K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   OM AT FLYTTE TIL USA MED SIN FTP -'efter 2003'-ordning. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23465)

J3sp3r 01-07-2012 15:51

OM AT FLYTTE TIL USA MED SIN FTP -'efter 2003'-ordning.
 
Efter et godt råd her:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=231777&postcount=89

Opretter jeg en tråd for at samle og dele informationer omkring det at flytte uden for EU (til USA i mit tilfælde) nu da vi ved lidt mere om hvad den nye reform bringer.

Citat:

Lavere førtidspension til pensionister, som bor i udlandet (uden for EU/EØS)
• Kun en del af førtidspensionen efter ny ordning kan medtages til lande uden for
EU/EØS. Satsen for enlige førtidspensionister på ny ordning vil blive sat ned
med 57.000 kr., mens satsen for gifte/samlevende vil blive nedsat med 49.000
kr.
• I praksis opdeles førtidspensionen i et pensionstillæg og et grundbeløb. Opdelingen vil gælde fremadrettet for alle førtidspensionister på ny ordning, der flytter til et land uden for EU/EØS, eller får tilkendt førtidspension, mens personen er bosat i et land uden for EU/EØS.

Citat:

"Førtidspension og merudgiftsydelse
Lavere førtidspension til pensionister, som bor i udlandet (uden for EU/EØS):

Kun en del af førtidspensionen efter ny ordning kan medtages til lande uden for EU/EØS. Satsen for enlige førtidspensionister på ny ordning vil blive sat ned med 57.000 kr., mens satsen for gifte/samlevende vil blive nedsat med 49.000 kr.

I praksis opdeles førtidspensionen i et pensionstillæg og et grundbeløb. Opdelingen vil gælde fremadrettet for alle førtidspensionister på ny ordning, der flytter til et land uden for EU/EØS, eller får tilkendt førtidspension, mens personen er bosat i et land uden for EU/EØS."


Dvs - FLYT til land udenfor EU/EØS inden .01.01.2013, hvor reformen træder i kraft, hvis du ikke vil miste det ovenfor nævnte beløb.

'ny ordning' = 'efter 2003'-ordningen.)

Beskatning ved flytning til andet EU/EØS-land vil uændret være at det danske skattevæsen beholder deres bid, og resten ryger ind på din selvvalgte konto - i Dk. eller dit nye opholdsland, efter dit eget ønske.
(Tak til "helenekr" og L.S.)

Jeg kan ikke love det bliver ofte eller bliver til noget men jeg skal nok dele ud af de informationer jeg finder ud af i fremtiden.

Desværre tager ansøgning op til 6 måneder (K-1 visa) så kan blive svært at nå i tide. Er meget interesseret hvis andre har erfaring eller mere information når vi høre mere.

L.S. 01-07-2012 15:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af J3sp3r (Send 231783)
Desværre tager ansøgning op til 6 måneder (K-1 visa) så kan blive svært at nå i tide.

6 mdr. - skriiig!
Prøv lige at checke : www.udvandrerne.dk om nogen der har USA info!

måske du kan få en pejling på, om de 6 måneder er faktuelle, eller tiden overskrides, er meget kortere eller......
Det er heller ikke forbudt at kontakte USA's ambassade og sweettalke en sekretær lidt, bare for at få et mere realistisk slag på tasken.

J3sp3r 01-07-2012 16:33

4-6 måneder er ganske normalt. Det er helt umuligt at komme med et mere kvalificeret bud. Vi bruger en advokat i USA til at hjælpe os, det er muligt det hjælper lidt eller ihvertfald sikre os at oplysninger er korrekte så vi ikke skal starte forfra.

Debutanten 01-07-2012 17:50

Jeg synes ikke det står klokkeklart at man ikke bliver trukket i pension hvis man flytter inden reformen træder i kraft.
Fremadrettet kan vel også betyde at dem som allerede bor udenfor EU ikke skal trækkes i pension for den tid de har boet udenfor EU inden reformen træder i kraft.

J3sp3r 01-07-2012 17:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af Debutanten (Send 231813)
Jeg synes ikke det står klokkeklart at man ikke bliver trukket i pension hvis man flytter inden reformen træder i kraft.
Fremadrettet kan vel også betyde at dem som allerede bor udenfor EU ikke skal trækkes i pension for den tid de har boet udenfor EU inden reformen træder i kraft.

Det er blandt andet derfor jeg har oprettet denne tråd så jeg/vi kan finde ud af hvordan det hele hænger sammen.

Debutanten 01-07-2012 18:16

Det står tydeligt i reformforslaget at man ikke bliver ramt hvis man flytter inden reformen træder i kraft. Men i den endelige udformning er det blevet taget ud af teksten!

handy 01-07-2012 18:29

Citat:

Oprindeligt indsendt af Debutanten (Send 231829)
Det står tydeligt i reformforslaget at man ikke bliver ramt hvis man flytter inden reformen træder i kraft. Men i den endelige udformning er det blevet taget ud af teksten!

kan selv slappe a nu er selv ved at flytte.....der står alle der den pr 1/1 2013 har deres adresse uden for eu ikke bliver berørt....;)

Debutanten 01-07-2012 18:31

Det står meget tydeligt at man ikke bliver trukket hvis man bor udenfor EU/EØS når reformen træder i kraft.
Allersidste linje på allersidste side, opdaget af Gentle Giant:)

J3sp3r 01-07-2012 20:20

Det er da rart at vide, desværre er det you meget muligt vi ikke når det før 2013 :(

handy 01-07-2012 20:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af J3sp3r (Send 231867)
Det er da rart at vide, desværre er det you meget muligt vi ikke når det før 2013 :(

men kan vel realt flytte sin adresse til en andet land unden for eu først hvor der ikke er så meget visa bøvl for derefter at flytten den til usa så er man vel flyttet ud uden adressen rykkes tilbage til Dk bare et tanke.....


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:01.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension