K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Kontanthjælp - max formue 10.000,- (https://www.k10.dk/showthread.php?t=17187)

Mulle83 15-03-2011 13:45

Kontanthjælp - max formue 10.000,-
 
Jeg har haft en diskussion kørende med flere i familien samt nogle venner.

Landet ligger sådan, at jeg indenfor nærmeste fremtid vil overgå til kontanthjælp. Der må man jo ikke have en formue på over 10.000,-

Jeg mener, det også gælder inventar osv... Og at totalværdien ikke må overstige 10.000,- .... De øvrige jeg har talt med, mener, det er pr ting, jeg ejer?

Nogen der kan afklare dette for mig? :)

Rawhite 15-03-2011 14:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mulle83 (Send 155139)
Jeg har haft en diskussion kørende med flere i familien samt nogle venner.

Landet ligger sådan, at jeg indenfor nærmeste fremtid vil overgå til kontanthjælp. Der må man jo ikke have en formue på over 10.000,-

Jeg mener, det også gælder inventar osv... Og at totalværdien ikke må overstige 10.000,- .... De øvrige jeg har talt med, mener, det er pr ting, jeg ejer?

Nogen der kan afklare dette for mig? :)

Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

Hvis du vil vide mere om betydningen af indtægter i forhold til din hjælp, skal du kontakte kommunen.

Link = https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...anthjaelp.aspx - står lidt nede på siden, det jeg har pastet herind.

MTVRV1 15-03-2011 14:11

Nej det gælder ikke inventar
ellers kan kommunen jo sige du skulle sælge dit tv og køleskab
men bil og sommerhus og penge i banken både værdipapir og kontanter

Mulle83 15-03-2011 14:17

Mange tak - det gav et lidt bedre overblik over det :)

LUM 15-03-2011 15:54

Citat:

Oprindeligt indsendt af MTVRV1 (Send 155148)
Nej det gælder ikke inventar
ellers kan kommunen jo sige du skulle sælge dit tv og køleskab

Det kan de hvis man har mere end en/et (som enlig) Jeg kender en der fik besked på at sælge den dyreste af hans cykler, på den konto (nr 1 cykkel var en dyr recer han før fyring brugte til og fra job, og ellers til alm motion, mens nr 2 var arven fra mor, altså en gammel halvrusten bæsse cykkel)
Beskeden var at han sagtens kunne sykle på bæsse-cyklen, også til og fra arbejde, så de der ca 10000 han kunne få ud af den anden, måtte han altså leve af først, slut basta..... Han lærte så lige, på den hårde måde, IKKE at bruge hans gode cykkel til og fra møder med jobcenteret.

MEN når det så er sagt, så er man ikke forpligtiget til at åbne døren hvis de står og vil ind, så på det led kan de jo ikke se om man har en gammel skrammel kasse at et tv i soveværelset, og et B&O med hele pivtøjet stående inde i stuen ;)

popiae 16-03-2011 01:04

Det kommer også an på om du er havnet på kontanthjælp pga fratagelse af sygedagpenge, altså stadig er syg, eller du er på kontanthjælp pga arbejdsløshed alene.

Kommunerne er meget mere lemplige ift reglerne når det er pga sygdom.

VH Popiae

Simmer 15-11-2012 15:40

Hvor langt går i tilbage og kigger efter formue på ægtefælles konto ??
Hvis der står over 10000 og man hæver dem dagen inden kontanthjælp har det så nogen betydning?

tumnus 15-11-2012 17:26

Jeg synes jeg har hørt at det er 3 mdr, men er ikke helt sikkert

Ved at man ikke kan hæve dem dagen inden man søger kontanthjælp

frup 15-11-2012 17:51

Jeg er ret sikker på, at de medregner værdien af inventar, HVIS du har meget værdifulde ting som fx kunst og/eller designmøbler, men hvordan de finder ud af, hvad folk har af værdifulde ting, ved jeg ikke...

Mht hvor langt de går tilbage for at se på formue, så mener jeg at det er 6 måneder - sådan har det i hvert fald været for nogle af dem, der er kommet i klemme ved at hæve efterløn mens de var på sygedagpenge og så siden kom på kontanthjælp

c.l.e.o. 16-11-2012 11:09

Min søn skulle vise papir 6 måndre tilbage,samt papir på div. ensions ordninger om de kan udbetales eller ej.

Man skal ikke sælge ud af hjemmet,så i realiteten kan man godt have for en million hængene på væggene uden nogle ved det.

dog kan en indboforsikring måske afsløre større værdier i boligen.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:36.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension