K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Jeg er kommet i praktik. (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=42)
-   -   sygedagpenge - barn syg - alt. pasning (https://www.k10.dk/showthread.php?t=31307)

niels_groenbaek 10-12-2014 20:32

sygedagpenge - barn syg - alt. pasning
 
jeg er stadig i udredning på hospitalet, men kommunen har sendt mig i praktik med den besked at, praktik ikke er arbejde. fordi lægen skriver jeg ikke må arbejde. og hospitalet skriver at jeg kan delvis raskmeldes om 2 år.
Jeg bliver sendt i praktik. 2 timer om dagen. ok fred være med det.
Nu er mit barn på 3 år blevet ramt af influenza. Jeg har altid passet syge børn hjemme, nu skriver kommunen at jeg skal finde alternativ pasningsordning. for de 2 timer i praktik - hvilket bliver 3 timer med kørsel.

hvilke rettigheder har man ?

Akvamarin 10-12-2014 21:00

Jeg tror desværre ikke du har ret til noget. End ikke barns første sygedag.

Nedenstående handler om en arbejdsløs, men de samme regler plejer at gælde på sygedagpenge.

http://www.dmf.dk/medlemsservice/god...oerstesygedag/

Men snak med din fagforening. Måske du kan få fri uden sygedagpenge, mens barnet har brug for at det er dig der er derhjemme.

Kisser1 10-12-2014 22:15

Er du enlig forældre?
 
Eller har dit barn en anden forældr, der kan være hos ham/hende mens det er skidt?

jjsonn 11-12-2014 07:31

desværre får folk af vide de ikke kan holde fri. så skal ens partner der har et rigtigt job gøre det, selv om man ofte bare bliver aktiveret med spild tid, men hvis barnet smitter dig så du selv bliver syg, så kan du jo blive hjemme

Pip 11-12-2014 08:47

Tænker at du bliver nødt til at lave en aftale med dem om at du bare trækkes for de dage du går hjemme med sygt barn, og at barnet evt kan komme med på arbejde hvis det er for sygt til institution, men rask nok til at tage med dig.

niels_groenbaek 12-12-2014 07:15

Det kan da ikke passe at ægtefælde skal tage fri for at passe et syg barn når man selv er på sygedagpenge.
bare fordi at kommunen (mod lægernes anbefalinger) forlanger aktivering. er stadig i udredning på hospital

Man kan naturligvis selv få influenza.
men ærlighed varer længst.

jeg kan ikke finde nogen lign tilfælde. ej heller i lovgivning

jjsonn 12-12-2014 07:47

da jeg var i job aktivering (sidde og søge job, drikke kaffe 2 timer 3 genge uge) måtte jeg bruge ferie, hvis jeg havde noget, eller min mand tage fri.

vores datter kom på sygehus, min læge minte det ville stresse mig og sygemeldte mig, har aldrig haft stres, men var glad for det

Vovse 13-12-2014 02:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af niels_groenbaek (Send 318400)
men ærlighed varer længst.

Det er der nogen der siger.


For ca. 15 år siden var jeg i aktivering, min datter var 3 år.
Der var en ung pige, som var alene med sin søn, på et tidspunkt var hun hjemme i en uge fordi sønnen var syg. Hun var meget overrasket over, at der blev trukket i hendes kh p.g.a. hendes fravær, vores projektleder undersøgte mulighederne, men der var ikke noget at gøre.

Vi snakkede selvfølgelig om det i pauserne, jeg fortalte bl.a. at hvis min datter havde dårlig mave, så tog jeg barns første sygedag, og hvis hun stadig var syg næste dag, så ringede jeg og sagde, at jeg åbenbart var blevet smittet, for nu havde jeg altså også dårlig mave.

Den unge mor syntes ikke det kunne være rigtigt, at man skulle gøre det på den måde, men hvis man ikke vil miste penge, så er der vist ikke andre muligheder.

jjsonn 13-12-2014 14:35

tit virker det ondsvagt, at folk skal møde op at drikke kaffe to timer, ikke kan blive hjemme ved deres syge barn, men den anden part som har et rigtigt job, skal holde fri, så vi kan møde op og drikke kaffe


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:28.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension