K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Fagforening, uden A-kasse? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=33689)

Vovse 13-04-2016 13:01

Fagforening, uden A-kasse?
 
Som nogle ved, så fungerer jeg pt som min brors "privatsekretær", fordi han er ramt af et par blodpropper.

Min bror vil gerne melde sig ud af fagforeningen, Dansk Metal, men jeg har bedt ham om, at tøve en kende, for hvis nu han skulle blive i stand til, at klare et fleksjob, så kan han jo få gavn af den faglige del.

Jeg har set på et konto-udtog, at min bror betaler ca. 1.000 kr. pr. måned til fagforening.
Deri er der jo både a-kasse, den faglige del, og sikkert også en ulykkesforsikring.

Man på fagforeningens hjemmeside kan jeg se, at der både er noget de kalder
"Fagligt kontingent - 349,25 kroner om måneden" og "Afdelingskontingent - Varierer fra 109 til 229,75 om måneden".

Hvor meget af det kan man få brug for, som fleks'er?


https://indmeld.danskmetal.dk/#plan/fagforening

Moi 13-04-2016 13:40

Hej Vovse

Som du sikkert ved er jeg ramt af blodpropper som din bror.
Han skal for alt i verden bevare sit medlemskab af Dansk Metal. De er deres egen vægt værd i guld når kommunen begynder at blive ubehagelige (y) med mindre man selv vil hyre andre (evt advokat) til at bistå til møder mv.

Jeg selv opsagde a-kassen ved tilkendelse af fleks, først der turde jeg slippe a-kassen helt :rolleyes:

Ulykkesforsikringen har jeg beholdt da beløbet er lille i dette spil og jeg har forhørt mig om dækning ved ulykke når nu jeg er tilkendt fp og er hjemme hele dagen og de dækker fortsat :)

Pengene er små ved langvarig sygdom men hils din bror fra mig og sig at han skal holde ud og blive i Dansk Metal... Det vil han ikke komme til at fortryde med mindre han bliver fuldstændig rask til ordinært arbejde :)

jjsonn 13-04-2016 16:20

ring til dem og hør om der ikke er mulighed for nedsat kontigent, det er der i mange fagfoeninger

Vovse 13-04-2016 22:16

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341057)
Hej Vovse

Som du sikkert ved er jeg ramt af blodpropper som din bror.
Han skal for alt i verden bevare sit medlemskab af Dansk Metal. De er deres egen vægt værd i guld når kommunen begynder at blive ubehagelige (y) med mindre man selv vil hyre andre (evt advokat) til at bistå til møder mv.

Den er jeg helt med på, men til dette er det jo ikke nødvendigt med A-kassen, kun fagforeningen.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341057)
Jeg selv opsagde a-kassen ved tilkendelse af fleks, først der turde jeg slippe a-kassen helt :rolleyes:

Der er vist ikke de store chancer for, at min bror får førlighed nok i sin hånd til, at han kan klare et ordinært arbejde.
Lægen skriver: "Forestiller mig ikke, at han bliver arbejdsduelig igen".
Og "Prognosen tvivlsom og forventer meget langt optræningsforløb (måneder - år)".

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341057)
Pengene er små ved langvarig sygdom men hils din bror fra mig og sig at han skal holde ud og blive i Dansk Metal...

Jo, helt enig, men det burde ikke være nødvendigt med A-kassen.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341057)
Det vil han ikke komme til at fortryde med mindre han bliver fuldstændig rask til ordinært arbejde :)

Hmmm, forstår vist ikke helt. Det er jo kun hvis han "bliver fuldstændig rask til ordinært arbejde" at han har noget at bruge A-kassen til. I tilfælde af arbejdsløshed altså.

Citat:

Oprindeligt indsendt af jjsonn (Send 341066)
ring til dem og hør om der ikke er mulighed for nedsat kontigent, det er der i mange fagfoeninger

Det gør jeg også, ville bare forberede mig på samtalen, så jeg ved hvad det handler om.:))

Moi 14-04-2016 23:07

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 341085)

Der er vist ikke de store chancer for, at min bror får førlighed nok i sin hånd til, at han kan klare et ordinært arbejde.
Lægen skriver: "Forestiller mig ikke, at han bliver arbejdsduelig igen".
Og "Prognosen tvivlsom og forventer meget langt optræningsforløb (måneder - år)".

Hmmm, forstår vist ikke helt. Det er jo kun hvis han "bliver fuldstændig rask til ordinært arbejde" at han har noget at bruge A-kassen til. I tilfælde af arbejdsløshed altså.

Jo du har fint forstået hvad jeg prøvede at fortælle (y)
Med den prognose fra lægen kan din bror få meget gavn af at beholde fagforeningen, den faglige del (et langt optræningsforløb kan give nogle bokserier med jobcentret) og nyttigt med medlemskabet når/hvis det ender med fleks.
A-kassen derimod har han ikke noget at bruge til mere :)

Vovse 15-04-2016 07:37

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341140)
Jo du har fint forstået hvad jeg prøvede at fortælle (y)

Super.:D

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moi (Send 341140)
Med den prognose fra lægen kan din bror få meget gavn af at beholde fagforeningen, den faglige del (et langt optræningsforløb kan give nogle bokserier med jobcentret) og nyttigt med medlemskabet når/hvis det ender med fleks.
A-kassen derimod har han ikke noget at bruge til mere :)

Lige præcis hvad jeg mente.:D

Akvamarin 15-04-2016 08:49

Hvis din bror indbetaler til efterløn, skal han endelig blive i a-kassen, indtil han har fået fleks bevilliget og overført sin anciennitet til fleksydelsesordningen.

Vovse 15-04-2016 22:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af Akvamarin (Send 341145)
Hvis din bror indbetaler til efterløn, skal han endelig blive i a-kassen, indtil han har fået fleks bevilliget og overført sin anciennitet til fleksydelsesordningen.

Jeg synes at kunne huske, at han fik de penge udbetalt for nogle år siden.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:57.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension