K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Hvordan med arv ved ledighedsydelse (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34856)

Mho 16-01-2017 20:53

Hvordan med arv ved ledighedsydelse
 
Jeg går på ledighedsydelse , og har fået en standardbrev fra kommunen , hvor der stilles en masse spørgsmål , hvor man skal afkrydse ja eller nej
Der er f.eks en hvor man skal afkrydse om man har indtægter , og det har jeg jo når jeg får ledighedsydelse og så er min mor lige død , hvor jeg står som arving , men boet er ikke gjort op endnu , så er det lige jeg vil spørge , kan jeg blive modregnet ved arv ?

Mvh. Mho

gisne 16-01-2017 20:58

Formue har ikke betydning når du får ledighedsydelse, så nej det har ingen betydning (muligvis har renter af en formue betydning da de er skattepligtige)

Tjek lige om der menes andre indtægter end ledighedsydelsen (fra pensionsselskab, erhvervstabs erstatning o.lign)

Mho 16-01-2017 21:09

Der står bare indtægt , som kan være arbejdsindtægter , feriepenge , dagpenge, kursusgodtgørelser , lejeindtægter , pensionsindtægter , renter , boligsikring , arv , særlig børnetilskud , ægtefælle/børnebidrag , overskydende skat , tipsgevinster , stipendier og lån fra statens uddannelsesstøtte
Jeg synes at have læst at man ikke bliver modregnet af arbejdsfri indtægt
Mvh. Mho

jjsonn 18-01-2017 07:30

det gør du heller ikke, det er kun penge man tjener ved arbejde, arv betyder ingen ting

job 18-01-2017 08:10

Arv medfører ikke fradrag i din ledighedsydelse men derfor kan du godt have en oplysningspligt overfor kommunen.

Citat:

Indtægter, der ikke medfører fradrag i ledighedsydelse

§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:

1) Kapitalpensioner og kapitalforsikringer.

2) Indtægter fra opsparings- og forsikringsordninger, herunder livrente, der er uden forbindelse med et arbejdsforhold.

3) Ydelser efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (herunder SP) og udbetalinger efter lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

4) Pension efter ægtefælle eller samlever samt børnepension.

5) Erstatninger, herunder erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring.

6) Krigsskadeerstatning, renteudbetaling til besættelsestidens ofre og hædersgaver.

7) Livsvarige ydelser på finansloven til kunstnere og deres efterladte.

8) Invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

9) Efterløn efter funktionærlovens § 8, efterindtægt efter kapitel 6 i lov om tjenestemandspension, godtgørelse for usaglig afskedigelse efter hovedaftalens § 4, stk. 3, og funktionærlovens § 2 b mv., fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a og godtgørelse efter ligebehandlingsloven.

10) Indtægter ved salg af erhvervsvirksomhed og fast ejendom.

11) Forpagtningsafgift og indtægt ved udlejning, der ikke kan betragtes som erhvervsmæssig, og overskud af egen bolig.

12) Renter, aktieudbytte og lignende, arv, gaver og gevinster.


13) Underholdsbidrag.

14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

15) Den forhøjelse af pensionen, som en tjenestemand modtager som følge af arbejdsskade (tilskadekomstpension).

16) Vederlag, der modtages for at overholde konkurrence- eller kundeklausuler.

17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler.

§ 13. Tantieme, gratiale, bonus, opsparet søgnehelligdagsbetaling og lignende udbetalinger, som vedrører et arbejdsforhold, medfører ikke fradrag i ledighedsydelsen, jf. dog § 16.
Se også: Bekendtgørelse om beregning af og fradrag i ledighedsydelsen samt varsling af ferie med ledighedsydelse

mik16 19-01-2017 15:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mho (Send 350912)
Jeg går på ledighedsydelse , og har fået en standardbrev fra kommunen , hvor der stilles en masse spørgsmål , hvor man skal afkrydse ja eller nej
Der er f.eks en hvor man skal afkrydse om man har indtægter , og det har jeg jo når jeg får ledighedsydelse og så er min mor lige død , hvor jeg står som arving , men boet er ikke gjort op endnu , så er det lige jeg vil spørge , kan jeg blive modregnet ved arv ?

Mvh. Mho

Tja !!! Du har ret sikkert fået det standardbrev, fordi din ledighedsydelse er registeret på din forskudsopgørelse/står under rubrik 216 "kontanthjælp."

Det syntes Skat var "skide smart". Altså at lægge både LY, flekslønstilskud ind som "kontanthjælp" her i 2017.

Så derfor får du dette brev. Udbetaling Danmark slår derfor alle "under een kam", der står i rubrik 216.

Ps!!! Arv modregnes ALDRIG, i hverken en LY eller i et fleksløntilskud.. Af den simple grund, at ARV ikke er en indkomsts der betales am-bidrag af.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension