K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Nyttigt at vide for Førtidspensionister (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=43)
-   -   Udbetalt efterlønsbidrag & boligsikring?? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=7829)

bla-bla 14-03-2009 01:53

Udbetalt efterlønsbidrag & boligsikring??
 
Førtidspension udbetalt efterlønsbidrag og beregning af boligsikring.

Jeg har ledt i gamle tråde herinde, men jeg fandt ikke noget, jeg kunne bruge, ligeledes har jeg søgt på nettet, der fandt jeg heller ikke noget.
Derpå vil jeg spørge jer om der nogle, der måske har et svar.

Jeg har fået tilkendt førtidspension fra d.1 april 2009, jeg bor alene i en lejelighed og får pt. boligsikring ca. 500 pr måneden efter sygedagpengesatsen.

Mit spørgsmål er om det vil påvirke beregning af den nye boligsikring, hvis jeg hæver mit efterlønsbidrag nu som er ca. 35.000 kr. – 30 % skat nu eller venter til efter d. 1/4 og om efterlønsbidrag går med som formue i den samlet beregning af boligsikring eller om jeg først skal/vente med at hæve mit efterlønsbidrag den sidste måneden i året.

Mit spørgsmål 2 er om man kan overflytte efterlønsbidraget skattefrit til en kapitalpension.

Håber at der måske er nogle af jer der kan hjælpe mig med mine spørgsmål, på forhånd tak

Venligst
Bla-bla

buster 14-03-2009 09:06

bla-bla jeg kan ikke råde dig ang boligsikring men kan da fortælle at vi valgte at indsætte efterlønsbidraget på en kapitalpensions ordning.

Det blev overført direkte og så skal man jo ikke betale skatten af det. Dernæst fik man jo så skattefradraget på næste års skattebillet og det er da også noget værd.

Hexi 14-03-2009 13:58

Det får ingen betydning for din boligsikring... så du behøver ikke vente til den sidste måned med at hæve...

bla-bla 16-03-2009 08:55

Jeg takker for jeres svar
Go`dag

Jonatan 01-03-2011 17:23

Hej Buster.

Men der skal betales skat når kapitalpensionen udbetales, ikke ?

Mange hilsner Jonatan

Dinky67 10-07-2011 09:13

Jeg syntes der er utrolig mange ting an skal have styr på når man bliver FP.. Det er svært at vide hvad man kan få udbetalt og hvad man ikke kan ...
bl. andet
Lønmodtagernes dyrtidsfond
Frivillig indbetaling til efterlønen og hvor kan man søge om at få den udbetalt henne.
Pfa og Pensam..
Sap.

buster 10-07-2011 10:30

Hej Jonatan.

UNDSKYLD, men så først dit indlæg nu, (pinligt!), men JA, du ska sæføli betale skatten NÅR du får denne udbetalt

MEN der jo så forskel på hvordan denne KAN blive udbetalt.

Man er nødt til at sætte sig ind i den kontrakt man har lavet med det respektive selskab/bank mv og finde ud af hvordan det hele hænger sammen.

DOG er der -i vores tilfælde- den fordel at når vi engang vælger at få beløbet ud, ja, så slipper vi med 30 % i Skat som ftp i forhold til almindeligvis 40 % som fx folkepensionister.

Sååå....hvad der er sparet er tjent ikk´ ;)

Åh jo, dinky det er med at finde ud af hvor mange og hvilke "kasser" man er medlem af og hvilke man fortsat skal være medled af, suk1

Mr x 10-07-2011 12:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af buster (Send 170484)
Hej Jonatan.

UNDSKYLD, men så først dit indlæg nu, (pinligt!), men JA, du ska sæføli betale skatten NÅR du får denne udbetalt

MEN der jo så forskel på hvordan denne KAN blive udbetalt.

Man er nødt til at sætte sig ind i den kontrakt man har lavet med det respektive selskab/bank mv og finde ud af hvordan det hele hænger sammen.

DOG er der -i vores tilfælde- den fordel at når vi engang vælger at få beløbet ud, ja, så slipper vi med 30 % i Skat som ftp i forhold til almindeligvis 40 % som fx folkepensionister.
Sååå....hvad der er sparet er tjent ikk´ ;)

Åh jo, dinky det er med at finde ud af hvor mange og hvilke "kasser" man er medlem af og hvilke man fortsat skal være medled af, suk1

Nu forstår jeg ikke helt dit indlæg:(

Hvorfor skulle vi førtidspensionister slippe med 30% skat og ikke 40 % som folkepensionist?

Mig bekendt bliver en førtidspensionist konverteret til folkepensionist, når folk når folkepensionsalderen? Så til den tid må alle folkepensionister da skulle svare ens skat efter personlig indkomst og ikke efter hvad man har lavet i sin arbejdskarriere?

Hvordan skulle en førtidspensionist slippe 10 % billigere i skat?

Mvh Mr x

MTVRV1 10-07-2011 13:45

her stå 40 procent
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1782220&vId=0

så det vil da være meget rart, med et link til de 30 procent

buster 11-07-2011 08:31

Mr x og mtvr, dét skulle meget gerne stå i indholdet af den kontrakt man har -eller måske- tegner når det er en PRIVAT TEGNET kapitalpension!

Jeg kan desværre ikke lægge noget link ind, da det kræver at jeg lægger vores egen tegnede kontrakt herind, med personlige oplysninger, og det ønsker jeg sæføli ikke, men igen, nærlæs hvad der står i kontrakten.

Det er ved LOV at dette er lavet sådan sååå...intet "underligt" i det -i det det er en kapital pension vi taler om og ikke en efterlønsordning ;)

En kapitalpension, kan jo sammensættes forskelligt, og denne kan jo fx også hæves når man er 60 år og ikke nødvendigvis ved folkepensions alderen!

Ps: jeg har tidligere lavet/svaret på en tråd herinde, som nogen har været så venlige at give "point" for i min profil, men jeg kan desværre ikke finde ud af at komme ind på denne igen, men måske nogen andre kan...


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:21.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension