K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Hvilke tilskud og formue på ny førtidspension (https://www.k10.dk/showthread.php?t=19715)

kathrin 13-10-2011 18:00

Hvilke tilskud og formue på ny førtidspension
 
Hejsa


Jeg har efter mange år i maskinen lige fået tildelt førtidspension. Og ja, hvor er jeg dog glad og lettet :) Alle de år i systemet, men det kender i jo alt for godt selv.


Jeg har fået en folder fra kommunen ang pension og et webadresse, men den virker ikke.

Jeg ku godt tænke mig at vide hvad jeg har ret til af tilskud.
Jeg har prøvet at google det, men finder ikke rigtig noget jeg kan bruge.


Hvad med mimrekort ? Synes jeg har hørt det er skåret væk. Er det rigtigt ?

Og hvad med økonomi. Hvad må jeg ha af penge. På kontanthjælp var det max 10.000 kr. Hvordan ser det ud på pension ?
Hvad hvis man vinder penge ?

Jeg kan ikke arbejde, så hvad jeg må tjene er ikke relevant.

Jeg håber der er nogen af jer der kan hjælpe mig. Evt m et link, jeg ikke selv har fundet endnu.

Jo og hvor længe må jeg være i udlandet ? Trænger virkelig til noget rekreation.



Tak fra
Kathrin

Ninja 13-10-2011 18:12

Hvis du er enlig vil du få omkring 12000 kr udbetalt.

Buskortet eksisterer stadig. Priserne må kunne googles.

Der er ikke andre tilskud. Men man kan søge om en gangs ydelser i forbindelse med en uventet høj regning, eller hvis man skal til tandlægen.
Det forudsætter så at de skal bruge hele din økonomi - pbs udskrifter oa dokumentation.

Du må have omkring 66.000 kr i banken uden det påvirker pensionen.

Så er der små rabatter hvis man skal i svømmehal, museeum, biograf, (flyve indenrigs) osv.

Mener man må rejse 3 mdr af gangen, men det er nemt at få forlænget hvis man vil afsted i længere tid.

Rejser under 3 mdr skal man naturligvis ikke indberette nogen steder, det styrer man helt selv.

Fille 13-10-2011 18:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 185368)
Hvis du er enlig vil du få omkring 12000 kr udbetalt.

Buskortet eksisterer stadig. Priserne må kunne googles.

Der er ikke andre tilskud. Men man kan søge om en gangs ydelser i forbindelse med en uventet høj regning, eller hvis man skal til tandlægen.
Det forudsætter så at de skal bruge hele din økonomi - pbs udskrifter oa dokumentation.

Du må have omkring 66.000 kr i banken uden det påvirker pensionen.

Så er der små rabatter hvis man skal i svømmehal, museeum, biograf, (flyve indenrigs) osv.

Mener man må rejse 3 mdr af gangen, men det er nemt at få forlænget hvis man vil afsted i længere tid.

Rejser under 3 mdr skal man naturligvis ikke indberette nogen steder, det styrer man helt selv.

Man må gerne have mere end 66000 i banken. Man må have alle de penge man vil.

Har man formue på 686900 kr. og derover, så begynder det at påvirke ens boligsikring hvis man får sådan noget.

Da vi ikke får andet end ren pension på de nye regler, må man have hvad man vil i banken.

Det er ikke i alle byer man kan køre billig i bus mere, det er mange år siden det forsvandt. Men man kan køre billig med DSB.

Du kan få lavet et kort på stationen, hvis du kommer med et billede og en pensionmedelse. Det skal fornyes hvert år, så kan du køre billigere med DSB.

Vovse 13-10-2011 21:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af Fille (Send 185380)
Du kan få lavet et kort på stationen, hvis du kommer med et billede og en pensionmedelse. Det skal fornyes hvert år, så kan du køre billigere med DSB.

Rejsekortet kan også laves til pensionister, med dertilhørende rabat.
Her på Midtsjælland kan rejsekortet bruges i busserne, så der opnås rabat.

Ninja 13-10-2011 22:20

Her i hovedstadsområdet koster et buskort til 3 zoner 385 kr og alle zoner koster 505 kr og duer i 3 mdr!!!!

Normalt koster det 450 kr for 30 dage til 3 zoner, og 1.180 kr for alle zoner i 30 dage.

Så der er MANGE penge at spare på periodekort for førtidspensionister. Jeg køber det til 505 kr der duer til alle zoner i 3 mdr...

Og det duer hele døgnet. I gamle dage var der visse timer på dagen hvor man ikke kunne bruge kortet, men det er heldigvis lavet om.

Vovse 14-10-2011 06:54

Hvis man bor i VT-området kan man køre i bus til halv pris, hvis man får lavet et personligt rejsekort til pensionist.:)

popiae 14-10-2011 08:51

Hvis man har merudgifter pga varig helbredsproblemer kan der søges §100, under serviceloven.

Feks medicinudgifter, oa.

VH Popiae

kathrin 25-11-2011 02:11

Hej alle.
Tusinde tak for jeres svar. Dejligt med nogle svar. Og sorry jeg ikke har svaret før nu. Jeg har så dårlig hukommelse og havde glemt jeg havde skrevet her ;-)

Får min første pension udbetalt nu d. 1. december, så det er en dejlig julegave.

annagw 25-11-2011 09:51

Renteindtægter fra formue modregnes...


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:23.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension