K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Udregning af aktie udbytte over 10000 kr. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=33253)

Barslund 22-01-2016 10:40

Udregning af aktie udbytte over 10000 kr.
 
Jeg får førtidspension efter de gamle regler. Min mand har de sidste par år solgt aktier for Ca. 40000 kr. Hvordan bliver det modregnet? Jeg har brug for en konkret udregning. Flere steder kan jeg læse at det ikke har noget at sige i og med at man gerne må tjene op til et vist beløb før det bliver modregnet. Jeg kan desværre ikke finde noget konkret nogen steder. Måske sidder der nogen herinde med noget mere konkret viden(y)

stampe 22-01-2016 13:54

Indtægtsgrundlaget består af

personlig indkomst
positiv nettokapitalindkomst (f.eks. renteindtægt fratrukket renteudgifter)
skattepligtig aktieindkomst (udbytte og avance). Der ses bort fra udbytteindkomst, hvori der er indeholdt endelig udbytteskat på op til 5.000 kr. for enlige og 10.000 kr. for ægtefæller og samlevende.

Fra ældresagen http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx

Barslund 22-01-2016 14:25

Ja det har jeg læst mig frem til. Men jeg må jo ha en indtægt udover min pension før de begynder at modregne. Så jeg må gå ud fra at hvis jeg må tjene 70000 kr. så må jeg tjene det uanset om det er aktie udbytte eller noget andet. Men det er først fra de 10000 de modregner eller?

stampe 22-01-2016 14:39

Ja ud over 10 kkr for par. Der er tale om kapitalindkomst, så evt ud over de 10 kkr modregnes i evt negativ kapitalindkomst fx renteudgifter.

Barslund 22-01-2016 14:54

Okay mange tak for svar. Så har jeg forstået det rigtigt. Jeg ringede på et tidspunkt for et par år ind til udbetaling Danmark for at få svar. De sagde at alt med aktier over 10 000 kr ville jeg blive modregnet med nogle og 30 procent pr. 100 kr så det kunne slet ikke betale sig for førtidspensionister at have noget med aktier at gøre. Snak om skræmmekampagne.

Mr x 22-01-2016 19:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Barslund (Send 336831)
Okay mange tak for svar. Så har jeg forstået det rigtigt. Jeg ringede på et tidspunkt for et par år ind til udbetaling Danmark for at få svar. De sagde at alt med aktier over 10 000 kr ville jeg blive modregnet med nogle og 30 procent pr. 100 kr så det kunne slet ikke betale sig for førtidspensionister at have noget med aktier at gøre. Snak om skræmmekampagne.

Du kan beregne din modregning herunder
https://pensionsberegner.borgerservi...talingdk&k=100

Nu skal du huske, at de 30% du bliver modregnet, er i din brutto indtægt, så netto bliver det mindre.

Så jeg ser det som tommefingerregel, at det er 20% netto, oven i aktie skatten.

Jeg syntes det giver god mening at betale modregning, hvis man er heldig at score aktiegevinst og betaler selv meget i modregning i 2015.

Desuden kan jeg oplyse dig, at du kan få rådgivning af udbetaling Danmark, og hvis du beder dem om ikke at optage samtalen + nævner du gerne vil have anonym rådgivning, giver Udb.dk det.
Mvh. Mr x

Drop kun opsparing i aktier, hvis vi er startet på BEAR marked (nedgang mod krise) eller du skal bruge pengene.

I 2015 forrentede aktiemarkedet sig meget bedre, end de minus renter man kan få ved bankerne.

Moreo 23-01-2016 11:25

Nu fremgår det ikke om der har været fortjeneste ved at sælge for 40.000 kr. aktier, men hvis der har, så finder skat selv frem til det beløb der skal beskattes og videregiver det til Udb. Danmark, hvor det så indgår i den samlede beregning af om man har fået for meget eller lidt, når året er omme.

Har man fået for meget udbetalt pension, så får man besked omkring april/maj måned.

Barslund 24-01-2016 14:37

Tak for svarene. Jeg regner slet ikke med at blive modregnet da jeg godt må tjene et vist beløb. Sådan som jeg kan læse mig til både i tråde herinde og andre steder er de første 10000 gratis så at sige men jeg må stadigvæk ha en indkomst op til et vist beløb.

ledr 28-01-2016 10:04

aktier og indtægt
 
Jeg er selv på den gamle ordning og har noget erhvervsevne erstatning stående og vil gerne købe aktier. Skal jeg forstå det sådan at de første 10000 kr i aktieudbytte ikke indgår i beregning af førtidspension!

Jeg har et arbejde på 10 timer om ugen, så jeg tjener de små 70000 kr årligt som jeg må i følge reglerne. Må jeg så have 10000 kr ud over den indtægt i aktieudbytte.

Hidtil har jeg sat et beløb ind på min alderopsparing og investeret dem i aktier. Der bliver betalt skat af udbyttet, men da det er et lukket system indgår det ikke i min årsindtægt.

Barslund 28-01-2016 11:45

Som enlig må du "tjene" 5000 kr. i aktie udbytte. Hvis du er gift 10000 kr. tilsammen. Hvordan det ellers hænger sammen skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg er ikke blevet modregnet selvom manden har tjent over 10000 kr.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:40.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension