K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Nyttigt at vide for Førtidspensionister (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=43)
-   -   Længden for udbetaling af erhvervsevnetab (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21729)

Jafeko 21-02-2012 13:50

Længden for udbetaling af erhvervsevnetab
 
For førtidspensionister med udbetaling af erhvervsevne tab fra arbejdsmarkedspensions ordning:

Jeg ved ikke om man er opmærksom på dette, men det er vi blevet efter den nye tilbagetrækningsreform. I forsikringspapirerne står der den gamle folkepensionsalder som var 65 år, hvilket vil sige at den stopper den da man fylder 65 år og så har man kun brøkpension eller almindelig førtidspension indtil 2 år før hvor man går på folkepension, hvis de da ikke igen sætter alderen op.

Er folk opmærksom på dette og hvad vil i gøre for at "bløde" tabet op i de 2 år?

MTVRV1 21-02-2012 14:05

Ja det skal jeg også have undersøgt
da jeg først kan få folkepension som 69 år
i mine stå der også til 65 år

Mr. Bean 21-02-2012 15:16

man får det de år ekstra...jeg skal også først på folkepension som 69 årig ...derfor modtager jeg førtidspension,tab af erhvervsevne fra AES + min tjenestemandspension indtil jer er 69. derefter hedder den tjenestemandspension(minus et mindre fradrag) + folkepension

Vil næsten være helt sikker på at de almindelige arbejdsmarkedspensioner/tab af erhvervsevne osv følger den forhøjede pensionsalder...

jomfruen 21-02-2012 15:28

Har jeg også tænkt på ...jeg får til 65 står der...håber nogen ved det ;)

supersus 21-02-2012 15:29

Nu bliver jeg lidt itvivl men erhvervsevnetab udbetales det op til førtidspensionsalderen, eller folkepensionsalderen ? Syntes at jeg engang læste noget på ASK om det var op til førtidspensionsalderen....

Efterhånden som de fleste får udbetalt deres efterløn, mon så ikke det ændres så hele ordningen ophæves, så alle får frem til pensionsalderen uanset om folk er på pension eller i flex.

engager 21-02-2012 15:39

ved ikke om det bliver lavet om, men i min står der den bliver udbetalt til jeg er 67. Men om det skyldes at den går så langt tilbage at da den blev tegnet var pensionsalderen 67 og så blev den 65 og nu er jeg så igen tilbage til 67 eller 68. Det har jeg da forresten ikke helt styr på.

MTVRV1 21-02-2012 15:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 210312)
Nu bliver jeg lidt itvivl men erhvervsevnetab udbetales det op til førtidspensionsalderen, eller folkepensionsalderen ? Syntes at jeg engang læste noget på ASK om det var op til førtidspensionsalderen....

Efterhånden som de fleste får udbetalt deres efterløn, mon så ikke det ændres så hele ordningen ophæves, så alle får frem til pensionsalderen uanset om folk er på pension eller i flex.

tab af erhvervsevne er til folkepension

fordi du netop ikke kan arbejde og derfor ikke har nogen mulighed for at have en indtægt før du kan få folkepension.

min forsikringer er jo kommet til udbetaling indtil jeg skal på folkepension
selvom jeg endnu ikke er tildelt pension af kommunen

supersus 21-02-2012 16:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af MTVRV1 (Send 210314)
tab af erhvervsevne er til folkepension

fordi du netop ikke kan arbejde og derfor ikke har nogen mulighed for at have en indtægt før du kan få folkepension.

min forsikringer er jo kommet til udbetaling indtil jeg skal på folkepension
selvom jeg endnu ikke er tildelt pension af kommunen

vil den så være anderledes for folk i flex ?

MTVRV1 21-02-2012 16:24

jeg kender desværre ikke erhvervsevne tab og fleks

Jafeko 21-02-2012 17:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mr. Bean (Send 210310)

Vil næsten være helt sikker på at de almindelige arbejdsmarkedspensioner/tab af erhvervsevne osv følger den forhøjede pensionsalder...

Kan man ikke finde ud af det et sted så man ved det nagelfast. Lige nu snakker vi meget om det herhjemme om vi skal prøve at spare af de få penge vi kan skrabe sammen, så vi har penge at tære på de to år. Men det vil vi jo helst ikke, da pengene ikke er mange.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:02.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension