K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Servicehund til psykisk syge (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27761)

LM Fyn 23-08-2013 19:08

Servicehund til psykisk syge
 
Hej


Da jeg i starten af året gik med en tanke om at anskaffe mig en hund, på grund af min ensomhed, ængstlighed kunne blive vendt til noget positivt, blev jeg som det første mødt med at jeg ikke må have hund :mad::mad:

Men så var det jo at Carsten Hansen lavede en lovændring så psykisk syge også godt må have en servicehund :)

Dejligt tænkte jeg og begyndte at lede efter et sted hvor jeg kunne træne hunden, sikke et for arbejde skal jeg lige love for, ingen træner hunde til psykisk syge, i så fald HVOR.

Men så kontaktede jeg Canix som sagde at det bedste jeg kunne var at træne hunden selv, da hund og ejer der, får det bedste ud af hinanden og det var da en god løsning, nu hvor der jo heller ikke er nogen der træner dem til os med psykisk handicap.

MEN, jeg må heller ikke have hunden boende under træning :mad::mad::mad:

Hvordan vil de så have at man skal anskaffe sig en servicehund???

Jeg tog kontakt til ministeriet for: by, bolig og landistrikter og se her hvad jeg fik ud af det:


Du har den 18. juni 2013 sendt en e-mail til by, bolig og landdistriktsminister Carsten Hansen om dine muligheder for at få tilladelse til at holde servicehund i din bolig.

Ministeren har bedt ministeriets kontor for Almene Boliger besvare din henvendelse, Det fremgår af din e-mail, at du ønsker at anskaffe en hund, som du herefter selv vil optræne til servicehund, men at din udlejer har givet dig afslag på tilla-delse til at have hunden i din bolig.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter kan indledningsvis oplyse, at der ikke er fastsat regler om muligheden for at holde servicedyr i private udlejningsboliger.

I det følgende lægger ministeriet derfor til grund, at du bor i en almen bolig.

Reglerne om servicedyr i almene boliger findes i § 127 i bekendtgørelse nr. 1307 af 15. december 2009 om drift af almene boliger m.v.

Bestemmelsen er ændret ved bekendtgørelse nr. 1164 af 11. december 2012. Du kan finde bekendtgørelserne i Retsinformation (www.retsinfo.dk).

Herefter har personer med en vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller blinde og svagtseende personer, der er afhængige af et servicedyr altid ret til at holde et sådant, uanset be-stemmelser i en husorden, der måtte forbyde dyrehold.

Et servicedyr er i bestemmelsen defineret som en fører- eller servicehund, som er specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den han-dicappede.


Der er således tre betingelser, der alle skal være opfyldt, for at man har ret til at holde et servicedyr i strid med en husorden, der forbyder dyrehold:

1. Der skal være tale om en vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse

2. Den handicappede skal være afhængig af et servicedyr og

3. Hunden skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede Som det fremgår af pkt. 3 ovenfor, skal hunden være specielt trænet til at udføre en eller flere nytte-opgaver for den handicappede.

Dette krav skal være opfyldt allerede ved hundens modtagelse i den almene bolig.

Reglerne giver således ikke mulighed for, at du kan anskaffe en utrænet hund og deref-ter selv stå for optræningen.


Men hvordan gør man så??? STH servicehunde er kun til fysisk handicappede??? De hjælper ikke "os".

Nu er der sendt brev til en advokat og en meddeelse til Carsten Hansen om at han må se på sagen igen, det kan jo ikke passe at man laver en sådan UPS / HOV løsning for at lukke munden på folk, nu må i godt have hund, TAK siger jeg bare.

Nogen der har lidt indput?

Pip 23-08-2013 21:10

Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..


"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr."

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen."

http://www.aarhusvest.dk/index.php/s...m-servicehunde

"Hundene skal dog opfylde et krav, før deres ejere kan få dispensation til at have dem boende i almene boliger. De skal nemlig være trænet op til at være servicehunde. Det skal sikre, at hundene har en praktisk funktion, som kan hjælpe ejeren. Andre dyr kan ikke trænes op på den måde, og derfor kan beboere ikke få for eksempel en servicekat.

De fleste hunde kan trænes op til at være servicehunde, og når de er blevet det, kan ejerne søge om dispensation hos boligselskabet, så hundene kan flytte ind. "

http://www.dabbolig.dk/default.aspx?...iew&id=1186033

Man kan blive skrevet op til en servicehund, men du skal stadig have et behov for at den skal kunne udføre bestemte hjælpefunktioner for dig, for at det kan godkendes.

Ellers er vi ovre i det der hedder socialhunde, der blot skal give livsglæde og selskab.. og de hører ikke ind under den nye mulighed for at få dem godkendt til almene boliger uden hundetilladelse.

LM Fyn 23-08-2013 21:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281731)
Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..


Da jeg vælger at flytte ind her, tænker jeg ikke over at jeg har brug for en hund og vidste slet ikke at man ikke måtte have hund før nu.

Men uanset hvad, så er det ikke svar på mit spørgsmål, men dog et indput, ja.

Hunden kan jeg selv træne, den skal så op til en prøve hvor den skal bestå for at blive service social hund, men det bliver lidt svært når hunden ikke må bo hos mig.

jeg vedhæfter et brev fra Canix og hvis du så læser min første besked igennem og sætter dig ind i hvorfor regler om servicehunde er blevet lavet om til noget som man ikke kan bruge til noget!

Ingen uddanner hunde til psykisk syge, hvordan skal "vi" så benytte os af at loven er blevet lavet om? :p

Ingen sure miner her, bare rolig, men man skal lige sætte sig ordenligt ind i tingene før man helt udtaler sig :)

har lige opdaget at filen er for stor, får lige web til at lægge den op, hvis han gider.

Pip 23-08-2013 21:35

Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...

http://www.alpha-center.dk/?pid=52

Det her sted er lidt alternativt, her kan du måske betale dig fra at få en uddannet servicehund.. men det er sikkert virkeligt dyrt.

Du er nødt til at betale for hundens ophold under hele uddannelsen, da loven kun gælder færdiguddannede hunde.

LM Fyn 23-08-2013 21:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281731)
Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..


"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr."

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen."

http://www.aarhusvest.dk/index.php/s...m-servicehunde

"Hundene skal dog opfylde et krav, før deres ejere kan få dispensation til at have dem boende i almene boliger. De skal nemlig være trænet op til at være servicehunde. Det skal sikre, at hundene har en praktisk funktion, som kan hjælpe ejeren. Andre dyr kan ikke trænes op på den måde, og derfor kan beboere ikke få for eksempel en servicekat.

De fleste hunde kan trænes op til at være servicehunde, og når de er blevet det, kan ejerne søge om dispensation hos boligselskabet, så hundene kan flytte ind. "

http://www.dabbolig.dk/default.aspx?...iew&id=1186033

Man kan blive skrevet op til en servicehund, men du skal stadig have et behov for at den skal kunne udføre bestemte hjælpefunktioner for dig, for at det kan godkendes.

Ellers er vi ovre i det der hedder socialhunde, der blot skal give livsglæde og selskab.. og de hører ikke ind under den nye mulighed for at få dem godkendt til almene boliger uden hundetilladelse.



Det er en hel fin smøre :) men en servicehund er som du siger og skriver og for den psykisk syge der er dens nytteopgave at være hso den syge og i mit tilfælde skal den følge mig steder hvor der er mange mennesker og reagere på hvis jeg får det dårligt at få mig væk derfra.

Men en nytteopgave for en fysisk handicappet er noget mere som at hente ting og samle op osv.

Men en hund der er trænet til at være der, hjælpe den psykisk syge med at huske medicin og gøre brugeren tryg, ja det er jo hundens nytteopgave.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281733)
Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...


Jeg har en skrivelse fra min psykiater, sendt til boligforeningen, men de nægter stadig.

Derfor må der være en løsning og det er at træne selv og gå til prøven selv, men hunden må ikke bo her under træning, hvilket jo er absurd, for så virker Carsten Hansens politik da ikke som den skulle.

Og hvis jeg skulle betale mig ud af sådan en hund, hvor skal jeg så købe den?

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281733)
Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...


Lige en ting mere, hvis en psykisk syg ikke kan have en service socialhund, som er trænet på vilkår med de andre servicehunde, hvor dens nytteopgave er at skabe borgeren TRYG så ved jeg da ikke, det er da den største nytteopgave en hund kan have hos en psykisk syg!!!


Er det en kæmpe nytte til folk som sidder i kørestol at have en hund til at samle ting op?

De kan da få et billigere alternativ, en pind eller lign. forstå mig ret, der er ikke meget ligestilling over det.

Desuden står der heller ikke i loven hvilke nytteopgaver den skal kunne og der står heller ikke hvem der skal uddanne den og hvilke krav der er til den uddannelse som hunden skal igennem!

Pip 23-08-2013 21:49

Nåede ikke lige at se det sidste, men linker højere oppe nu til et alternativt sted der uddanner hunde.

Reglen er jo at for at kunne kalde den en servicehund skal du have et lægevurderet behov, samt papir på at hunden er trænet til en bestemt opgave.

Og så kan man jo diskutere om loven rykker noget som helst, når den fastholder den regel..

For det psykisk handikappede har brug for er en socialhund, derfor burde loven ændres til at man ved et lægevurderet behov, kunne få tilladelse til en socialhund i alment byggeri også.. hvis der skulle være en effekt.

Medgiver dig at den lovændring blot er et pennestrøg der intet ændrer..

LM Fyn 23-08-2013 22:01

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281739)
Nåede ikke lige at se det sidste, men linker højere oppe nu til et alternativt sted der uddanner hunde.

Reglen er jo at for at kunne kalde den en servicehund skal du have et lægevurderet behov, samt papir på at hunden er trænet til en bestemt opgave.

Og så kan man jo diskutere om loven rykker noget som helst, når den fastholder den regel..

For det psykisk handikappede har brug for er en socialhund, derfor burde loven ændres til at man ved et lægevurderet behov, kunne få tilladelse til en socialhund i alment byggeri også.. hvis der skulle være en effekt.

Medgiver dig at den lovændring blot er et pennestrøg der intet ændrer..

Det der er i det hele, der er faktisk at man egentlig bare kan slå sig op som hunde træner til servicehunde, der står INTET i loven om hvad den uddannelse skal gå ud på eller hvilke krav der stilles til den, nu ved jeg at STH er medlem af en international forening som har krav til hvordan en servicehund skal uddannes.

Men igen, det står der intet om i loven!

Canix har rådet mig selv til at uddanne hunden og ligeledes gå til eksamination med den, for den knytter sig meget til dig som "bruger" og dermed får du den fulde effekt samt en større tillid.

Ærgerligt med den fil, den er for stor og jeg kan heller ikke sende den til WEB, den er jo for stor, så det hjælper ikke.

Og så er problemet at folk ikke ser det som en nytteopgave at en hund skaber tryghed hos den psykisk syge, den må da være den absolutte største nytte opgave, samt som i mit tilfælde få mig til at færdes steder hvor jeg normalt ikke ville komme på grund af mine lidelser, derfor har jeg bedt en advokat om at se på sagen, og LLO mener også at jeg skal tage den rettens vej, men det er hårdt for ens psyke, i hvertfald for mig.

Pip 23-08-2013 22:09

Her i den kommune hvor jeg bor, må man i 95% af alle almen boligselskaber have hund..

Måske er den billigste vej, at du laver lidt fodarbejde, nogle skrivelser du deler rundt og så til næste generalforsamling i passende tid anmelder det som punkt på dagsordenen at få indført i jeres afdeling at man må have socialhunde, hvis man kan vise en lægeerklæring på behovet.

Den slags kan nemlig vedtages på en generalforsamling, det skal blot være anmeldt som selvstændigt punkt på dagsordenen. Når indkaldelsen kommer ud, vil der være et tidsinterval hvor man kan indsende forslag til dagsordenen.

Sørg for samtidig at indføje muligheden for at der kan blive sat en begrænsning på hundens størrelse, krav til vaccination og forsikring osv. da det sandsynligvis vil kunne skaffe dig flere ja-stemmer.

Ved at nøjes med at gå efter socialhunde og ved lægeerklæring, er sandsynligheden for et ja større, end hvis det er en tilladelse til generelt at måtte have husdyr..

LM Fyn 23-08-2013 22:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281741)
Her i den kommune hvor jeg bor, må man i 95% af alle almen boligselskaber have hund..

Måske er den billigste vej, at du laver lidt fodarbejde, nogle skrivelser du deler rundt og så til næste generalforsamling i passende tid anmelder det som punkt på dagsordenen at få indført i jeres afdeling at man må have socialhunde, hvis man kan vise en lægeerklæring på behovet.

Den slags kan nemlig vedtages på en generalforsamling, det skal blot være anmeldt som selvstændigt punkt på dagsordenen. Når indkaldelsen kommer ud, vil der være et tidsinterval hvor man kan indsende forslag til dagsordenen.

Sørg for samtidig at indføje muligheden for at der kan blive sat en begrænsning på hundens størrelse, krav til vaccination og forsikring osv. da det sandsynligvis vil kunne skaffe dig flere ja-stemmer.

Ved at nøjes med at gå efter socialhunde og ved lægeerklæring, er sandsynligheden for et ja større, end hvis det er en tilladelse til generelt at måtte have husdyr..


Du har ret, men hvad er så en socialhund, ja en hund der er ekstrem lydig osv. osv.

Men her skulle man måske bare springe ud i at man skulle have hund i enkelte størrelser osv. for hvordan definere du en socialhund?

IGEN alt deres love og paragraffer.

Men ja det burde man og det gør jeg!

Pip 23-08-2013 22:35

http://www.servicehunde.dk/Socialhunde.aspx

"En socialhund er en hund, der ligesom servicehunden er testet, helbredsundersøgt og udvalgt for dens særlige kvaliteter. Socialhunden har ikke modtaget helt den samme specialtræning i hjælpefunktioner som servicehunden har, idet fokus er vendt mod at det er en meget venlig, veltrænet, omgængelig og social hund."

Kunsten er at gøre det så let spiseligt som overhovedet muligt hvis det skal stemmes hjem...

Vi har jo alle set i medierne hvordan hunde bliver besøgshunde på plejehjem osv.. hvor de gamle der sidder ensomme, alene uden besøg, liver op.. kog suppe i den stil.

Og sørg for at lukke alle de huller som folk kan være bange for, nemlig store hunde, løstgående hunde, hundehømhømmer på ungernes boldbane osv..

Vovse 23-08-2013 23:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281743)
Og sørg for at lukke alle de huller som folk kan være bange for, nemlig store hunde, løstgående hunde, hundehømhømmer på ungernes boldbane osv..

Ved en evt. hundetilladelse, uanset om det er alle hunde eller kun servicehunde, så bør det indføjes i husordenen, at hunde ikke må luftes på områdets græsplæner, legepladser o.l, at evt. efterladenskaber skal fjernes med det samme og, at hundene skal holdes i snor på afdelingens område.


Og alligevel kan det give problemer.:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Nogle steder er beboerne så konfliktsky/bange/dovne/brokkehoveder, whatever, at de hellere vil stille forslag om hundeforbud end at skrive en klage over den/de hundeejere, som der er problemer med.:mad:

I den afdeling hvor jeg nu har boet i et års tid var der hundetilladelse da vi flyttede ind, men på afdelingsmødet i starten af april blev der vedtaget hundeforbud.:(

I starten af september skal vi have afdelingsmøde igen, og selvfølgelig har jeg stillet forslag om hundetilladelse i afdelingen.:D :p

Min erfaring er, at beslutningen (ja eller nej til hunde) fuldstændig afhænger af hvem der er troppet op til mødet.

Så fordi, at der et år bliver stemt imod forslaget om hunde, så skal man ikke holde sig tilbage med, at foreslå det igen til det næste møde.
Selvfølgelig vil der nok være nogen, der brokker sig, men der er intet forkert i det.;)


Man skal blot være obs på, at hvis man vil have sit forslag behandlet på mødet, så skal man være tilstede på mødet.

Ninja 23-08-2013 23:19

Tror den bliver svær, der står jo højt og tydeligt, at socialhunde ikke kan omgås de almindelige husregler - det skal være en servicehund.

Jeg har selv problemet, her må vi ikke have hund. Vi må kun have 1 stk kat. Jeg har også søgt dispensation om at få en hund, men jeg får hele tiden afslag netop fordi det ikke er en servicehund.

Det med det ''psykiske'' er lige til at lukke op og skide i, har jeg erfaret.

Jeg har haft kontakt til folk fra denne side, og de sagde at socialhunde kun kan bevilges hvor almen hundehold er tilladt. De kan ikke slippe gennem loven hvis hundehold ikke er tilladt.

Det er KUN servicehunde der kan slippe gennem. Og når man har noget psykisk, er det jo sjældent fysikken den er gal med:mad::mad:

Men det er i hvert fald søde folk, de finder både hunden, træner den mm. Det er også herinde man ansøger om at få en socialhund og/eller en servicehund.

http://www.servicehunde.dk/STH-Servicehunde-2.aspx

Pip 23-08-2013 23:23

Ja det er netop husreglerne man skal have ændret.. dem bestemmer man selv i afdelingen.

Vovse 23-08-2013 23:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281748)
Jeg har haft kontakt til folk fra denne side, og de sagde at socialhunde kun kan bevilges hvor almen hundehold er tilladt. De kan ikke slippe gennem loven hvis hundehold ikke er tilladt.


Det er lige præcis derfor, at både Pip og jeg skriver om, at stille forslag på afdelingsmødet om, at indføre hundetilladelse i afdelingen, sådan at det fremover kan blive tilladt at holde hund i afdelingen.

Det handler om beboerdemokrati.

Ninja 23-08-2013 23:37

Lige præcis - jeg er også altid med, og har en af ungerne med også, for man må godt stemme to pr lejemål. Men forslaget om hundehold bliver konstant nedstemt - jeg er på 10'ende år, og folk er fortsat græsk katolske hvad angår hund:mad:

Vi er rigtig mange der gerne vil have hund, men der er desværre flere, der ikke vil.....:-(

Vovse 23-08-2013 23:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281751)
Lige præcis - jeg er også altid med, og har en af ungerne med også, for man må godt stemme to pr lejemål.

Helt korrekt, men det kræver altså ikke, at man møder 2 personer op.:D :p ;)

Hvis man er den eneste fra husstanden, der deltager i mødet, så får man bare 2 stemmesedler.:)

Til gengæld har hjemmeboende børn under 18 år ikke stemmeret.

Sådan er vedtægterne ihvertfald hos os.

Pip 24-08-2013 02:25

Det er svært at vende stemningen til en generel indførelse af husdyr, men måske kan socialhunde bruges som løftestang.

Det er måske lettere at få stemt igennem at der er tale om få lægeordinerede hunde... og sådan en undtagelse kan man sagtens lave hvis man vil.

Og når folk så finder ud af at de ikke laver ballade og det egentligt er hyggeligt.. kan det være at man næste år.. eller året efter kan få flertal for at alle må have f.eks et husdyr.

LM Fyn 24-08-2013 08:45

Jeg kan godt se hvad i mener, men det med lægeordineret hund, hvordan og hvorledes skal de så ikke udvikle sig, med regler osv.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg ser forhindringer så snart der står social, læge eller service - foran hund.

Jeg har skrevet til boligforeningen for at høre hvornår der er møde, så vi kan stemme om det.

Det med den folder, den tager jeg til mig og får printet en ud.

Vovse 24-08-2013 09:45

Citat:

Oprindeligt indsendt af renehdal (Send 281765)
Jeg har skrevet til boligforeningen for at høre hvornår der er møde, så vi kan stemme om det.

Hvis dit boligselskab har en hjemmeside, så kan du muligvis finde det seneste referat/regnskab dér, og oftest er der ca. et år imellem de ordinære afdelingsmøder.

Eller hvis du kan huske hvornår der sidst var afdelingsmøde, så kan du også regne det ud. Men så vidt jeg husker har du ikke boet der så længe.

I de fleste afdelinger holder de 1 afdelingsmøde om året, ofte kaldes det "budgetmøde" fordi budgettet for det kommende år behandles på dette møde.

Ninja 24-08-2013 10:27

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 281753)
Helt korrekt, men det kræver altså ikke, at man møder 2 personer op.:D :p ;)

Hvis man er den eneste fra husstanden, der deltager i mødet, så får man bare 2 stemmesedler.:)

Til gengæld har hjemmeboende børn under 18 år ikke stemmeret.

Sådan er vedtægterne ihvertfald hos os.

Det er ikke så meget det at vi er to, planen er at skabe mere sympati når man har et barn med:D

Mine unger er jo kendte for at passe hunde fra naboejendommene, så de ved at de er både ansvarlige og interesserede - med passe, mener jeg bare at de er hundeluftere for en del hunde, 3 gange om dagen på hverdage:D

Vovse 24-08-2013 23:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281782)
Det er ikke så meget det at vi er to, planen er at skabe mere sympati når man har et barn med:D

Jeg tror mere det handler om, at være godt skåret for tungebåndet.;)

Ninja 25-08-2013 17:29

Det hjælper desværre ikke her, for der er ikke lagt op til man sådan kan ''holde foredrag'' - hundehold er bare et punkt på dagsordenen, blandt andre, og så stemmer man ellers derud af. Helt stift:D

Når det så er sagt, så er der efterhånden en del der har hunde her - min overbo har hund og har haft det i flere år (en lille bitte en), og ungernes ven har hund....og en masse andre, men jeg har bare ikke nerver til det, så jeg skal have noget på skrift om tilladelse, før end jeg får hund. Det ville jo være en katastrofe at blive opdaget.

Men jeg tror ikke vi får det igennem, nu er der gået 10 år med at prøve......og 20 år før jeg flyttede ind! Det er de gamle der rotter sig sammen - normalt kommer de aldrig når der er møde, men når der er hundehold på dagsordenen, så kommer de styrtende med rollator, drop og ledsagerordning og danner flertal:D

LM Fyn 25-08-2013 18:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281866)
Det hjælper desværre ikke her, for der er ikke lagt op til man sådan kan ''holde foredrag'' - hundehold er bare et punkt på dagsordenen, blandt andre, og så stemmer man ellers derud af. Helt stift:D

Når det så er sagt, så er der efterhånden en del der har hunde her - min overbo har hund og har haft det i flere år (en lille bitte en), og ungernes ven har hund....og en masse andre, men jeg har bare ikke nerver til det, så jeg skal have noget på skrift om tilladelse, før end jeg får hund. Det ville jo være en katastrofe at blive opdaget.

Men jeg tror ikke vi får det igennem, nu er der gået 10 år med at prøve......og 20 år før jeg flyttede ind! Det er de gamle der rotter sig sammen - normalt kommer de aldrig når der er møde, men når der er hundehold på dagsordenen, så kommer de styrtende med rollator, drop og ledsagerordning og danner flertal:D



Jeg tænker nemlig også at de ældre kommer rendende og så rotter de sig sammen, men advokaten undersøger muligheden for at køre sagen.

Så skal hunden "bare" trænes op til servicehund, det tager ca. 1 ½ år og så skal den op til en public test, godt nok i England, for jeg kan ikke få den prøvet her i landet, men sådan er det, eksaminator vil teste den gratis, grundet alle de problemer der er med det.

Og så søger jeg legater til transport og træning.

Enteneller 25-08-2013 18:48

Skal lige sige, at som psykisk "ramt" har jeg åbenbart haft det meget svært ved også at rumme dyr, børn og deslige. Jeg kan dog ikke undvære eller leve uden mine børns hund. Dog skal hun til hverdag overmiddag over til sin "far", da jeg er "færdig".:mad::rolleyes:

Hvordan skal det virke for dig med en service hund, René? Det kan jeg ikke lige gennemskue.

Ninja 25-08-2013 18:50

Men hvordan får du det kringlet med lægen?? Kører i på at du har problemer med knæene, eller?

Min læge skreg af grin - og jeg må indrømme at jeg også selv fik grineflip, da jeg overhoved ikke har nogen funktionsnedsættelser, og at lægeerklæringen skal påpege, at man har svære handikaps, for at kunne få hunden gennem hos boligforeningen.
Min læge sagde jeg enten skulle være blind, have mistet nogle lemmer, eller have andet handikap, hvor en hund kunne komme ind og ''hjælpe''...
Så han kunne kun hjælpe mig med en socialhund, og skrive en erklæring på det psykiske, men boligforeningen ville kun godtage servicehunden:mad:

Hvad skal din servicehund gøre for dig?? Den kan jeg ikke lige gennemskue.

- og hvordan vil du selv træne den, når du ikke må have den??

Og tror du ikke de vil undrer sig over at du SELV træner en hund til at kunne hjælpe dig?? Hvis du kan træne den til det, så kan du vel også selv udføre tingene....eller misforstår jeg konceptet:D

Vovse 25-08-2013 19:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281866)
Det er de gamle der rotter sig sammen - normalt kommer de aldrig når der er møde, men når der er hundehold på dagsordenen, så kommer de styrtende med rollator, drop og ledsagerordning og danner flertal:D

Sådan var det også der hvor jeg boede før, bare med omvendt fortegn.;)
Hver gang nogen stillede forslag om hunde-forbud, så kunne de fleste troppe op.
For nogle få år siden blev der, for første gang i afdelingens historie, stemt for hunde-forbud.
Men året efter stillede jeg så forslag om hunde-tilladelse, og fik det igennem.:D

Citat:

Oprindeligt indsendt af renehdal (Send 281868)
Jeg tænker nemlig også at de ældre kommer rendende og så rotter de sig sammen,

Lad være med, at tage sorgerne på forskud, der er meget stor forskel på hvordan de enkelte afdelinger fungerer.

Her hvor jeg bor nu kommer der ikke ret meget over 20 mennesker til afdelingsmøderne, og det er de samme hver gang.
Og det er uanset hvad der er på dagsordenen.

Alligevel blev der vedtaget hunde-forbud ved det sidste møde, men lad os nu se hvor længe det varer.;)

Pip 25-08-2013 19:03

Men har du tænkt over hvad det vil koste.. med hund og det hele er vi sikkert over 50.000 eller sådan noget..

Og hunden skal stadig kunne udføre en hjælpeting som din læge skal skrive at du ikke kan undvære hjælp til...

Det er at kæmpe mod vindmøller, og dyrere end at flytte til et sted hvor hunden vil være velkommen.

LM Fyn 25-08-2013 19:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281872)
Men har du tænkt over hvad det vil koste.. med hund og det hele er vi sikkert over 50.000 eller sådan noget..

Og hunden skal stadig kunne udføre en hjælpeting som din læge skal skrive at du ikke kan undvære hjælp til...

Det er at kæmpe mod vindmøller, og dyrere end at flytte til et sted hvor hunden vil være velkommen.


Hvad er det dyre i det her spil?

Hunden har jeg fået gennem en kennel som gerne vil støtte mig, desuden er hundens nytteopgave at give tryghed, både i hjemmet og i det offentlige rum.

Et lille udsnit om loven:


§ 127. Uanset bestemmelserne i husordenen for almene boliger har personer med fysisk funktionsnedsættelse eller blinde og svagtseende personer, der er afhængige af et servicedyr, altid ret til at holde et sådant.

Stk. 2. Ved servicedyr forstås fører- og servicehunde, som er specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for de personer, der er nævnt i stk. 1.

(Servicedyr)


§ 1

I bekendtgørelse nr. 1307 af 15. december 2009 om drift af almene boliger m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 506 af 10. maj 2010, bekendtgørelse nr. 1238 af 5. november 2010 og bekendtgørelse nr. 20 af 16. januar 2012, foretages følgende ændring:

1. I § 127, stk. 1, ændres »fysisk« til: »vedvarende fysisk eller psykisk«.



Og det kan stadig ikke passe at psykisk syge skal kæmpe sådan for sine rettigheder.

Nytteopgaven må være at give tryghed samt at huske mig på mine piller.

Længere er den vel ikke?

Og ja det er nemmere at flytte, men jeg er lige flyttet ind pr. 1 maj :mad:

Pip 25-08-2013 20:05

Tror ikke du får den godkendt som servicehund på det..

Tryghed er defineret som en socialhunds opgave.. og det at huske piller kan klares ved at have en pilleæske med alarm.
Og socialhunde er ikke undtaget husordenen.

Det skal være en praktisk nytteopgave som at hjælpe strømper på eller sådan noget.

Har du undersøgt prisen for dyrepension og træning i halvandet år ?

"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr.

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen. "

LM Fyn 25-08-2013 20:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281879)
Tror ikke du får den godkendt som servicehund på det..

Tryghed er defineret som en socialhunds opgave.. og det at huske piller kan klares ved at have en pilleæske med alarm.
Og socialhunde er ikke undtaget husordenen.

Det skal være en praktisk nytteopgave som at hjælpe strømper på eller sådan noget.

Har du undersøgt prisen for dyrepension og træning i halvandet år ?

"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr.

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen. "



Men så må der laves om på de regler, hvor står det i loven at hundens nytteopgave ikke kan være at skabe tryghed?

Hvor står der at den SKAL hjælpe med ting som strømper og lign.??? INGEN STEDER.

Så længe den har uddannelsen servicehund, så må den gerne være hos mig, ja det mener jeg og advokaten gør da også.

Hvorfor skulle loven ellers laves om? Til hvilken fordel?

Der står ikke engang i loven hvilke krav der er til uddannelsen "servicehund"!?

Hunden skal ikke på pension, det ville da være synd for hunden....

Jeg drøfter det i morgen med advokaten og så tager vi den derfra.

Jeg skal nok skrive hvad udfaldet bliver.

Ninja 25-08-2013 21:55

Jamen det er ikke en nytteopgave at skabe tryghed - det er en socialopgave. Det er nøjagtigt det samme jeg har været igennem!!

Det er fx en nytteopgave hvis du ikke kan se lyset i fodgængerfeltet og hunden skal få dig sikkert over for grønt lys.

Det er ikke en nytteopgave, at hunden skal søge for du ''bare'' kommer ud blandt mennesker og give tryghed.

Tro mig, jeg har brugt adskillige måneder på at fluekneppe begreberne socialhund og servicehund, for at finde et lille smuthul hunden og jeg kunne komme igennem.

Og er det ikke lægen der griner højlydt, så er det boligselskabet - lægen kan ikke dokumenterer at jeg har brug for en servicehund, men han kan dokumenterer at jeg har brug for en socialhund. Og boligselskabet vil kun godtage servicehunden uden om de normale regler:mad:
- men de kan omvendt godt skrive mig op til en lejlighed hvor hund generelt er tilladt. Så må jeg selvom jeg vil have en almindelig hund til tryghed, eller en særlig servicehund. Jeg må også kalde det en socialhund.

Men måske er du heldig og kan få lægen til at skrive, at du ikke vil kunne tage din medicin uden en servicehund, men så skal du være inde i en ordning allerede NU, hvor der kommer nogen og giver dig din medicin.

Servicehunden SKAL kunne spare dig en ekstra hjælp/hjælper, ellers er det ikke en servicehund.
Typisk kan servicehunde hjælpe med afklædning, hente post, trække ud i toilettet, åbne vandhaner/køleskab/skabe, navigerer i trafikken (se forskel på rødt og grønt), selv finde vej til fx bibliotek, læge, supermarked osv. Og her er det relevant, at hunden kan spare en hjælper, som normalt varetog disse opgaver for borgeren.....
En servicehund er et hjælpemiddel, der ligger en principafgørelse om, at servicehunde er hjælpemidler!!

Endvidere kan man ikke ''bare'' finde en hund og selv træne den.
En STH servicehund har strengere krav end politihunde, den skal mentaltestes tidligt, og mentaltestes løbende! den skal uddannes typisk i 1½ år (ofte længere), og kendetegnet ved disse hunde er, at de ikke ved hvilken person de matcher, før end de er fuldt uddannede, hvorfor man er på venteliste - ofte i flere år, før end den rette hund er fundet - og mange hunde bliver valgt fra undervejs, og bliver i stedet udmærkede social og/eller familiehunde.
Selve træningen kræver man kender hundens psyke 110%, plus man skal lave scenarier som hunden kan komme ud for, alt lige fra overfald, til kraftigt lys, lyde og kaos, hvilket kræver at man er mange om træningen, for at kunne gøre træningen realistisk.
Så jeg tror du skal droppe tanken om servicehund du selv træner. Og så i stedet kører sagen på en socialhund som jo er præcis den hund der matcher dine behov om tryghed, og muligheden for at komme lidt mere ud. Så kan du jo selv træne den til at huske din medicin, hvis det er meget nødvendigt....

- håber du vinder den sag, for så er der måske håb for mig også:)

Du kan læse alt her om træning, godkendelser mm - det er ikke en opgave for private.

http://www.servicehunde.dk/Tr%C3%A6ning.aspx

:kram:

LM Fyn 26-08-2013 08:16

Ja, jeg kan godt fornemme at der er modvind herinde, men jeg vil godt kæmpe for at få ændret det.

Hvad med ham der fik en hund af forsvaret fordi han havde PTSD tror jeg nok det var?

Han vandt i retten og fik den her hund.

Men lad os nu se.

Vovse 26-08-2013 08:22

Citat:

Oprindeligt indsendt af renehdal (Send 281904)
Ja, jeg kan godt fornemme at der er modvind herinde, men jeg vil godt kæmpe for at få ændret det.

Hvad med ham der fik en hund af forsvaret fordi han havde PTSD tror jeg nok det var?

Han vandt i retten og fik den her hund.

Men lad os nu se.

Jeg synes det er helt fint, at du vil undersøge tingene til bunds, og kæmpe for det du vil, men jeg har også en fornemmelse, at det er en ulige kamp.:kram:

Men noget andet du også kan gøre, samtidig med, at du kæmper kampen, er, at hvis du bor i et større boligselskab, så kan du undersøge, om de har andre afdelinger, hvor hunde-hold er tilladt.
Og hvis dette er tilfældet, så kan du sørge for, at være skrevet op til en anden bolig i de afdelinger, hvor hunde-hold er tilladt. Det koster typisk 100-300 kr. pr. år.

Hvis du så en dag får tilbudt en lejlighed, hvor du må have hund, så kan du jo tage beslutningen til den tid.

Hvis nu, at du i mellemtiden er strandet med kampen om en servicehund, så vil det jo være dejligt, at få mulighed for, at flytte ind et sted hvor det er fuldt lovligt at holde hund.:D

LM Fyn 26-08-2013 08:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 281892)
Jamen det er ikke en nytteopgave at skabe tryghed - det er en socialopgave. Det er nøjagtigt det samme jeg har været igennem!!

Det er fx en nytteopgave hvis du ikke kan se lyset i fodgængerfeltet og hunden skal få dig sikkert over for grønt lys.

Det er ikke en nytteopgave, at hunden skal søge for du ''bare'' kommer ud blandt mennesker og give tryghed.

Tro mig, jeg har brugt adskillige måneder på at fluekneppe begreberne socialhund og servicehund, for at finde et lille smuthul hunden og jeg kunne komme igennem.

Og er det ikke lægen der griner højlydt, så er det boligselskabet - lægen kan ikke dokumenterer at jeg har brug for en servicehund, men han kan dokumenterer at jeg har brug for en socialhund. Og boligselskabet vil kun godtage servicehunden uden om de normale regler:mad:
- men de kan omvendt godt skrive mig op til en lejlighed hvor hund generelt er tilladt. Så må jeg selvom jeg vil have en almindelig hund til tryghed, eller en særlig servicehund. Jeg må også kalde det en socialhund.

Men måske er du heldig og kan få lægen til at skrive, at du ikke vil kunne tage din medicin uden en servicehund, men så skal du være inde i en ordning allerede NU, hvor der kommer nogen og giver dig din medicin.

Servicehunden SKAL kunne spare dig en ekstra hjælp/hjælper, ellers er det ikke en servicehund.
Typisk kan servicehunde hjælpe med afklædning, hente post, trække ud i toilettet, åbne vandhaner/køleskab/skabe, navigerer i trafikken (se forskel på rødt og grønt), selv finde vej til fx bibliotek, læge, supermarked osv. Og her er det relevant, at hunden kan spare en hjælper, som normalt varetog disse opgaver for borgeren.....
En servicehund er et hjælpemiddel, der ligger en principafgørelse om, at servicehunde er hjælpemidler!!

Endvidere kan man ikke ''bare'' finde en hund og selv træne den.
En STH servicehund har strengere krav end politihunde, den skal mentaltestes tidligt, og mentaltestes løbende! den skal uddannes typisk i 1½ år (ofte længere), og kendetegnet ved disse hunde er, at de ikke ved hvilken person de matcher, før end de er fuldt uddannede, hvorfor man er på venteliste - ofte i flere år, før end den rette hund er fundet - og mange hunde bliver valgt fra undervejs, og bliver i stedet udmærkede social og/eller familiehunde.
Selve træningen kræver man kender hundens psyke 110%, plus man skal lave scenarier som hunden kan komme ud for, alt lige fra overfald, til kraftigt lys, lyde og kaos, hvilket kræver at man er mange om træningen, for at kunne gøre træningen realistisk.
Så jeg tror du skal droppe tanken om servicehund du selv træner. Og så i stedet kører sagen på en socialhund som jo er præcis den hund der matcher dine behov om tryghed, og muligheden for at komme lidt mere ud. Så kan du jo selv træne den til at huske din medicin, hvis det er meget nødvendigt....

- håber du vinder den sag, for så er der måske håb for mig også:)

Du kan læse alt her om træning, godkendelser mm - det er ikke en opgave for private.

http://www.servicehunde.dk/Tr%C3%A6ning.aspx

:kram:




Lige en sidste ting, så ved jeg godt hvilke krav der stille til en service og førehund.

Jeg har selv haft en labrador, den trænede jeg selv vel og mærket ikke i en klub, just me.

Han er i dag førefund for en blind, ham der skulle købe hunden, kan ikke huske hvor det var fra, syntes han var ekstrem godt trænet, så det ved jeg nu ikke om man selv kan :)

Hvor i loven står det beskrevet at en NYTTEOPGAVE er det i allesammen beskriver, rødt lys, tage strømper på mv. hvor står det?

Når i kan svare på det, så kan jeg lytte, det skal stå sort på vidt ellers er der jo ikke hold i det.

Og fordi der er nogen der har udtalt at det er sådan, så tro endelig ikke på det, det er loven vi skal have med os her.

Pip 26-08-2013 08:28

http://hundenyheder.dk/servicehunde-...l-fysisk-syge/

Han fik en hund der skal bestå eksamen som servicehund efter dansk standard.

Det er ikke fordi vi ikke synes at du skal have hund.. vi prøver bare at forberede dig på at det bliver svært og dyrt og måske ikke lykkes..

LM Fyn 26-08-2013 08:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 281909)
http://hundenyheder.dk/servicehunde-...l-fysisk-syge/

Han fik en hund der skal bestå eksamen som servicehund efter dansk standard.

Det er ikke fordi vi ikke synes at du skal have hund.. vi prøver bare at forberede dig på at det bliver svært og dyrt og måske ikke lykkes..

Igen skriver du "efter dansk standard" men hvor finder du det henne?

Link:?


Desuden har haft så vidt jeg ved ikke fysisk handicap, hvordan hjælper hunden ham?


Hvis han kan, så kan vi andre også, desuden så bliver den hund jeg skal have også uddannet til servicehund.

Pip 26-08-2013 08:36

"Jagger skal nemlig en tur til Sjælland og gennemgå en uddannelse som servicehund efter dansk standard."

Det står i det link jeg lavede..

Det er skam fint at du kæmper..

Der står lidt her om hvilke opgaver en hund til ptsd-ramte kan have..

http://www.klinikmedicinsk.com/14269...hunde-for-ptsd


Nogle eksempler er :

Reagere på stresstegn som rysten, hurtig tale, eller svedtendens. Det kan tilbyde en taktil stimulans for at distrahere patienten.

Hjælpe med at navigere i ukendte eller skræmmende omgivelser

Udføre opgaver som hus eller værelse kontrol, bekræfte, at et miljø er sikkert for føreren.

Udføre opgaver som at dreje lyset tændt eller slukket, aktivering af radioer og tv, og give lignende distraktioner.

Hunde kan også vække deres partnere, hvis de synes at være i nød, eller er nødt til at vågne op for at besvare døren eller deltage i en aftale

Tilkalde hjælp ved hjælp af en speciel hund telefon

Afstivning og stabilisering, hvis en patient føler sig svimmel eller ustabil på grund af medicin eller følelsesmæssig nød


Så tænker at inden du går i gang, er det vigtigt at have lægen med.. så skaf en lægeerklæring først, på at du er afhængig af sådan en hund, samt en beskrivelse af hvordan du klare det uden hund nu.

LM Fyn 26-08-2013 08:41

Jeg har min psykiater inde over, han har også skrevet til boligforeningen, hjalp ikke, så nu må det blive rettens ord.

Ellers må jeg flytte, men jeg vil godt kæmpe det jeg kan for at andre med samme problemer kan få det samme som jeg.

Pip 26-08-2013 08:49

Sørg for at psykiateren bruger ordet servicehund, samt beskriver hvilke funktioner den præcist skal hjælpe dig med, og som du ikke kan udføre selv..

Ninja 26-08-2013 10:03

Neej, det er da ikke ''modvind'' når andre selv står i situationen og fortæller om, hvor bøvlet det er. Jeg har jo nøjagtig samme problem.

Det står alt sammen inde på hjemmesiden..

Hvad er en servicehund?


Hvad enten det er en dør der skal åbnes, en lyskontakt der skal tændes, en kørestol der skal trækkes eller et barn der skal opmuntres til genoptræning, kan en servicehund være hjælperen. Servicehunde giver mennesker med bevægelseshandicap mulighed for en friere og mere uafhængig hverdag.


Mere end en håndsrækning


De tekniske hjælpefunktioner som servicehunden kan udføre i dagligdagen, er de åbenbare fordele ved en servicehund. Disse funktioner er meget vigtige, men ligeså vigtige er de mindre synlige fordele, såsom det varme og nære forhold der opstår mellem hund og menneske. En servicehund kan endvidere bidrage med glæde, tryghed og venskab, give øget ansvarsfølelse, opmuntre til fysisk aktivitet og være et naturligt kontaktled til omverdenen.


Menneskets bedste ven - og hjælper


Samarbejdet mellem hund og menneske har lange og stolte traditioner. Dette samarbejde har bl.a. mundet ud i at vi i dag, med stor succes i hele verden, anvender hunde til opgaver hvor de fungerer som erstatning for menneskets krop, enten grundet nedsat funktion eller som en forlængelse deraf. Hjælpehunde har i dag job som eksempelvis førerhunde til helt eller delvist blinde personer og hørehunde som alarmerer og signalerer til døve personer eller personer med nedsat hørelse. Siden 1970’erne har man i USA – og senere i løbet af 1990’erne i Danmark - også kendt til begrebet servicehunde.

STH specialtræner servicehunde til at hjælpe mennesker der grundet sygdom eller ulykke har et eller flere fysiske handicap. Eksempler herpå er delvis lammelser, sclerose, polio, muskelsvind, spasticitet eller amputation af lemmer.

STH stiller gratis servicehunden til rådighed for brugeren.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27761&page=4


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:31.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension