K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Pligter som flexjobber på lavt timetal? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21259)

odense 23-01-2012 15:20

Pligter som flexjobber på lavt timetal?
 
Hvilke pligter har man ved tilkendelse af flexjob på ca. 8 timer om ugen?
Jeg spørger fordi, jeg har hørt at det vil være ret usædvanligt at kunne finde et job på dette timetal og er derfor bange for at det vil være en meget hård belastning for mig at skulle forsøge at indfri det måske umulige. Jeg vil selvfølgelig gerne bruge mine evner/færdigheder i det omfang helbredet tillader det, men er bange for hele tiden at være i "alarmberedskab", altså stå til rådighed uden at der er en plan, hvornår jeg skal søge job, til møder etc.

Så mere firkantet spurgt: står man til rådighed hver dag eller lægges der en plan for mødeaktivitet/ jobsøgning mv?
Og har man ret til ferie, når man går ledig som flexjobber? (udbetales nogen ydelse i bekræftende fald)?
Slutteligt, hvor længe kan man bibeholde ydelse som flexjobber uden arbejde?

Er der nogen der kan hjælpte her? Tak og god dag

jjsonn 23-01-2012 15:59

Hvis du bor i en kommune, hvor de aktiver fra dag 1. skal du i aktivering 10 timer ugeligt (8 for dig) du skal selv søge job i herning komunne 2 om ugen du har ret til ferie, hvor meget lidt efter hvor længe du har gået sygemeldt dog mindst 14 dage det 1 år ellers 5 uger som alle andre.

curls 23-01-2012 16:14

Ja du har ret til ferie ligesom alle andre - 5 uger, hvis du er på ledighedsydelse. Du skal melde ferie hos kommunen. (du får ydelsen fortsat samme ydelse i ferien, hvis det optjente er fra kommunen - f.eks. ikke optjente feriedage fra arbejdsplads.)
Du beholder din fleksjob så længe du opfylder betingelserne, da dette er en "varig" ordning, netop fordi din funktionsnedsættelse er så nedsat - og derfor er du fleksjobber - så den bevarer man jo. Den fratager de ikke bare sådan lige. Det er yderst sjældent (feks. kun ved særlige fejl i en sag feks. en der kun brækkede benet har fået fleksjob eller at man fra at have været meget syg og er lige pludselig blevet fuldstændig rask)

Ang. "pligter", så er det uanset om man er visiteret 8 timer eller 25 om ugen, at man skal stå til rådighed på arbejdsmarkedet. Så du skal selvfølgelig prøve selv at søge arbejde ligesom hvis du ikke var fleksjobber og arbejdsløs. (at gøre på eget initiativ kan være godt, da kommunen ikke altid kan finde et job til dig). De skal revurdere en ledig hver 12.-18. måned - her skal de bla. vurdere arbejdsevnen, og om der skal påbegyndes en førtidspensionssag eller ej. Mange bliver sendt ud i praktik for at blive arbejdsprøvet. Er man ledig i løbet af de første 12 måneder har man ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse/kursus. Dine skånehensyn SKAL overholdes, så hvis de finder på at presse dig op i timer end det du kan, så må du sige fra! Og få lægen med indover.

Du kan også selv søge førtidspension, hvor du bevarer ledighedsydelsen. Men det bør man nok gøre kun, hvis helbredet er forværret yderligere og lægen/speciallægen bakker op om tingene. Kan selvfølge se det må være eddermand svært at skulle finde et fleksjob på kun 8 timer ugentligt. Det burde nærmest hedde førtidspension og så tage et få timers job ved siden af, hvis man er heldig og kan det.

Tjek fleksjob pjecen under nyttige links her på K10 - her kan du læse meget mere om fleksjob regler...... på et godt og forståeligt sprog.

odense 23-01-2012 19:08

Tak for svarene.
Lidt det jeg frygtede......at jeg altid vil være til rådighed som ledig flexjobber. Så vil jeg faktisk håbe at jeg bliver aktiveret, da det vil betyde mere ro i min hverdag i forhold til min sygdom. Men dejligt at man har ret til at planlægge ferie.

Vovse 23-01-2012 22:06

Som fleks'er bør du kende denne: http://www.clh.dk/?id=1474

odense 24-01-2012 17:46

Tak for tippet. Meget informativt link.
mvh

jjsonn 25-01-2012 07:28

De fleste der kommer i aktivering, syntes det er utrolig hårdt psysisk, selv vil jeg heller i div. arbejdsprøvninger for så skal man da ikke søge job man ikke kan få aligevel, der hopper min skruge helt af,


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension