K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Beregning af førtidspension (https://www.k10.dk/showthread.php?t=28277)

rujo 23-10-2013 08:01

Beregning af førtidspension
 
Når der skal beregnes førtidspension er den så afhængig af at jeg har fået en fratædelsgodtgørelse fra mit job som jeg lige er stoppet på og overgår. Til førtidspension nu. Hvad med de feriepenge jeg har tilgode da jeg ikke har afholdt ferie bliver de modregnet eller vil jeg kunne hæve dem ?

popiae 23-10-2013 08:27

Feriepengene kan du høve, når ferieåret er sluttet, uden at du har kunnet holde ferie.(det kan du jo ikke som syg og førtidspensionist).

Vedr. godtgørelse. Kontakt evt. din fagforening.

Vh Popiae

joka 23-10-2013 17:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 287107)
Feriepengene kan du høve, når ferieåret er sluttet, uden at du har kunnet holde ferie.(det kan du jo ikke som syg og førtidspensionist).

Vedr. godtgørelse. Kontakt evt. din fagforening.

Vh Popiae


Når du er førtidspensionist, kan du hæve dine feriepenge med det samme.

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30062#K5

Kapitel 5

Indbetaling og udbetaling af feriegodtgørelse

§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.

Stk. 2. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse skal arbejdsgiveren betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.

§ 29. Feriegodtgørelse udbetales senest samtidig med, at den dertil svarende ferie begynder.

§ 30. Feriegodtgørelse for tidligere og løbende optjeningsår udbetales til lønmodtageren af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen,

1) hvis lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet af alders- eller helbredsmæssige årsager,

eskemand 23-10-2013 18:35

Som joka rigtig skriver kan du hæve dine feriepenge med det samme, men kun dem der svarer til de 3 ugers sommerferie da ferieåret går indtil d. 1-5-2013 til31-4-2014
Såfremt de er optjent i 2012.

Mine 3 uger som svarer til sommerferien fik jeg udb.efter 1-10-2012
Har selv fået de sidste 2 ugers restferie udb. den 1-5-2013 ( vinterferie )

Nøgne tær 23-10-2013 21:04

Ved overgang til pension kan feriepenge man har til gode straks hæves, idet man jo ikke igen får mulighed for at afholde ferie.

Ang. fratrædelsesgodtgørelse er der forskellige regler for hvorfor man får dem.
Er der tale om et engangsbeløb skal de formodentlig ikke modregnes, men dækker de for en "periode" som du også får pension, skal de formodentlig tælle med i de ca. 70.000 man kan tjene ved siden af pensionen, uden at blive trukket.

rujo 24-10-2013 11:40

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 287182)
Ved overgang til pension kan feriepenge man har til gode straks hæves, idet man jo ikke igen får mulighed for at afholde ferie.

Ang. fratrædelsesgodtgørelse er der forskellige regler for hvorfor man får dem.
Er der tale om et engangsbeløb skal de formodentlig ikke modregnes, men dækker de for en "periode" som du også får pension, skal de formodentlig tælle med i de ca. 70.000 man kan tjene ved siden af pensionen, uden at blive trukket.

Er blevet ringet op af udbetaling Danmark at de vil blive modregnet således at de 6 måneder jeg har fået i fratrædelse der får jeg ingen pension, først efter 6 måneder?.!!

KBR 24-10-2013 11:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af rujo (Send 287271)
Er blevet ringet op af udbetaling Danmark at de vil blive modregnet således at de 6 måneder jeg har fået i fratrædelse der får jeg ingen pension, først efter 6 måneder?.!!

Er det sådan set ikke fair nok? Man skal jo heller ikke overkompenseres selvom man er blevet FTP.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:14.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension