K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   förtidspension efter nye regler(bosiddende udenfor EU) (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27190)

greenpeace 12-06-2013 10:30

förtidspension efter nye regler(bosiddende udenfor EU)
 
hej
jeg er frustreret efter at ha modtaget beregningen af min pension efter de nye regler da der saavidt jeg kan se er en fejl beregning

ifölge ''www.borger'' er pensionen for ugifte 14.746 pr md
ifölge udbetaling danmark er belöbet i mit tilfælde kun 10.573 pr md???

hvordan opstaar denne forskel???

jeg bor i tyrkiet(fast siden 1-6-2002) og min pension er skattefri

skal jeg anke beregningen??

derudover var der to konvoluter i postkassen fra udbetaling danmark med 2 giro kort paa underholdsbidrag a 1390 d kr pr md??

har afsendt anmodning om bortfald af underholdsbidrag da jeg overhovedet ikke er istand til at betale med en ökonomi der er kört helt i sænk og en md pension fortiden paa udbetalt 8640 d kr

jeg er i skilsmisse forhandlinger og vinder min hustru saa skal jeg betale underhold til hende paa 2200 d kr pr md og hele min verden gaar ökonomisk i sort og jeg maa overveje at flytte tilbage til danmark og flygte fra min gæld her i landet.

tyrkiet er blevet er dyrt land at leve i,priserne harmoniseres med EU priserne
paa alt

den private sygeforsikring koster 650 d kr pr md osv

min dröm,mit haab var at blive begravet her i silifke men nu maa jeg revurdere drömmen.

kæmper med gældsposter og de md afdrag herned og har ikke en öre tilbage naar de er betalt.vasker töjet i haanden da en vaskemaskine er dyr og bor i et lille jordhus uden nogen form for moderne faciliteter(back to the root's)

om 2 1/2 aar overgaar jeg til en folkepension og faar jeg ikke ryddet op i min gæld enden da saa gaar det hele i u-du til den tid

jeg er dybt skuffet over tilbudet om overgang til nye regler men har dog afsendt anmodning derom da selv smaa belöb er bedre end den nuværende ökonomiske situation.

er der nogen herinde der kender mere til reglerne for pension som udenlandsdansker uden for EU saa vil jeg være taknemlig for at höre fra dem.

nu vil jeg gribe kuglepennen og starte paa et brev med anmodning til udbetaling danmark om at definere den sendte udregning og evt anke deres afgörelse

i önskes alle en fortsat god onsdag herfra

med venlig hilsen
greenpeace

stampe 12-06-2013 10:52

Det er vel ok at betale til en privat sygeforsikring, når du slipper helt for skat. Pengene skal jo komme et sted fra. Men spørg da Udb DK. Der er godt nok p.t. tilsyneladende en meget lang svarfrist.

handy 12-06-2013 11:27

:
Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 274892)
Det er vel ok at betale til en privat sygeforsikring, når du slipper helt for skat. Pengene skal jo komme et sted fra. Men spørg da Udb DK. Der er godt nok p.t. tilsyneladende en meget lang svarfrist.

har du søgt om at overgå til nye regler er det vist skruet så stedigt sammen at du så bliver trukket 57.000 årligt for at være flyttet ud af eu..er det ikke den de laver....::mad:

Pip 12-06-2013 15:35

Du kan ikke slippe for at betale underholdsbidrag til dine børn.. Når man har fået børn skal man forsørge dem. Det kan man ikke bare lade være med fordi man ikke har råd..

Underholdsbidrag til ekskonen er det nemmere at slippe for hvis du har lav indtægt..

Til gengæld er de fradragsberettigede.. men det mærker du jo så ikke så meget til når du ikke betaler skat.

Du skal også være opmærksom på om du opfylder kravene til hel folkepension, eller du ender som brøkfolkepensionist.

"Du kan som hovedregel ikke få udbetalt pensionstillæg i lande uden for EU/EØS og Schweiz."

https://www.borger.dk/Sider/Generell...dspension.aspx

Og det betyder at du som enlig kun er berettiget til ca 150.000,- om året, da man ikke får pensionstillægget på de ca 57.000,- man ville have fået i de nævnte lande.

Det er de nye regler her i 2013 der har indført det.

Hvis man flyttede til udlandet inden 2013 blev man ikke ramt af reglen, men hvis du var på gammel ordning og er overgået til ny, kan det være årsagen til at du måske rammes.

Det kan også være at de har trukket et beløb for gammel gæld, børnebidrag, eller at du beskattes i Danmark eller sådan noget, men skriv og få det klarlagt.

"Du skal framelde dig folkeregisteret som udvandret, og du SKAL særskilt give skat besked om at du flytter til Tyrkiet, og om at du vil beskattes i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og Tyrkiet. Dette skal du gøre hvert år, både i forbindelse med forskudsopgørelse OG i forbindelse med selvangivelse."

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvan...8550Discussion

greenpeace 12-06-2013 18:15

hej
jamen de skriver at jeg kan ansöge om bortfald af underholdsbidraget??

jeg maa hellere sende et brev til skat imorgen ang dobbeltbeskatnings aftalen og skatefri pension

jeg har selvfölgelig i 2002 gjordt folkeregister og kommune opmærksom paa at jeg tog fast ophold i tyrkiet.

tak for svarene

nu skriver jeg og beder udb dk om en forklaring paa deres beregning og det belöb som WWW.borger dk oplyserı

Pip 12-06-2013 18:39

Du kan altid søge om bortfald.. går ud fra at det er børnebidraget du mener.. men det er ikke det samme som at man kan få det.

Under de gamle regler var det lettere.

Tænker at du skal gøre opmærksom på det med beskatning hvert år.

Din gamle kommune har sikkert været flink bare at videreføre selvom du ikke angav det hvert år, men nu hvor det er overgået til udbetaling danmark, skal du nok sørge for at gøre det hvert år fremover..

greenpeace 13-06-2013 10:38

tak pip

jeg skriver nu idag til skat.dk og udbetaling.dk
har sendt ansögning om bortfald af börnebidrag (sendte brevet igaar)

tak for dine svar(med en hjælp fra venner saa gaar det hele nok)

ser at Stampe mener jeg skal være glad naar jeg nu er fritaget for skat i danmark men jeg betaler jo skat hernede hvilket bör erindres

idet hele taget saa er alle stater ens,de giver med en haand og tager det hele tilbage med den anden haand og vi staar tilbage med et dejligt rundt 0 uanset hvordan vi vender og drejer det.jeg er ikke utaknemlig og jeg önsker ikke en eneste öre som jeg ikke har lovmæssigt krav paa og ret til Stampe.

tak for alle svar og alle önskes en rigtig god dag herfra Mellemösten/Orienten

MVH
Yusuf/the fool on the hill

stampe 13-06-2013 11:42

Selvfølgelig skal du da have, hvad du har krav på. Godt du spørger Udb DK om udspecificering. God vind i det sydlige.

Pip 13-06-2013 12:44

Tjek om børnebidraget er fradragsberrettiget i Tyrkiet...

handy 14-06-2013 03:28

Citat:

Oprindeligt indsendt af greenpeace (Send 274980)
tak pip

jeg skriver nu idag til skat.dk og udbetaling.dk
har sendt ansögning om bortfald af börnebidrag (sendte brevet igaar)

tak for dine svar(med en hjælp fra venner saa gaar det hele nok)

ser at Stampe mener jeg skal være glad naar jeg nu er fritaget for skat i danmark men jeg betaler jo skat hernede hvilket bör erindres

idet hele taget saa er alle stater ens,de giver med en haand og tager det hele tilbage med den anden haand og vi staar tilbage med et dejligt rundt 0 uanset hvordan vi vender og drejer det.jeg er ikke utaknemlig og jeg önsker ikke en eneste öre som jeg ikke har lovmæssigt krav paa og ret til Stampe.

tak for alle svar og alle önskes en rigtig god dag herfra Mellemösten/Orienten

MVH
Yusuf/the fool on the hill

Troede netop ikke Tyrkiet beskatter sociale pensioner ?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:55.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension