K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   flexjob/ erhvervsevnetab (https://www.k10.dk/showthread.php?t=8476)

jsh 05-05-2009 09:52

flexjob/ erhvervsevnetab
 
Hej til jer alle.
Jeg er ny her, men har læst disse sider med stor interesse. Jeg må sige, at jeg er meget imponeret over jeres viden og at I deler ud af den som i gør - tak.
Jeg har været i flexjob siden marts 2005. Jeg blev bevilget dette p.g.a.depression samt blodprop i hjertet. Jeg har arbejdet i 20 timer om ugen igennem 3,5 år. Ud af dette kan jeg ikke vurdere, hvor meget min erhvervsevne er nedsat. Nu mit spørgsmål: Jeg har en pensionsprdning med Sampension, hvori der står, at jeg vil kunne få udbetalt invalidepension, hvis min erhvervsevne er nedsat varigt med 2/3 dele., i ethvert erhverv. Jeg har snakket med Sampension som har fortalt mig, at dette svarer til, at jeg ikke må arbejde mere end 12 timer og 20 minutter ugentligt for at få pensionen udbetalt. Jeg har læst flere indslag, hvor nogle har fortalt, at de har fået udbetalt fra deres forsikring eller pensionsordning, selvom de har arbejdet 20 timer pr. uge. ER der nogen der kan hjælpe mig, med at fortælle,hvordan de har gjort, eller kan nogen fortælle mig, om det kan være rigtigt, det Sampension fortæller mig.På forhånd tak alle sammen.

zuza 05-05-2009 13:46

Jeg kan ikke hjælpe dig så meget, men måske andre kommer på banen.

Jeg kan dog sige, at der er forskel på pensionsordninger.

Kodeordet i den forbindelse er erhvervsevne og arbejdsevne.

Erhvervsevne dækker typisk over, at man ikke længere kan arbejde i sit gamle fag, mens arbejdsevne dækker alle erhverv.

Hertil kommer naturligvis antal timer, hvor der måske også kan være forskel på de forskellige selskaber.

Hvis ingen melder sig med svar, så kan du tjekke på diverse pensionsselskabers hjemmesider, hvor du måske kan finde forskelle på deres betingelser.

Du skriver, at du er der 20 timer.

Hvis du arbejder effektivt uden pauser i 20 timer, så regn med 50% nedsættelse.

Hvis du har mange pauser, er længere tid om at udføre opgaverne, så får din arbejdsgiver måske 2/3 tilskud fra kommunen. Måske du kan spørge kommunen/arbejdsgiver om, hvor stort tilskud du får.

Men de 12 timer og 20 minutter som max. tyder på, at man burde have pension for at få udbetalt penge.

:kram:

jsh 06-05-2009 08:17

Tak for dit svar.
Jeg arbejder 2o timer om ugen, men min arbejdsgiver får 2/3 tilskud til mig. Betyder det noget.

Hejdien 06-05-2009 08:38

jsh det må det gøre , jeg var også ansat i 20 timer med 2/3 del refusion , en anden kollega var der også 20 timer med en refusion på ½ del ...

grunden til dette var at mine skånehensyn var mere massive + min relle arbejdstid var på 15 timer da jeg ikke kunne koncentrer mig nok til at få det samme fra hånden som de andre på de 20 timer da jeg havde flere indlagte pauser og det at jeg feks måtte have fri dagen efter evt overarbejde og ikke bare kunne få det på fleks tid som de andre flekser ... (pga helbreddet )


Så hvis jeg var dig så ville jeg da skrive til Sampension og skrive hvad dine skånehensyn er hvor mange effektive arbejdstimer du har og hvordan du søger at få udbetalt fra dem også

Det antal timer du er på jobbet behøver ikke at være lig med det antal timer du arbejder , fleksjob er ikke noget man bare kan gøre op i timer men skal kigge på effektive timeantal ...

jsh 06-05-2009 08:49

Tak.
Det er også det jeg mener, men sampension siger, at jeg max. må have 12 timer og 2o minutter for at jeg kan få noget udbetalt fra dem. Er der andre her som bøvler med sit pensionsselskab eller som kender noget til dette emne, hører jeg meget gerne fra dem


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:15.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension