsselskabet.

Skulle du ikke komme med oplysninger om din økonomi, da du startede på udbetaling af ressourceforløbs ydelse? Og oplyste du dengang om at du fik udbetaling fra pensionsselskabet?

Hvis du ikke bliver modregnet nu og du har oplyst kommunen om at du modtager udbetalingen fra pensionsselskabet, kan du bruge det som argument over for pensionsselskabet til, at de skal fortsætte udbetalingen.

Men måske du lige skal vende det med en advokat for at være på den sikre side.

Thomsen78 25-07-2015 16:43

Jeg har ikke på noget tidspunkt orienterer kommunen skriftligt. Men jeg har både talt med min sagsbehandler og min jobkonsulent om udbetalingen. Og det er faktisk mit pensionsselskab det gør opmærksom på at deres udbetaling stopper, da de har fået at vide jeg er på ressiurceforløb (jeg har altså talt med den om det tidligere, da de jo har fulgt op hver 3. måned).

mik16 25-07-2015 18:36

Klik på "Suppl svar på BEU 89" i nedenstående link.. Det omhandler i den grad emnet ;)

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...m/89/index.htm


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:20.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension