K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   At rejse med fp og kærsten (https://www.k10.dk/showthread.php?t=13742)

custer 02-08-2010 16:09

At rejse med fp og kærsten
 
Hej gode folk.

Jeg har et sprøgsmål, som jeg ikke lige kan finde et svar på:

Kæresten og jeg påtænker at rejse 6 mdr., og opgive vores lejlighed for så at sige bo i en kuffert ;)

Nu hvor vi bor sammen er min fp naturligvis reguleret !

Men når vi rejser og bor i en kuffert, bor vi så sammen ?

Det ville jo betyde at hvis vi ikke gør, kan jeg få mere i fp !

Men hvad er op og ned :eek:

Go sommer :kram:

ace dk 02-08-2010 16:25

bedste råd er nok lige og kontakte borgerservice i din hjemkommune, og der har du en rådgiver i pensionsafd: som helt nøjagtigt kan give dig de gældende regler....

HUSK og få dem på skrift. med stempel og underskrift.

mvh eders ace dk

custer 02-08-2010 16:28

Tak for det, det vil jeg prøve ! Det ville dog være rart med nogle håndfaste regler.

Jeg er lidt nu i fp og det offentlige system, men er det virkelig så slemt at man skal have deres vejledning underskrevet med stempel - uha

ace dk 02-08-2010 16:49

det er såmænd blot for og være sikker på de ikke løber fra noget de har forklaret dig mundtligt.....

bitter erfaring har desværre lært 99.5 % af os herinde, at det som er nedfældet på papir med pen og blæk, er sværere og løbe fra.....en 1 mundtlig overlevering....:)

og jeg syntes blot det var det nemmeste for dig og frue, at hente det på "jeres" borgerservice.....

der kan du jo også lige samtidigt klare diverse med sygeforsikring (om i tager udenlands) etc etc.....

livrem og seler tror jeg det hedder .... men bedre end og stå med R.... bar

syntes eders ace dk

Huldra 02-08-2010 20:02

Har I så tænkt over hvad I skal bo i når de 6 mdr er gået??

jeg aner ikke om de tænker jer som samboende.. når I ikke bor i lejlighed, men I bor jo sammen i den der kuffert.. måske du slet ingen pension kan få uden en adresse??

jeg ved det ikke.. så ideen med at få svarene på skrift er vist en rigtig god ide. eller nærmest livsvigtigt.

Jørgine 02-08-2010 20:09

Hej custer.

I kan jo rejse med hver sin kuffert.

Nå, det var kun for at være morsom.

Jeg læste for nyligt om en mand, der ville blive frataget sin førtidspension, hvis han ikke fik en fast postadresse. Eller måske var det et indslag i TV.

Måske skal du undersøge reglerne omkring "kuffertbolig" og førtidspension.

Jørgine

Andersine85 02-08-2010 20:29

Umiddelbart ville jeg skyde på, at i stadig betragtes som samboende/samlevende, hvis I rejser. For så deler i jo stadig de udgifter der er, som I ville gøre med en fast adresse, og det er (som regel) det som gør at man er samlevende.

Men vær som andre siger lige lidt obs på, om du i det hele taget kan det som pensionist!

Jan69 28-08-2010 12:11

fast bopæl
 
du skal have fast bopæl i danmark i mindst 6 mdr om året for at modtage pensionen..

maja-bell 28-08-2010 12:18

jan69..

den tror jeg ikke er helt rigtig. hvad med dem som rejser til thailand for at få kone. de kommer nu ikke hjem for at bo her i 6 måneder.

Sandie75 28-08-2010 22:38

Det er altså ikke sandt, man kan sagtens flytte til udlandet og tage sin pension med sig.

Kender flere pensionister der bor i spanien FAST uden adresse i DK og de får deres pension fra DK.

Hmmm det er da lidt ærgerligt at en socialrådgiver ikke kan svare på det, det burde en sådan da vide.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:16.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension