K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   opsparing (https://www.k10.dk/showthread.php?t=28628)

stjerne10 29-11-2013 08:49

opsparing
 
hej,

jeg kommer på kontanthjælp 1/1,
og har en opsparing på over kr. 60.000 i banken.
vil bare høre hvad man må give væk eller bruge penge til, så min opsparing ikke bliver modregnet.
Jeg tænker at give lidt til mine børn (har 2 voksne), er lige flyttet og tænker at købe lidt nye møbler, eller har I andre foreslag som kommune vil godkende ?

jeg er rigtig ked af hvis kommune modregner mine penge i kontanthjælp.
det er nogen penge jeg har arvet og fået ved hussalg for ca 14 år siden,
så det var en slags reserve

mvh stjerne10

gisne 29-11-2013 08:59

Så vidt jeg forstår så kigger kommunen mellem 3 og 6 mdr tilbage og da du er under den grænse, så vil de højst sansynlig ikke acceptere at du har givet dem væk, købt ting for dem under en mdr. Inden du kommer på kh.

Pip 29-11-2013 11:25

Kommunen går 3-6 mdr tilbage, og hvis de skønner at du har brugt flere penge end nødvendigt, så vil du få afslag på kontanthjælp pga uansvarlig økonomi.

Så du kan ikke undgå at de vil modregne en del af dem.

Du må have 10.000 de ikke rører.

Dernæst kan du fylde olietanken op hvis du har sådan en, da det er en rimelig udgift.

Det er fair at bruge nogle penge på julegaver, men det er kommunen der afgør hvor meget de vil acceptere.

Hvis du har brug for at flytte til mere egnet bolig, kan de godtage en opsparing til det, hvis du kan godtgøre at din nuværende bolig er uegnet til dig på sigt.

De vil regne på det og så dividere beløbet op i hvad du kunne få i kontanthjælp pr måned, og så vil du få at vide hvornår du kan søge kontanthjælp fra..

Vovse 29-11-2013 12:47

Hvis f.eks. dine møbler er gamle og slidte, så kan jeg forestille mig, at de også finder det ok, at du har brugt nogle af dem på møbler.

Nøgne tær 29-11-2013 13:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 290735)
Hvis f.eks. dine møbler er gamle og slidte, så kan jeg forestille mig, at de også finder det ok, at du har brugt nogle af dem på møbler.

Og jeg kan sagtens forestille mig at de ville sige at det ikke var en nødvendig udgift... hov, jeg kan ikke undvære en sofa, lige den dag jeg skal overgå til kontanthjælp :eek:

Når der er en formue, så er det jo ikke meningen at den skal foræres væk, for at man kan få en offentlig ydelse... jeg tror ikke engang de vil godkende hvis man udbetaler lån med den, for det er jo ikke tvingende nødvendigt, hvis der er lavet afdragsordning.

Uanset hvad du gør, er der chance for at de siger 60.000-10.000 = 50.000
50.000 divideret med den kontanthjælpssats du er berettiget til = de antal måneder kommunen ikke kan udbetale dig kontanthjælp.

Men man kan jo pludselig brække 4 tænder og skal have dem lavet, så måske hvis du ved at der er et hængeparti hos tandlægen, så var det måske en god ide at få det lavet :D

stampe 29-11-2013 13:26

Dum ide, at begynde at give penge væk. Bliver svært for dig at bevise, at du er i god tro. Resultatet kan jo blive, du står helt uden forsørgelse i en periode.

zolskin 29-11-2013 13:35

Det er jo formue, og man skal huske på, at kontanthjælp er den sidste mulighed, så derfor kan du ikke give pengene væk, da det er dem du skal leve for. Der er undtagelser mht. lidt til boligopsparing, som det er nævnt.

Har du en kapitalpension, så vil man også være nødt til at hæve den efter 6 mdr medmindre den regel er lavet om.

jh 29-11-2013 15:51

Hvis du har nogen lån, så var det måske en ide at få dem betalt ud/ned.

xib 29-11-2013 17:28

Du må have 10000 i din bankbog eller i kontanter plus max 50000 i kapital pension. Hvis du opretter en alderpension på 45-50000 og har 10000 i kontanter kan kommune ikke kræve noget. så er du reddet.

dinosaur 29-11-2013 18:05

Jeg synes ikke at du skal være kreativ. Du har penge og så er det vel fair nok at du skal forsørge dig selv så længe som muligt.

Vi har som samfund ikke råd til at alle bare stiller sig op og forlanger deres ret uden at tænke på at man også har forpligtelser. Man er faktisk forpligtet til at forsørge sig selv så vidt det er muligt.

Kontanthjælp er absolut sidste udvej, og det kan ikke være rimeligt at man kan hæve kontanthjælp når man har penge i banken.

Er der forresten nogen der mener at vi betaler for meget i skat? Hvis ja, så hvorfor mon?

Citat:

Oprindeligt indsendt af xib (Send 290758)
Du må have 10000 i din bankbog eller i kontanter plus max 50000 i kapital pension. Hvis du opretter en alderpension på 45-50000 og har 10000 i kontanter kan kommune ikke kræve noget. så er du reddet.

Reddet, af hvem? Hvor tror du pengene kommer fra?

De kommer fra den danske stat, dig og mig og alle de andre. Synes du at du betaler for lidt i skat? Jeg synes jeg betaler nok, så jeg bifalder ikke dit oplæg til kreativitet.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:40.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension