K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Trivselsbil forløb (https://www.k10.dk/showthread.php?t=26821)

frup 03-05-2013 09:28

Trivselsbil forløb
 
Jeg har ansøgt kommunen om trivselsbil og er nu kommet lidt i tvivl om forløb.

Indtilvidere har jeg kun fået undersøgt min gangdistance.
Efterfølgende har jeg fået brev fra kommunen om, at de har modtaget oplysningerne om gangdistance, og at min sag vil komme for på næste biludvalgsmøde (som jeg ikke har fået dato på).

Kan det passe, at sagen skal for før jeg har været igennem yderligere?

Jeg havde fået den opfattelse (efter første møde med sb), at jeg også skulle have undersøgt min evne til at køre i specielindrettet bil, bl.a. min evne (eller mangel på samme) til at træde kobling i bund, og at jeg i den forbindelse kunne risikere at politiet ville have mig op til ny køreprøve, men som skrevet har jeg kun fået undersøgt gangdistance...

De kan vel næppe tage stilling, før de har de andre undersøgelser eller hvad?
De har selvfølgelig alt det lægelige, det ligger i min sag

phhmw 03-05-2013 09:38

Al information findes ....
 
Kære Frup

.... her
http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Det første du gør at finde din kommunes sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Når du kender den, gør du din SB opmærksom på, at du forventer at denne frist overholdes.

Hvis din kommunalbestyrelse ikke har vedtaget og offentliggjort disse vigtige frister skal du skrive til dem.

Hvis du løber ind i problemer med dette vender du tilbage.

Jeg fornemmer at din sag går direkte til afgørelse med et afslag uden videre sagsbehandling. For at tvinge dig ind i en anke. Så går tiden med det.

Hilsen Peter ;)

frup 03-05-2013 09:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 270524)
Kære Frup

.... her
http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Det første du gør at finde din kommunes sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Når du kender den, gør du din SB opmærksom på, at du forventer at denne frist overholdes.

Hvis din kommunalbestyrelse ikke har vedtaget og offentliggjort disse vigtige frister skal du skrive til dem.

Hvis du løber ind i problemer med dette vender du tilbage.

Jeg fornemmer at din sag går direkte til afgørelse med et afslag uden videre sagsbehandling. For at tvinge dig ind i en anke. Så går tiden med det.

Hilsen Peter ;)

Tak Peter!

Hvorfor fornemmer du, at min sag går direkte til afgørelse med afslag?

Afhænger det ikke bl.a. af, hvor lang ens gangdistance er? Min er desværre meget kort, så hvad det angår burde de ikke bare give hurtigt afslag, men ja, det kan da godt være de har tænkt sig bare at lade mig anke... Øv :(

Webmaster 03-05-2013 11:33

Nu gør de det åbenbart forskelligt rundt omkring....

Jeg kender flere som samtidig med de fik undersøgt deres gangdistance også fik undersøgt kræfter i benene med henblik på om de kunne trykke kobling i bund osv...

Jeg ved ikke om det er forskelligt ud fra ens diagnoser...

Medmindre de har nok lægepapirer på dig...ja så plejer de også at få indhentet disse inden en evt afgørelse...

Jeg tror at det Peter mener...det er at de mere eller mindre har det med at give et afslag....specielt når det gælder ansøgning om trivselsbil....

Nu kan det jo være anderledes i dit tilfælde....det kan vi jo ikke vide.....men der er rigtig mange derude som får et afslag...

stampe 03-05-2013 12:21

Også mundtlighed for, at en kommune tilbyder alternativer til en bil - alt efter behov.

frup 03-05-2013 13:23

Tak for jeres svar!

Jeg tror de har alle de lægepapirer, de har brug for - lød i hvert fald sådan på sagsbehandler, da jeg var til indledende samtale... Har jo fået førtidspension for nylig, og de ligger derfor inde med alt det sidste nye.

Jeg ved selvfølgelig ikke om de kan nøjes med lægepapirerne til at vurdere min evne til at trykke kobling i bund, men havde da forventet, at det skulle undersøges.

Jeg har fået en kopi af vurderingen i forbindelse med gangdistancetesten - kan de mon vælge at sige, jeg er for dårlig til at få gavn af en bil?
Det håber jeg ikke, men den dag jeg var derude blev jeg spurgt om dagen repræsenterede et gennemsnitligt funktionsniveau for mig. Jeg fortalte, som sandt var, at jeg pt er inde i en dårlig periode, så hvis testen blev taget en anden dag, ville jeg muligvis have kunnet lidt mere. Alligevel står der i papirerne, at dagen repræsenterede et gennemsnitligt niveau...
Ved godt jeg jo bare kan skrive til dem, at det ikke er helt sandt, men valgte at tænke det nok ikke havde en store betydning, eftersom det næppe ville være mange ekstra meter,jeg ville kunne gå på en 'god' dag.

Der er i øvrigt blevet lagt mærke til alt,imens jeg var der - lige fra mit gamgmøsnter til måden at sidde på en stol både før og efter testen, hvordan jeg holder mine arme, hor meget vægt der lægges på stok osv,osv.

Jeg håber ikke de vælger at sige, at jeg i stedet kan nøjes med elscooter eller lignende. Dels bor jeg et sted, hvor en sådan ikke kan opbevares og dels bor min familie i byer et stykke herfra, ligesom jeg går til behandling i anden by (kan ikke tåle at tage offentlige transportmidler).

Omvendt skal jeg jo ikke have noget, jeg ikke er berettiget til, men bare heller ikke holdbart, at min mand altid skal tage fri fra arbejde, når jeg fx skal til behandling...

En bil med automatgear er desværre ikke nok for mig, men ved jo, at de nogle gange i stedet for trivselsbil giver støtte til indretning i almindelig bil - men er det korrekt forstået, at der her skal være tale om en ny bil? Ny bil får vi nemlig ikke råd til nu, hvor jeg ikke længere iver en løn hjem :-(

Webmaster 03-05-2013 13:34

Tja jeg tror at du skal forberede dig på lidt af hvert fra kommunens side...

De er villige til at gøre rigtig meget for at sparer penge....hvilket også er derfor du ikke skal give op ved et afslag....men klage videre...

adhsl 03-05-2013 14:31

Undskyld jeg bryder ind, men hvornår søgte du?

frup 03-05-2013 14:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af adhsl (Send 270564)
Undskyld jeg bryder ind, men hvornår søgte du?

Jeg husker ikke lige præcist hvornår, men ikke voldsomt længe siden... I marts, tror jeg...

adhsl 03-05-2013 18:59

Hvis der samtidig er en der søger handicapbil i samme stramme budget, hvem af jer skal så have førsteretten? Derfor kan det måske tage længere tid at vurdere.

frup 03-05-2013 19:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af adhsl (Send 270597)
Hvis der samtidig er en der søger handicapbil i samme stramme budget, hvem af jer skal så have førsteretten? Derfor kan det måske tage længere tid at vurdere.

Øh... forstår ikke helt, hvad du mener???

Jeg stiller såmen bare et spørgsmål om et typisk sagsforløb ved ansøgning af trivselsbil, og har ikke brokket mig over et langt sagsforløb eller i det hele taget brokket mig, men spørger bare ind til, hvad jeg kan vente mig...

popiae 04-05-2013 09:12

hvis gangdistancen er over 100meter, kan man som udgangspunkt ikke få tvivselsbil.

VH Popiae

frup 04-05-2013 10:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 270673)
hvis gangdistancen er over 100meter, kan man som udgangspunkt ikke få tvivselsbil.

VH Popiae

Ok, tak. Min er vurderet under 100 meter (80 meter), så hvad det angår har jeg måske en reel chance...

Derud over skal de vel også se på, hvilket behov man har - og her ved jeg ikke, hvordan de vægter - skal man fx have behov for at køre til behandling ofte, og hvor ofte er ofte mon?

stampe 04-05-2013 10:09

Har I bil i forvejen? Forstår din mand kan køre dig?

frup 04-05-2013 10:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 270678)
Har I bil i forvejen? Forstår din mand kan køre dig?

Ja, vi har en gammel bil. Den har meget lav indstigning, intet automatgear osv... Så på alle måder er det en dårlig bil for mig - også som passager, da jeg har svært ved at komme ind og ud.

Han kan køre, men har jo et fuldtidsjob at passe. Indtil videre har hans arbejdsgiver været meget forstående, når han har taget fri for at køre mig, men på sigt holder det ikke. Udover at jeg JEG har brug for at være selvhjulpen, så har han også brug for at kunne passe sit uden hele tiden at føle, at han er nødt til at køre for mig.

Og nej, jeg kan ikke få venner eller familie til at køre - de arbejder alle sammen.

KBR 04-05-2013 23:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af frup (Send 270680)
Ja, vi har en gammel bil. Den har meget lav indstigning, intet automatgear osv... Så på alle måder er det en dårlig bil for mig - også som passager, da jeg har svært ved at komme ind og ud.

Han kan køre, men har jo et fuldtidsjob at passe. Indtil videre har hans arbejdsgiver været meget forstående, når han har taget fri for at køre mig, men på sigt holder det ikke. Udover at jeg JEG har brug for at være selvhjulpen, så har han også brug for at kunne passe sit uden hele tiden at føle, at han er nødt til at køre for mig.

Og nej, jeg kan ikke få venner eller familie til at køre - de arbejder alle sammen.

Da jeg fik min bil bevilliget, havde jeg selv en ældre bil (11 år), men det var vigtigt med automatgearet, for at skåne højre skulder. Jeg kan ikke tage bussen - dels kan jeg ikke komme af bussen ved egen hjælp, og dels bor jeg så langt ude på bøhlandet, at her kun kører skolebus i morgen og eftermiddagstimerne - og altså kun hverdage. Der blev ikke fokuseret på min gangdistance, men at jeg havde et væsentligt kørselsbehov, som ikke mere hensigtsmæssigt kunne klares på anden måde. Og her menes ikke, at jeg handler ind hver dag, men at jeg har aktiviteter - er bl.a. frivillig på et plejehjem.
Og så ved jeg jo godt, at 2 kommuner ikke ser ens på sagerne - selvom vi bor i et lille land og med de samme regler, virker det alligevel som om der er stor forskel :mad:

søsser98 07-05-2013 15:49

juhu jeg skal ud og og prøve forskellige biler og se hvad der er bedst for mig i næste uge :) det er 15 mdr siden jeg søgte så det tar tid , men ser ud til jeg snart kan komme ud og trille

Ninja 07-05-2013 17:40

Jamen Søsser dog, det ''kører'' da bare for dig lige for tiden!!:D

Tillykke med lykken der tilsmiler dig:D

:kram:

Webmaster 07-05-2013 19:18

Så er det ikke nu jeg skal komme og fortælle at det at man skal ud at prøve forskellige biler...det ikke er det samme som at man får bevilget en bil...

Nu ved jeg ikke om der er forskel alt efter hvor man bor....

Men jeg ved da at herover i nærheden af københavn....ja der kommer man ud og får lavet test og bagefter ud og prøve forskellige biler....dette helt uden at sagen har været for endnu...

Selv tænker jeg at det dog er en masse spildt arbejde i at lade folk afprøve med test og afprøve forskellige biler....når sagen ikke har eller er i nærheden af at man bliver bevilget en bil...

Det ville i min verden give meget mere mening hvis man først skulle ud og afprøve biler efter man er blevet bevilget en..

Jeg kender mange der desværre har fået afslag....selv om de troede at når de nu har skulle ud og afprøve forskellige biler...at de ville få en bevilget...

Jeg skriver ikke dette for at være en lyseslukker....men det er sådan forholdene er herover...

søsser98 07-05-2013 19:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 271147)
Jamen Søsser dog, det ''kører'' da bare for dig lige for tiden!!:D

Tillykke med lykken der tilsmiler dig:D

:kram:

Tak Helene
ja det er da helt vildt 3 år med kamp om alt og så lige pludselig går alt i orden det er bare så skønt - det må være foråret der påvirker sagsbehandlingen positivt måske, nej det er det selvfølgelig ikke men viser bare at man skal blive ved med at kæmpe ,selv når man er ved at give op

Webmaster 07-05-2013 19:22

Woops....har du fået bilen bevilget??

søsser98 07-05-2013 22:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 271170)
Woops....har du fået bilen bevilget??

ja det går jeg da ud fra SB ringede idag og sagde at de havde haft det på møde i torsdags i beslutningsteamet og hun ikke havde haft tid til at ringe før idag og at vi nu skal se på bil og vi skal sikre os at der kan komme et gangstativ ind uden besvær da hun skal sikre sig at det er en langtidsløsning (har ikke brug for gangstativ nu men det regner de med kommer om nogle år) og hun ville gerne se hvad det betyder om om bilen er lav eller lidt højere med at komme ind og ud af bilen og at selv om de skal bevillige den bil der er billigst og bedst egnet vil hun gerne lige have disse ting afprøvet så jeg er sikret mange år frem med bilen og jeg kunne læse lidt på nettet på forhånd med forskellige biltyper inden vi skal derud så jeg ved noget om hvad jeg kunne tænke mig så jeg går da stærkt ud fra den er bevilliget

de har ventet den sidste måned med beslutningsmødet da de ville sikre sig jeg havde råd hvis jeg fik tilkendt førtidspension og det fik jeg jo tilkendt 16 april så alt flasker sig her lige nu bare så skønt

Webmaster 07-05-2013 22:43

Jamen der er jo herligt for dig....

Som sagt gør de det andreledes her....hvor man afprøver de forskellige biler...inden man er bevilget den...

KBR 07-05-2013 23:21

Fedt søsser98 ;) ;) Min bil er også fremtidssikret med plads til en evt. rollator: en rollator kan oftest klappes sammen, så den ikke fylder heeelt så meget. Jeg har en Mitsubitsi Colt - fin ind- og udstigningshøjde, 4 døre og splitbagsæde. Spændende hvad du ender med :) Husk også evt. at spørge hos forhandleren, hvornår de enkelte mærker kan leveres. Du skal jo ikke vente 1/2 år på at få den leveret :)

søsser98 08-05-2013 01:37

Citat:

Oprindeligt indsendt af KBR (Send 271216)
Fedt søsser98 ;) ;) Min bil er også fremtidssikret med plads til en evt. rollator: en rollator kan oftest klappes sammen, så den ikke fylder heeelt så meget. Jeg har en Mitsubitsi Colt - fin ind- og udstigningshøjde, 4 døre og splitbagsæde. Spændende hvad du ender med :) Husk også evt. at spørge hos forhandleren, hvornår de enkelte mærker kan leveres. Du skal jo ikke vente 1/2 år på at få den leveret :)

Super tak for tippet og tillykke med din bil hvornår fik du den tilkendt ?

Ninja 08-05-2013 01:55

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 271168)
Tak Helene
ja det er da helt vildt 3 år med kamp om alt og så lige pludselig går alt i orden det er bare så skønt - det må være foråret der påvirker sagsbehandlingen positivt måske, nej det er det selvfølgelig ikke men viser bare at man skal blive ved med at kæmpe, selv når man er ved at give op

Nemlig!!

Jeg bliver bare så rørt, når folk bliver hørt og får den hjælp de så inderligt har brug for. Sådan nogle historier kan jeg virkelig leve længe på, og ser dig allerede i ånden, suse derud af som var du med i Bjergkøbing Grandprix med KBR lige i bagsmækken:D

- og så særligt fordi du jo har været SÅ bekymret med tråde om hint og did, og så at sidde her og nærmest fornemme den fred der har sænket sig med førtidspensionen.....og nu med bil! Weee:D

:kram:

KBR 08-05-2013 09:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 271241)
Super tak for tippet og tillykke med din bil hvornår fik du den tilkendt ?

Det er der ikke et simpelt svar på, for jeg fik den tilkendt i juni 2011, da jeg var i flexjob (på erhvervsmæssigt grundlag). Da jeg søgte pension, meddelte jeg dem dette og sagde jeg havde i sinde at søge om at beholde den som trivsels bil. De var så flinke at sige vi skulle vente med en afgørelse til lidt tid efter alt var afgjort, og jeg kunne se et billede af mit fremtidige kørselsbehov, men mener det var ca i februar, jeg fik lov at beholde den som trivselsbil :) :) :)

Det føles næsten som om, det er for meget af det gode: både førtidspension OG bil indenfor kort tid. Jeg havde nær prøvet efter om jeg ville blive våd, hvis jeg tissede i bukserne ;) :D

Men i juli 2011 kunne Colt´en med automatgear leveres omgående. Der gik lidt tid med at udforme papirerne, derfor gik der en måned mellem tilkendelse og levering.

Edit: det var i januar, jeg fik lov at beholde den som trivselsbil. Og den ergoterapeut, jeg snakkede med i den forbindelse, gjorde mig opmærksom på, at jeg burde få et handicapskilt - og ja, det burde jeg da! Koster 500 kr og gælder i 10 år. Jubi; kan parkere på de mest centrale steder i en del byer (bl.a. København) en hel dag uden det koster 1 krone - de kommunale pladser.

frup 02-07-2013 16:07

Jubi - har fået bevilliget trivselsbil :-)

Indtil videre har jeg kun været igennem en gangdistancetest. I dag har jeg så fået besked om, at jeg bliver kontaktet af en ergoterapeut med henblik på at finde den bedst egnede billigste bil.

Mon det så betyder, at jeg slipper for den køreprøve, man nogle gange skal op i?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:20.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension