K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Raskmelding og ny sygemelding (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23499)

KOW 02-07-2012 22:38

Raskmelding og ny sygemelding
 
Hej. Er det rigtigt, at der skal gå 1½ år før man kan sygemeldes igen på grund af samme lidelse. Jeg var helt og delvist sygemeldt 1 år fra maj 2010 til maj 2011. Blev ramt af massefyring og fritstillet i opsigelsesperioden på 6 måneder fra den 1. juni 2011. Jeg raskmeldte mig den 1. juni, dels for at få fred og dels fordi kommunen varslede stop af sygedagpenge (52 uger).

Nu er jeg arbejdsløs på dagpenge men er slet ikke rask og så synes jeg, at jeg har læst et sted, at der skal gå 1½ år. Er det rigtigt, og hvor står det?

MTVRV1 02-07-2012 23:15

du skal være i rigtig arbejde først og optjene timer

''Generhvervelse af ret til sygedagpenge

For at generhverve retten til sygedagpenge kræves det ifølge Sygedagpengelovens §22 stk. 4, at du har været arbejdsdygtig i mindst 13 uger. Du regnes for arbejdsdygtig, hvis du har haft 13 ugers arbejde, eller hvis du har hævet arbejdsløshedsdagpenge i 13 uger. ''

du vil dog få et problem med kommunen når du er raskmeldt på papiret, så vil de sikkert ikke lave nogen afklaring af dig
fordi du har raskmeldt dig

så den er lidt farlig, når man raskmelder sig, uden at være det

KOW 16-07-2012 16:33

Hej MTVRV1.
Uh, nu må du hjælpe mig.
Hvad mener du med, "de vil sikkert ikke lave nogen afklaring af dig"? Hvilke problemer kan jeg få? Jeg er helt blank indenfor det kommunale system, bortset fra at jeg nu er i arbejdsløshedsdagpengesystemet.

jasch 16-07-2012 17:09

Fra den 1 juli 2012 er kravet ændret til 26 uger i a-kassen, eller 480 timer over 26 uger, så har man generhvervet en ny sygedagpenge periode.

Helt slippe for arbejdsprøvning idag er nok umuligt hvis man bare har en arbejdsevne på 2 timer om ugen, samt alle behandlingsmuligheder skal være udtømte.

Bortset fra det har man altid krav på en afklaring, uanset hvornår man melder sig syg igen.

Men prøv da at snakke med din fagforening om de kan hjælpe dig.

MTVRV1 16-07-2012 17:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af KOW (Send 234322)
Hej MTVRV1.
Uh, nu må du hjælpe mig.
Hvad mener du med, "de vil sikkert ikke lave nogen afklaring af dig"? Hvilke problemer kan jeg få? Jeg er helt blank indenfor det kommunale system, bortset fra at jeg nu er i arbejdsløshedsdagpengesystemet.

for at sige det kort og godt, du er jo raskmeldt til 37 timer
det har du gjort ved melde dig ledig i din a-kasse

så kommunen kan og vil ikke afklare dig på nogen punkter
da du er raskmeldt i deres øjene og ude af deres system

så det er en meget farlig ting og raske melde sig, hvis man ikke er rask
samt du vil sikkert ikke få nogen pæn behandling, fordi der nu vil stå i dine papir du har raskmeldt dig
samt med den nye reform, skal du sikkert i gennem mange år, før du bliver tilkendt fleksjob
samt så længe du er på dagpenge, kan du ikke komme i nogen form for afklaring
A.kasse skal ikke afklare sygemeldte eller folk med nedsat arbejdsevne

Tob 16-07-2012 17:33

Nej men hvis du har opbrugt dine 52 ugers sygedagpenge så går der 6 mdr. inden du kan få sygedagpenge igen hvis du eller har optjent dem i perioden.

MTVRV1 16-07-2012 18:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af Tob (Send 234345)
Nej men hvis du har opbrugt dine 52 ugers sygedagpenge så går der 6 mdr. inden du kan få sygedagpenge igen hvis du eller har optjent dem i perioden.

det kræver så lige at man har været i arbejde i den periode

så kan ikke se anden mulighed for en afklaring på kontanthjælp
A-kassen er også kun 2 år og så må man håbe A-kassen ikke vurdere
man ikke er rask, da man netop skal være rask for at få dagpenge

kan godt forstå det økonomisk, men du kommer alså ikke i nærheden af en afklaring
samt en sagsbehandler vil kigge en ekstra gang, at man har raskmeldt og så kommer syg ind i systemet

kan i hvertfald ikke anbefale nogen og benytte denne mulighed
hvis man gerne vil afklares til fleks og slet ikke til pension

man bliver nødt til at tage den tunge vej, og det på kontanthjælp eller ingen indtægt i flere år
hvis ens sygedagpenge ikke kan forlænges

jasch 16-07-2012 18:42

Der er rigtig mange syge i a-kasserne idag, det er jo et velkendt problem.

Der er så stor forskel på fagforeningerne hvem der tager stadig syge under deres vinger.

Bortset fra det skal man ikke have haft arbejdstimer for at optjene ny sygedagpengeperiode. Jeg ved der en en gammel tråd herinde omkring generhvervelse af retten jeg er bare ikke så god til den søgefunktion.

Men i den er lovgivning og optjeningsretten beskrevet.

Morten123 16-07-2012 20:57

Ja det er korrekt at man ikke kan sygemeldes på samme sygdom indenfor 1.5 år.

Tob 16-07-2012 21:27

Citat:

Oprindeligt indsendt af Morten123 (Send 234375)
Ja det er korrekt at man ikke kan sygemeldes på samme sygdom indenfor 1.5 år.

Jo det kan man godt. Jeg er nu sygemeldt med samme skade 3. gang på 2 år.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:53.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension