K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Må sagsbehandler kontakte læge telefonisk og få en vurdering?? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21886)

Heidi72 29-02-2012 16:17

Må sagsbehandler kontakte læge telefonisk og få en vurdering??
 
Hej alle "medsammensvorne"

Jeg har brug for at vide om ens sagsbehandler må ringe til min læge og få en mundtlig udtalelse fra denne?

Hvis det ikke er tilfældet, vil jeg gerne vide hvilken lov hun har overtrådt.

Med venlig hilsen
Heidi72

Tutteren 29-02-2012 16:37

Det er jeg ret sikker på at de IKKE må, men hvilken lov de overtræder, ved jeg så ikke, desværre.

curls 29-02-2012 16:49

Det må de godt, hvis de har fået dit SAMTYKKE til at kontakte denne læge...

Men en mundtlig udtalelse er ikke nogen dokumentation, vil jeg nu sige. Men det kan være, at sagsbehandleren har modtaget noget lægeligt, men så lige vil få en forklaring på et ord eller lignende i det der står, det er helt i orden. Nu kommer det vel helt an på, hvorfor hun har kontaktet din læge....

Heidi72 29-02-2012 17:06

Min sagsbehandler kontaktede min læge på opfordring fra lægekonsulenten for at få en snak om det videre forløb.

Sagsbehandleren har efterføglende med egne ord sammenfattet noget på skrift.

Jeg har ikke givet samtykke til denne handling

curls 29-02-2012 17:12

Nu ved jeg ikke, om du er på sygedagpenge? Ofte skal man indsende noget med underskrift, f.eks. oplysningsskema. Her giver man ofte samtykke til at lade dem indhente noget lægeligt. Det er ikke altid folk tænker over det. Men du kan jo spørge sagsbehandleren, om hun har dit samtykke og hvis ja, hvor fra... Hvis lægekonsulenten har set på noget lægeoplysninger i din sag, må der have indhentet lægeoplysninger... Og sagsbehandleren har nok lige haft brug for at få forklaret lidt fra den - for det er ikke altid man kan forstå hvad andre skriver...

Samtykke kan være gældende i 1 år f.eks.

Hans 29-02-2012 17:47

Samtykke til indhentning af oplysninger fremgår af Retssikkerhedsloven § 11a, stk.1.

Samtykke er som udgangspunkt gyldigt i et år, og borgeren har mulighed for at trække et samtykke tilbage igen.

Samtykke skal være specifikt, så borgeren ved, hvilke informationer der indhentes, og hvad de skal bruges til.

Altså må kommunen ikke bare skrive "alt lægeligt" på en samtykkeerklæring og bede om en underskrift, men derimod vil "lægelige oplysninger fra egen læge til belysning af XXs helbredsmæssige sítuation i forbindelse med XXs rygsmerter" lige akkurat være ok.
Hvordan informationerne indhentes (mundligt, skriftligt) behøver ikke fremgå.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=136389

Heidi72 29-02-2012 20:31

Tak for jeres hurtige respons :)

Jeg kan godt se jeg mangler at give jer nogle oplysninger :(

Ja jeg er på sygedagpenge men ikke ret meget mere ifølge jobcentret :mad:

Lægekonsulenten havde modtaget en epikrise fra speciallæge i psykiatri.

Lægekonsulenten ville derefter gerne have at min sagsbehandler kontaktede min læge for at få en snak om det videre forløb.
Dette gjorde hun så telefonisk

Karo 29-02-2012 20:43

Citat:

Oprindeligt indsendt af Heidi72 (Send 211977)
Min sagsbehandler kontaktede min læge på opfordring fra lægekonsulenten for at få en snak om det videre forløb.

Sagsbehandleren har efterføglende med egne ord sammenfattet noget på skrift.

Jeg har ikke givet samtykke til denne handling

I sin tid min sagsbehandler fra jobcenter har også ringet til min praktiserende læge vedrørende videre forløb. Min læge har fortalt sagsbehandleren, at hun vil tale med mig først om det og også fortale sagsbehandleren, at hun som læge kan ikke tage stilling til om jeg vil deltage i noget eller ej.
Sagsbehandleren må godt kontakte lægen men det er lægen som skal være klar over, hvad h*n må eller ikke må, idet h*n er din læge og ikke kommunens.

Heidi72 29-02-2012 21:09

Ok.

Mange tak

supersus 29-02-2012 21:13

Spørgsmålet er vel nærmere om lægen må udtale sig om dig i telefonen, for i princippet kan lægen ikke være sikker på at det er sagsbehandleren der sidder i den anden ende. Det kan jo lige så godt være en person der vil snage i dit liv, og som kender dit cpr nr og lidt til din sag.

For flere år siden hvor jeg søgte om hjælp til et inskud der ringede sagsbehandleren i min bank ( uden min viden ) men min bankrådgiver nægtede at oplyse noget om mine forhold, ved godt at det ikke er helt det samme, men går den så går den.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:54.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension