K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   SF: vil beskærer tilskuddet til de højt-....... (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21431)

Te-pigen 03-02-2012 16:31

SF: vil beskærer tilskuddet til de højt-.......
 
lønnede fleksjobbere.

Den forstår jeg ikke helt, for der bliver jo kun givet tilskud til mindstelønnen.

Det er jo ikke sådan et det er af hele lønnen at arbejdsgiveren får tilskud, men kun mindstelønnen.

Nu ved jeg godt at der er forskel på mindstelønnen, alt efter hvilket job det er, men er den mindste løn virkelig så forskellig at det vil gøre "underværker" på Dk´s underskud....??

supersus 03-02-2012 16:57

Som jeg har forstået det kan der godt gives højere løn hvis der bliver lavet en lokalaftale med fagforeningen.

Der har jo været eksempler fremme om folk der tjente 600.000 kr i flexjob hvor de 300.000 var betalt via tilskud, og det er jo netop det de vil stoppe. Begrundelsen var at med den løn kan de fint klare sig uden tilskud. Til gengæld er der så planer om at give mere tilskud til de lavest lønnede i flexjob.

Zastrow 04-02-2012 12:41

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 207194)
Som jeg har forstået det kan der godt gives højere løn hvis der bliver lavet en lokalaftale med fagforeningen.

Der har jo været eksempler fremme om folk der tjente 600.000 kr i flexjob hvor de 300.000 var betalt via tilskud, og det er jo netop det de vil stoppe. Begrundelsen var at med den løn kan de fint klare sig uden tilskud. Til gengæld er der så planer om at give mere tilskud til de lavest lønnede i flexjob.

Nu bliver jeg lidt harm, når jeg hører om superlønninger hos det offentlige - i hvert fald til "almindelige" lønmodtagere.

Jeg er i fleksjob i staten - og min løn er stadig ikke højere end lønnen hos dem, der starter som nybegyndere. (Jeg er kontoruddannet - er 64 år og har dermed en masse erhvervserfaring, kvalifikationer og kompetencer).
Det eneste jeg får mere end de helt nyudklækkede kontoruddannede, er det tilskud jeg fik, dengang man gik over til NYLØN (fedterøvs-løn), det var forskellen mellem nyløn - og så den løn, vi via alm. overenskomstmæssige lønstigninger havde nået.
Så høje lønninger i det offentlige - må efter min mening være forbeholdt de få.

supersus 04-02-2012 13:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af Zastrow (Send 207290)
Nu bliver jeg lidt harm, når jeg hører om superlønninger hos det offentlige - i hvert fald til "almindelige" lønmodtagere.

Jeg er i fleksjob i staten - og min løn er stadig ikke højere end lønnen hos dem, der starter som nybegyndere. (Jeg er kontoruddannet - er 64 år og har dermed en masse erhvervserfaring, kvalifikationer og kompetencer).
Det eneste jeg får mere end de helt nyudklækkede kontoruddannede, er det tilskud jeg fik, dengang man gik over til NYLØN (fedterøvs-løn), det var forskellen mellem nyløn - og så den løn, vi via alm. overenskomstmæssige lønstigninger havde nået.
Så høje lønninger i det offentlige - må efter min mening være forbeholdt de få.

Mig bekendt har jeg ikke skrevet om høje lønninger i det offentlige.

Zastrow 04-02-2012 14:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 207299)
Mig bekendt har jeg ikke skrevet om høje lønninger i det offentlige.

Sus - det var heller ikke møntet på dig - men på noget, jeg har læst i en avis.
Beklager, hvis du følte dig angrebet...

Og jeg synes det er fint, hvis man vil give mere tilskud til lavest lønnede.
jeg synes ikke det er ok, at folk sidder i fleksjob hvor der gives f.eks. 300.000 i tilskud.
De kunne i givet fald så gives et deltidsjob. Hvis lønnen kan bevares på 300.000 ved dette, mener jeg det må være fint.

SÅrdnok! 04-02-2012 14:43

jeg må beklage, men jeg har kendskab til et par...ledere vel at mærke

Ida 04-02-2012 15:04

Hvordan kan det lade sig gøre?
 
Jeg mener at det kommunale tilskud er på 1/2 eller 2/3 dele af MINDSTELØNNEN på området. Så jeg forstår ikke hvordan tilskuddet kan blive så stort. Kan I ikke forklare det??

supersus 04-02-2012 15:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ida (Send 207305)
Jeg mener at det kommunale tilskud er på 1/2 eller 2/3 dele af MINDSTELØNNEN på området. Så jeg forstår ikke hvordan tilskuddet kan blive så stort. Kan I ikke forklare det??

hvis der er lavet en lokalaftale med fagforeningen så bliver den betragtet som mindsteløn selv om den er højere end mindstelønnen. Desuden kan der være nogle faglige tillæg der skruer tillægget op.

Der har bla været en sag fremme om en gymnasie lærer, hvad de tjener ved jeg så ikke lige, men her mentes vist at vedkommende fint kunne klare sig økonomisk uden tilskud.

supersus 04-02-2012 15:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Zastrow (Send 207302)
Sus - det var heller ikke møntet på dig - men på noget, jeg har læst i en avis.
Beklager, hvis du følte dig angrebet...

Og jeg synes det er fint, hvis man vil give mere tilskud til lavest lønnede.
jeg synes ikke det er ok, at folk sidder i fleksjob hvor der gives f.eks. 300.000 i tilskud.
De kunne i givet fald så gives et deltidsjob. Hvis lønnen kan bevares på 300.000 ved dette, mener jeg det må være fint.

Nej følte mig ikke trådt på, kunne godt regne ud at den ikke kunne være til mig.

Er da fuldt ud enig med dig, at kan man oppebære en høj løn på 300.000 kr i et 20 timers job så bør man klare sig uden tilskud. Beløbet kunne jo dække 2 flexere mere, eller mere tilskud til de lavest lønnede.

Men der er altså folk i høje stillinger i flexjob, der tjener nok til at. kunne klare sig uden flex.

Det siger jeg selvom jeg i mit sidste job for 8 år siden lå på en løn på knap 300.000 kr men det var også på delvis akkord, og med overarbejde. Jeg kommer aldrig op og få den løn i flex.

jjsonn 04-02-2012 15:46

Da hele fleks ordningen startet, var der ikke noget der hed mindsteløn regl, så var der nogle få der blev ansat til en løn 5-600000 under 4% og der er dem der skal rammes, hvilket er ok men desvære får de det til, at lyde som om fleksjobber får konge løn


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension