K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   sociale netværk i ressourceprofil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21697)

supersus 19-02-2012 22:31

sociale netværk i ressourceprofil
 
Jeg sidder og er ved at skrive i min ressourceprofil omkring sociale netværk, og jeg har jo så så godt som ingen netværk.

Har så nævnt 2 venner der bor langt væk,og som jeg taler i tlf med.

Tænker så på om jeg skal tilføje at mit sociale liv foregår på nettet om aftenen når datteren sover, eller vil det være en ulempe at skrive det ?

Nogen der kan svare på det ?

Lunasdatter 19-02-2012 22:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 210040)
Jeg sidder og er ved at skrive i min ressourceprofil omkring sociale netværk, og jeg har jo så så godt som ingen netværk.

Har så nævnt 2 venner der bor langt væk,og som jeg taler i tlf med.

Tænker så på om jeg skal tilføje at mit sociale liv foregår på nettet om aftenen når datteren sover, eller vil det være en ulempe at skrive det ?

Nogen der kan svare på det ?

Sådan et afsnit havde jeg også i min ressourceprofil.... jeg underviste på det tidspunkt på nettet .. og eleverne var fra hele verden..

Jeg ville så skrive at du har 2 gode venner .. men da de bor langt væk, så bliver det mest kontakt pr tlf.. men at I er der for hinanden... og kontakten er god..
Bare så sagsbehandler ikke beskriver dig som en eneboer uden kontakt til omverdenen :)

God fornøjelse med at skrive den profil... ♥
Knus LOne

§ABC 19-02-2012 22:54

Lad være med at holde dig tilbage, og ærligt talt, så er det jo ligemeget om en sagsbehandler opfatter en som en eneboer, hvis det er sådan det virkelig er...

Hvordan du kan have kræfter til at forvalte sociale kontakter, eller måske mangel på kræfter til andre, har en meget stor indflydelse på hvordan timer fra en arbejdsprøvning skal tolkes.

c.l.e.o. 20-02-2012 00:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 210040)
Jeg sidder og er ved at skrive i min ressourceprofil omkring sociale netværk, og jeg har jo så så godt som ingen netværk.

Har så nævnt 2 venner der bor langt væk,og som jeg taler i tlf med.

Tænker så på om jeg skal tilføje at mit sociale liv foregår på nettet om aftenen når datteren sover, eller vil det være en ulempe at skrive det ?

Nogen der kan svare på det ?

Hvorfor skulle det være en ulempe,du kan jo bare skrive som det er ,men jeg ville nok selv undlade at skrive hvornår livet på nettet foregår.

Med ærlighed kommer man længst.

Andersine85 20-02-2012 00:22

Jeg har det sådan med en ressourceprofil, at man skal skrive det, som man selv finder vigtigt. Dvs. hvis du synes din kontakt med folk på nettet er et socialt netværk for dig, så ville jeg skrive det.

Alle punkter i en ressourceprofil betyder selvfølgelig noget, ellers ville de jo ikke være der, men lige den med det sociale netværk er sjældent een der bliver lagt vægt på, med mindre det er meget udtalt "anderledes".
Havde f.eks. en ung fyr, hvis eneste netværk var nogle chat venner i et spil, ingen andre. Sammenholdt med hans sygdom, så gav det os et ret godt billede af, hvad der skulle arbejdes imod, og så blev det brugt på den måde (Bostøtte og socialt værksted i hans tilfælde).
Jeg kan også lægge mærke til punktet, hvis man f.eks. har et massivt stort og støttende netværk, for det er jo en dejlig styrke at have, og så kan der også være den slags, hvor ens netværk er en eksmand der slår een, eller et multihandicappet barn tager alle ens kræfter og i de situationer skal man selvfølgelig se på, om en indsats i de områder, vil kunne påvirke ens arbejsevne positivt.

Men for langt de fleste profiler som jeg har fingerne i, så er det bare et mindre mellempunkt, der ikke fylder så meget i det samlede billede... lidt ligesom punktet med interesser...

gunvor 20-02-2012 08:47

Hej Supersus:)

Alle elementer i din RP bør ses i sammenhæng med din sygdom (dvs. i arbejdsevnesprog barrierer) og også hvordan du evt. forsøger at kompenserer for dette (via dine ressourcer, også selv de er små).

Som eks.'er kan flg. måske klarlægge ang. socialt netværk:

en person med socialfobi kan jo have en væsentlig mindre socialt netværk, idet denne person måske ikke kommer så meget ud

en person m. stærkt fysisk handicap, f.eks. rullestolbruger, kommer måske heller ikke så meget ud, hvorfor dennes sociale netværk også kan være formindsket i forhold til raske mennesker

en person m. nylig overstået større operation og dermed mindre energi kan midlertidig have indskrænket sit sociale netværk til mindre end ellers.

en person har et stort socialt netværk, som hjælper denne med indkøb og mindre andre ting pga. af personens sygdom

Håber mine eks. kan hjælpe, og at du er opmærksom på, at hvis du finder nogle elementer for svære bør en RP laves på baggrund af en samtale mel. SB og borger, og borger bør kunne genkende sig selv i den efterflg.

mange hilsner

Gunvor

søsser98 22-02-2012 02:05

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 210040)
Jeg sidder og er ved at skrive i min ressourceprofil omkring sociale netværk, og jeg har jo så så godt som ingen netværk.

Har så nævnt 2 venner der bor langt væk,og som jeg taler i tlf med.

Tænker så på om jeg skal tilføje at mit sociale liv foregår på nettet om aftenen når datteren sover, eller vil det være en ulempe at skrive det ?

Nogen der kan svare på det ?



Jeg synes simpelthen ikke det kommer dem ved det er helt private informationer de ber om og hvad har det med at gøre om folk kan komme i flexjob eller skal på fb pension . søsser

supersus 22-02-2012 13:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 210407)
Jeg synes simpelthen ikke det kommer dem ved det er helt private informationer de ber om og hvad har det med at gøre om folk kan komme i flexjob eller skal på fb pension . søsser

Jeg fik forklaret, at har man et dårligt netværk, kan det hjælpe en mod fleks netop fordi at så kommer man ud mellem andre og får et socialt liv.

Andersine85 22-02-2012 13:48

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 210407)
Jeg synes simpelthen ikke det kommer dem ved det er helt private informationer de ber om og hvad har det med at gøre om folk kan komme i flexjob eller skal på fb pension . søsser

Som jeg nævner under mit indlæg, så kan der være helt særlige situationer, hvor ens netværk eller mangel på samme, kan påvirke ens arbejdsevne negativt, og hvis det gør det, så skal man ind og se på, om en indsats der ville kunne gøre en positiv forandring - det kan f.eks. være aflastning, bostøtte eller lign.

§ABC 22-02-2012 17:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af Andersine85 (Send 210055)
Jeg har det sådan med en ressourceprofil, at man skal skrive det, som man selv finder vigtigt. Dvs. hvis du synes din kontakt med folk på nettet er et socialt netværk for dig, så ville jeg skrive det.

Alle punkter i en ressourceprofil betyder selvfølgelig noget, ellers ville de jo ikke være der, men lige den med det sociale netværk er sjældent een der bliver lagt vægt på, med mindre det er meget udtalt "anderledes".
Havde f.eks. en ung fyr, hvis eneste netværk var nogle chat venner i et spil, ingen andre. Sammenholdt med hans sygdom, så gav det os et ret godt billede af, hvad der skulle arbejdes imod, og så blev det brugt på den måde (Bostøtte og socialt værksted i hans tilfælde).
Jeg kan også lægge mærke til punktet, hvis man f.eks. har et massivt stort og støttende netværk, for det er jo en dejlig styrke at have, og så kan der også være den slags, hvor ens netværk er en eksmand der slår een, eller et multihandicappet barn tager alle ens kræfter og i de situationer skal man selvfølgelig se på, om en indsats i de områder, vil kunne påvirke ens arbejsevne positivt.

Men for langt de fleste profiler som jeg har fingerne i, så er det bare et mindre mellempunkt, der ikke fylder så meget i det samlede billede... lidt ligesom punktet med interesser...

Jeg synes at dit indlæg oser langt væk af at du ikke har indsigt i hvad folk kommer med af problemer, og det bekræfter overfor mig at mange som sidder på den anden side af bord
faktisk ikke har indblik i hvad det er borgerne døjer med.

Det kan godt være at du synes at MAN generelt ser på sådan og sådan og ikke så meget på det og det.
At sidde med sådan en holdning giver en særdeles snæversynet holdning til den brede vifte af problemer der kan have betydning for at kunne opretholde et liv der er til at holde ud.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:27.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension