K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   De nye satser for 2022 (https://www.k10.dk/showthread.php?t=40100)

frankmj 08-11-2021 12:00

De nye satser for 2022
 
Her er alle de satser og beløbsgrænser for førtidspension: https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2021/9870
/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 06:21

Det er jo de samme satser som i år. Er spændt på hvad satserne bliver næste år. Og om man automatisk får en ny forskudsopgørelse

frankmj 26-11-2021 14:05

Hvad?
 
Du har åbenbart ikke åbnet dokumentet og gidet læse overskriften som er: "Vejledning om regulering pr. 1. januar 2022 af satser på Beskæftigelsesministeriets område" !!!
/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 14:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af frankmj (Send 373677)
Du har åbenbart ikke åbnet dokumentet og gidet læse overskriften som er: "Vejledning om regulering pr. 1. januar 2022 af satser på Beskæftigelsesministeriets område" !!!
/frank

jo det har jeg nu godt nok

frankmj 26-11-2021 14:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kaffeudennoget (Send 373678)
jo det har jeg nu godt nok

Ok, hvis du så scroller ned i dokumentet, kan du f.eks. se, at den månedlige førtidspension for en enlig på nye regler er 19.360. i 2021 var den samme pension 19.331.

Så jeg forstår ikke din påstand, om at det er "gamle" takster.

/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 16:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af frankmj (Send 373679)
Ok, hvis du så scroller ned i dokumentet, kan du f.eks. se, at den månedlige førtidspension for en enlig på nye regler er 19.360. i 2021 var den samme pension 19.331.

Så jeg forstår ikke din påstand, om at det er "gamle" takster.

/frank

Det er da også noget skrammel jeg har skrevet sorry :eek: Men så vidt jeg er orienteret så ligger satserne for næste år slet ikke fast endnu, og de godt 30 kroner i stigning er ikke noget man endnu kan regne med, det er så også en ekstrem lille stigning i forhold til tidligere år.

frankmj 26-11-2021 16:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kaffeudennoget (Send 373680)
Det er da også noget skrammel jeg har skrevet sorry :eek: Men så vidt jeg er orienteret så ligger satserne for næste år slet ikke fast endnu, og de godt 30 kroner i stigning er ikke noget man endnu kan regne med, det er så også en ekstrem lille stigning i forhold til tidligere år.

Det er et officielt dokument (vejledning) fra Beskæftigelsesministeriet. Det er en del af finansloven for 2022. De dele af finanslovsforslaget der er til forhandling, er IKKE satserne på de lovbundne udbetalingerne til pensionister m.m.

Hvem har orienteret dig om, at satserne ikke ligger fast?

/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 16:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af frankmj (Send 373681)
Det er et officielt dokument (vejledning) fra Beskæftigelsesministeriet. Det er en del af finansloven for 2022. De dele af finanslovsforslaget der er til forhandling, er IKKE satserne på de lovbundne udbetalingerne til pensionister m.m.

Hvem har orienteret dig om, at satserne ikke ligger fast?

/frank

Udbetaling danmark har fortalt mig at satserne ikke ligger fast og jeg derfor ikke kan regne med at FP kun stiger de der ca. 30 kroner. Jeg forstår heller ikke hvorfor FP pludseligt skal stige så lidt?

frankmj 26-11-2021 16:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kaffeudennoget (Send 373682)
Udbetaling danmark har fortalt mig at satserne ikke ligger fast og jeg derfor ikke kan regne med at FP kun stiger de der ca. 30 kroner. Jeg forstår heller ikke hvorfor FP pludseligt skal stige så lidt?

I og med at finansloven ikke er vedtaget, ligger satserne ikke 100% fast.

Det partierne reelt forhandler om er ca. 2% af den samlede finanslov. Det er ikke sket i morderne tid, at de foreslåede satsreguleringer ikke er blevet gennemført.

Så jeg tvivler stærkt på at Udbetaling Danmark har udtalt sig som du beskriver. Hvorfor skulle BM udsende en vejledning som de ikke selv troede på?

Grunden til den lave stigning er den lave inflation i 2021 og et gammelt skatteforlig i 2012. Det har medført at overførselsindkomster faktisk har negativ taktregulering for 2022. Tak til Lars Løkke, de Radikale og DF :o

/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 16:39

[QUOTE=frankmj;373683]I og med at finansloven ikke er vedtaget, ligger satserne ikke 100% fast.

Det partierne reelt forhandler om er ca. 2% af den samlede finanslov. Det er ikke sket i morderne tid, at de foreslåede satsreguleringer ikke er blevet gennemført.

Så jeg tvivler stærkt på at Udbetaling Danmark har udtalt sig som du beskriver. Hvorfor skulle BM udsende en vejledning som de ikke selv troede på?

Grunden til den lave stigning er den lave inflation i 2021 og et gammelt skatteforlig i 2012. Det har medført at overførselsindkomster faktisk har negativ taktregulering for 2022. Tak til Lars Løkke, de Radikale og DF :o
Udbetaling Danmark har skrevet til mig (citat) "De nye satser er kun vejledende indtil finansloven bliver vedtaget. Derfor er det endnu ikke sikkert at førtidspensionen kun vil stige med 30 kroner"

Men tak for svar, jeg har virkelig brugt lang tid på at forsøge at finde ud af hvorfor stigningen er så lille næste år, da 30 kroner jo er ingenting. Undrer mig så også nu, over at jeg ikke er stødt på noget hvor folk råber op eller "larmer" lidt om det. Jeg har faktisk ikke set noget hvor nogen stiller spørgsmålstegn ved den meget lille stigning

frankmj 26-11-2021 16:48

Nu er det først lige blevet offentliggjort med den nye vejledning jeg link'ede til i mit første opslag.
Det er vel kun ældresagen der har styrke til at råbe op, men det kommer nok, når finanslovsforhandlingerne rigtigt går i gang.
Her er et link til Faglige Seniorer, som kan gøre dig klogere på de lave stigninger i pensionerne: https://fagligsenior.dk/2021/11/23/4...aa-lidt-i-aar/

/frank

Kaffeudennoget 26-11-2021 17:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af frankmj (Send 373685)
Nu er det først lige blevet offentliggjort med den nye vejledning jeg link'ede til i mit første opslag.
Det er vel kun ældresagen der har styrke til at råbe op, men det kommer nok, når finanslovsforhandlingerne rigtigt går i gang.
Her er et link til Faglige Seniorer, som kan gøre dig klogere på de lave stigninger i pensionerne: https://fagligsenior.dk/2021/11/23/4...aa-lidt-i-aar/

/frank

Tak for link :)

Reno 30-11-2021 01:24

Nærmest ingen stigning til folk på overførelsesindkomster 2022
 
Førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse på dagpenge og andre på overførselsindkomst har udsigt til en endnu lavere stigning i deres indkomst til næste år end folkepensionisterne. En enlig førtidspensionist vil kun få omkring 15 kroner efter skat ekstra om måneden i 2022

Læs også her om stigningen til folkepensionisterne, som ældre sagen prøver at råbe op om.

https://www.aeldresagen.dk/presse/pr...r-mindre-vaerd

https://arbejderen.dk/indland/aeldre...mister-vaerdi/

Kaffeudennoget 01-12-2021 23:56

Citat:

Oprindeligt indsendt af Reno (Send 373699)
Førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse på dagpenge og andre på overførselsindkomst har udsigt til en endnu lavere stigning i deres indkomst til næste år end folkepensionisterne. En enlig førtidspensionist vil kun få omkring 15 kroner efter skat ekstra om måneden i 2022

Læs også her om stigningen til folkepensionisterne, som ældre sagen prøver at råbe op om.

https://www.aeldresagen.dk/presse/pr...r-mindre-vaerd

https://arbejderen.dk/indland/aeldre...mister-vaerdi/

Jeg er selv på fp og det er grunden til mit oplæg, at jeg undrede mig over den lille stigning. 15 kroner er cirka en tiendedel af den normale stigning

JacobT 03-12-2021 12:13

Møde i Beskæftigelsesudvalget den 8. december
 
Ældresagen har møde med BEU den 8. december om netop inflation og de lave satser for pensionister 2022. Her er deres indlæg.

https://www.ft.dk/samling/20211/almd...45/2475651.pdf

30 kr. om måneden (0,15% stigning) er jo latterligt :rolleyes:

JacobT 10-12-2021 02:18

Ikke så meget nyt efter mødet, endnu.
Ældresagen har lagt lidt materiale ud på deres hjemmeside som ret beset bare bekræfter at mødet har fundet sted.

https://www.aeldresagen.dk/presse/vi...elgning-091221

Kaffeudennoget 10-12-2021 07:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af JacobT (Send 373722)
Ikke så meget nyt efter mødet, endnu.
Ældresagen har lagt lidt materiale ud på deres hjemmeside som ret beset bare bekræfter at mødet har fundet sted.

https://www.aeldresagen.dk/presse/vi...elgning-091221

Tror ikke der kommer noget ud af mødet. Tænker om den lave stigning mon kun er for næste år, eller om det fremtidigt bliver reguleret på samme måde - kan ikke finde noget om det

Succubus 10-12-2021 20:25

Grundet den høje inflation må en gennemsnitsfamilie nu bruge 15.000 kroner mere på at købe de samme varer som sidste år.

Hvordan får i enderne til at mødes, når priserne bare stiger og stiger?

Kaffeudennoget 10-12-2021 20:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af Succubus (Send 373726)
Grundet den høje inflation må en gennemsnitsfamilie nu bruge 15.000 kroner mere på at købe de samme varer som sidste år.

Hvordan får i enderne til at mødes, når priserne bare stiger og stiger?

Jeg synes egentligt ikke det er et problem, men jeg opsiger ting og sager for at beholde mit nuværende rådighedsbeløb

Succubus 10-12-2021 20:50

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kaffeudennoget (Send 373727)
Jeg synes egentligt ikke det er et problem, men jeg opsiger ting og sager for at beholde mit nuværende rådighedsbeløb


Det lyder som en god idé, men jeg føler allerede, der er skåret ind til benet.

Køber ikke tøj, klipper selv mit hår, brillerne er 10 år gamle, spiser aldrig ude, handler i discount butikker, har billigste internet, tv og mobil abonnement. Min pc er over 10 år gammel og jeg har aldrig ejet en smartphone. Min mobil kostede under 100 kroner i Elgiganten. Rejse gør jeg aldrig. Besøger 1 gang om året familie nede i landet det er min eneste "ferie".

Eneste "luksus" er min 14 år gamle bil, men den kan jeg ikke undvære, da jeg bor på landet og har et elendigt helbred.

Hvis jeg havde haft kræfterne til det, ville jeg dyrke mine egne grøntsager men det er desværre helt umuligt.

Blot mine tanker :-(:hjerte::kram::confused:

Kaffeudennoget 11-12-2021 06:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af Succubus (Send 373728)
Det lyder som en god idé, men jeg føler allerede, der er skåret ind til benet.

Køber ikke tøj, klipper selv mit hår, brillerne er 10 år gamle, spiser aldrig ude, handler i discount butikker, har billigste internet, tv og mobil abonnement. Min pc er over 10 år gammel og jeg har aldrig ejet en smartphone. Min mobil kostede under 100 kroner i Elgiganten. Rejse gør jeg aldrig. Besøger 1 gang om året familie nede i landet det er min eneste "ferie".

Eneste "luksus" er min 14 år gamle bil, men den kan jeg ikke undvære, da jeg bor på landet og har et elendigt helbred.

Hvis jeg havde haft kræfterne til det, ville jeg dyrke mine egne grøntsager men det er desværre helt umuligt.

Blot mine tanker :-(:hjerte::kram::confused:

Det er jo en del af det at være på en blivende/længerevarende overførselsindkomst, at ens købekraft og rådighedsbeløb vil være faldende år for år. Det tror jeg såmænd ikke der er noget at gøre ved. For mig er det bare et livsvilkår, jeg tror simpelthen ikke på at overførselsindkomsterne kommer til at følge med hverken inflationen eller lønudviklingen nogensinde

JacobT 11-12-2021 19:36

> Jeg tror simpelthen ikke på at overførselsindkomsterne kommer til at følge med hverken inflationen eller lønudviklingen nogensinde

Du nævnte selv skattereformen fra 2012 som bl.a. har betydet at overførselsindkomsterne er blevet udhulet, jf. "at det skal kunne betale sig at arbejde" (var deres argument).

Den slutter så vidt jeg ved efter 2023, og hvad der kommer til at ske derefter må vi så vente at se. Så uanset om du tror på at overførelsesindkomsterne kommer til at følge med inflationen eller ej, så kommer der i hvert fald (eller forhåbenligtvist) nye boller på suppen til den tid.

Men jeg synes Ældresagens forslag om at øge den grønne check er udmærket. Vi må jo erkende at coronasituationen er speciel og er medvirkende årsag til de stigende priser. Hvis man bevarer reguleringen af overførelsesindkomtser, som den fungerer i øjeblikket (med sats- og tilpasningsprocent, til og med 2023), og i stedet "skruer på knapperne" ved at regulere den grønne check, så undgår politikerne en masse besværligt arbejde med at ændre loven.

Jeg tror det er nemmere - mere spiseligt - for de forskellige partier, at man regulerer på den grønne check.
I løbet at det kommende år tror jeg, at der nok skal komme meddelelse fra Christiansborg om, at den grønne check bliver større i år.


---

I øvrigt (og noget, som jeg håber presser vores egen regering):

Norges regering dækker nordmændenes stigende el-regning
Ligesom i Danmark oplever nordmændene de stigende globale energipriser på elregningen.
Og den øgede udgift på budgettet har den norske regering tænkt sig at dække noget af.
Fra og med den næste elregning vil halvdelen af prisen ud over en spotpris på 70 øre per kilowatt blive fratrukket.
Der er i alt afsat fem milliarder norske kroner (knap 3,7 milliarder danske kroner) til at holde nordmændenes elregninger nede, mens energipriserne buldrer derudaf.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/no...nde-el-regning

ChristineNunez 13-12-2021 15:29

Vil pensionsalderen stadig blive hævet ?

phhmw 14-12-2021 00:09

Min mening:

Det er et politisk spørgsmål men tidslommen viser at pensionsalderen vil og ønskes hæves med samme rate, som gennemsnitsalderen stiger.
.

Hilsen Peter

JacobT 15-12-2021 07:03

Fra Folketingets arkiver..
 
Sad lige og kiggede lidt på Folketingets hjemmeside og fandt følgende lille morsomhed fra Enhedslisten og SF:

B 65 Forslag til folketingsbeslutning om satsregulering af politikeres vederlag :))

Beslutningsforslaget har til formål, at folketingsmedlemmers, ministres, borgmestres og regionsrådsformænds vederlag fremover skal reguleres på samme måde som overførselsindkomster efter lov om en satsreguleringsprocent.

Desuden skal den mindreregulering af overførselsindkomster, der blev indført som følge af skatteaftalen fra 2012 med virkning for årene 2016-2023, ifølge beslutningsforslaget finde tilsvarende anvendelse for de pågældende politikere.

Endelig skal reglerne i lov om en satsreguleringsprocent om overførsel af midler til satspuljen ifølge beslutningsforslaget finde tilsvarende anvendelse, således at de samlede udgifter til vederlag til fuldtidspolitikere kommer til at indgå i beregningsgrundlaget for satspuljen.


Afstemning:
Forslaget blev forkastet. For stemte 13 (EL, SF), imod stemte 89 (S, DF, V, LA, ALT, RV, KF), hverken for eller imod stemte 0.

https://www.ft.dk/samling/20151/besl.../b65/index.htm

Reno 15-12-2021 18:02

Lighed for loven
 
:DJakobT

Lighed for loven betyder, at alle har samme retsstatus – de vil blive behandlet ens, uanset køn, religion, hudfarve, alder og økonomisk status (om man er fattig eller rig).

Lige for loven bruges for at understrege at alle bør have samme rettigheder og pligter i forhold til gældende lov

Jyske lovs fortale,
Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lov. Men ingen lov er jævngod at følge som sandheden, men hvor man er i tvivl om, hvad der er sandhed, der skal loven vise sandheden.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension