K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Sindssyge... temalørdag på DR2 i aften (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27112)

Hva´nu 01-06-2013 17:18

Sindssyge... temalørdag på DR2 i aften
 
Temalørdag på DR2 i aften om Sindssyge...

http://www.dr.dk/DRPresse/Artikler/2.../28/223849.htm

Jeg skal se det, TØR du ?

Hva´nu 01-06-2013 21:46

Det var så endnu et af de programmer om psykiatri, som handlede om kendte mennesker der trodsede alt og har overskud til at leve et helt almindeligt liv efter deres sygdom.

Ikke et ord om dem der ikke kommer sig og ikke kommer tilbage til et fuldt og helt liv.

Psykisk sygdom fremstilles som en stereotyp, det gør at vi med psykisk sygdom, fortsat kan få besked på at tage os sammen, for når den og den kendte person kan, selvom de har haft det så skidt, hvorfor kan vi så ikke ?

Ninja 01-06-2013 21:57

Næææ, det nåede jeg ikke at se, så jeg ser det i morgen i stedet:cool:

- også selvom det ikke lyder til der er ''noget'' at hente dybest set...

Hva´nu 01-06-2013 22:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 274036)
Næææ, det nåede jeg ikke at se, så jeg ser det i morgen i stedet:cool:

- også selvom det ikke lyder til der er ''noget'' at hente dybest set...

Det var da interessant nok, indenfor de rammer det nu var.

Du kan se programmet hvornår du vil, via ovenstående link.

Abraxus 02-06-2013 00:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hva´nu (Send 274011)
Temalørdag på DR2 i aften om Sindssyge...

Er det et program om politikerne på christiansborg?

Mella 02-06-2013 11:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hva´nu (Send 274034)
Det var så endnu et af de programmer om psykiatri, som handlede om kendte mennesker der trodsede alt og har overskud til at leve et helt almindeligt liv efter deres sygdom.

Ikke et ord om dem der ikke kommer sig og ikke kommer tilbage til et fuldt og helt liv.

Psykisk sygdom fremstilles som en stereotyp, det gør at vi med psykisk sygdom, fortsat kan få besked på at tage os sammen, for når den og den kendte person kan, selvom de har haft det så skidt, hvorfor kan vi så ikke ?

Enig.
Som taget ud af konceptet 'En af os'.

Jeg forstår ikke den her betegnelse 'psykisk sårbar'.
Det kan alle vel være og udsagnet er langt fra de tunge lidelser med lav gennemsnitlig levealder eller selvmord.
Hvorfor Nyrup bruger den, når hans datter døde af sin sygdom, forstår jeg slet ikke.
- Men måske han mener, at det er en 'pænere' betegnelse end svær psykisk lidelse?

Ninja 02-06-2013 11:32

Jeg var indlagt sammen med Nyrups datter og var der da hun døde - hun døde så ikke af sin sygdom - blot til orientering.

Hva´nu 02-06-2013 12:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abraxus (Send 274044)
Er det et program om politikerne på christiansborg?

Nej der var kun en politiker fra Christiansborg der beskrev sin psykiske lidelse.
Og så medvirkede Poul Nyrup selvfølgelig som fortaler for pårørende arbejdet.

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 274069)
Jeg var indlagt sammen med Nyrups datter og var der da hun døde - hun døde så ikke af sin sygdom - blot til orientering.

Selvmord hos en meget psykisk syg person, vil jeg nu til enhver tid betegne som at dø af sin psykiske sygdom.

Ninja 02-06-2013 14:02

Neeej, hun døde af de piller hun indtog - sygdommen dræber ikke. At sygdommen så kan være en grund til hun ikke ville leve, er en anden diskussion.

Hva´nu 02-06-2013 14:16

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 274088)
Neeej, hun døde af de piller hun indtog - sygdommen dræber ikke. At sygdommen så kan være en grund til hun ikke ville leve, er en anden diskussion.

Ja, hun begik selv selvmord... men den direkte årsag er jo i de aller fleste tilfælde at nu kan personen altså ikke mere, hvilket er forårsaget af sygdommen.

Det er vist filosofi det her...
Men jeg ser det som at dø af sin sygdom.
Havde der været mere "behandling" i den aktuelle situation, eks. i form af en fast vagt, så var det jo nok ikke sket lige på det tidspunkt.

At være sindsyg i gerningsøjeblikke gælder retsligt, derfor mener jeg også at være sindssyg i det gerningsøjeblik hvor man begår selvmord, må betegnes at dø af sin sygdom.

Men som sagt er det jo noget med hvordan man tænker, om man synes det ene eller andet...
Hvad kom iøvrigt først, hønen eller æget ?

Nu skriver du godtnok "sygdommen dæber ikke" hmmm...
Er du klar over at os med psykiske sygdomme i gennemsnit får klippet 10 år af vores levetid pga. vores sygdom ?
OG det er enda når der ER korrigeret for selvmord !


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:38.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension