K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Fremtiden for fleksjob og førtidspension (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Fleksjob beregning af løn efter reform er trådt i kraft (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23986)

Stuen 24-08-2012 10:25

Fleksjob beregning af løn efter reform er trådt i kraft
 
Hej, jeg var inde på beskæftigelsesministeriets hjemmeside og læse om den nye reform. Jeg kopierede dette:
----------------------------------------------------------------------
" Du får løn for den arbejdsindsats, du reelt yder – derudover får du et tilskud
Den nye fleksjobordning indebærer, at du får løn fra din arbejdsgiver for den arbejdsindsats, du reelt yder. Derudover får du et tilskud til lønnen fra kommunen, som kan udgøre op til 16.700 kroner om måneden (98 procent af den højeste dagpengesats).

Størrelsen på dit tilskud afhænger af din løn. Tilskuddet bliver nedsat med 30 procent af lønnen op til 13.000 kroner om måneden før skat. Når din månedsløn før skat overstiger 13.000 kroner, bliver tilskuddet reduceret med 55 procent af din løn.

Tilskuddet til lønnen er fuldt aftrappet ved en lønindkomst inkl. pension på 36.400 kroner om måneden."
----------------------------------------------------------------------

Må sige jeg blev mere forvirret end oplyst. Jeg forstår simpelthen ikke den der forklaring med størrelsen af tilskuddet. Er der nogen her som kan sætte et regnestykke op, for jeg er ikke så skarp hvad udregning angår, min hjerne står helt af.

Hvis man nu siger at jeg finder et fleksjob hvor antal timer gør at jeg vil tjene 13.000 kr fra arbejdsgiveren, hvor meget vil jeg så få i tilskud fra kommunen? Nogen kloge mennesker herinde der kan svare på det?

stampe 24-08-2012 10:56

Måske beregneren kan give andre vinkler på sagen.
http://danskhandicapforbund.dk/nyhed...ksjobreformen/

Stuen 24-08-2012 11:03

Mange tak for link, blev desværre ikke ret meget klogere, da både beregneren og resultatet af dét jeg forsøgte at indtaste, er meget forvirrende.

men jeg er nok bare for dum :p

stampe 24-08-2012 11:10

Selvfølgelig er du ikke for dum. Prøv at lave dine egne eksempler og følg din vejledning step by step. Mener at have set beregnee på andre handicapforeningssider, men måske andre kan finde dem.

Stuen 24-08-2012 11:40

Prøver med et regnestykke

Løn fra arbejdsgiver: 13.000
30% af denne løn: 3.900
Tilskud fra kommunen 16.700 - 3.900 = 12.800
Løn i alt: 13.000 + 12.800 = 25.800

Hmmm tror næppe det kan passe at man får så meget i løn :confused::confused:

Ninja 24-08-2012 12:00

Orv, det lyder da ellers som en rigtig god løn - om det passer ved jeg ikke:D

Forskellen på nu og efter, er jo at man i fremtiden kun få løn pr time man arbejder, men jeg kan ligesom dig, heller ikke hitte ud af hvordan dælen det skal regnes ud.....

Stuen 24-08-2012 12:05

Næ jeg er også mega forvirret. Gad vide om kommunerne selv vil kunne hitte ud af det

stampe 24-08-2012 13:10

Jeg tror nu, du har rat ud fra dine input fra bm website, men garanterer ikke.
Passer jo også med, at det er de højestlønnede, der får mindre i tilskud og ikke de lavestlønnede.

supersus 24-08-2012 14:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238479)
Prøver med et regnestykke

Løn fra arbejdsgiver: 13.000
30% af denne løn: 3.900
Tilskud fra kommunen 16.700 - 3.900 = 12.800
Løn i alt: 13.000 + 12.800 = 25.800

Hmmm tror næppe det kan passe at man får så meget i løn :confused::confused:

Der bliver også et max beløb du vil kunne få,i henhold til dit job så du ikke får højere løn end dine kollegaer. Husk også at noget af beløbet går til pension.

c.l.e.o. 24-08-2012 15:10

Den udregning holder vist kun for dem der kan noget særligt :D

men kunne da godt tænke mig at se en udregning for 8-10 timer på laveste lønnen med til skudet.

Jeg fik ellers 10 i udviget regning/mat i 10kl men jeg voger mig ikke ud i % udregninger,men er jo ikke hvad man har været :cool:

søsser98 24-08-2012 15:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238479)
Prøver med et regnestykke

Løn fra arbejdsgiver: 13.000
30% af denne løn: 3.900
Tilskud fra kommunen 16.700 - 3.900 = 12.800
Løn i alt: 13.000 + 12.800 = 25.800

Hmmm tror næppe det kan passe at man får så meget i løn :confused::confused:

hej det er helt klart forkert jeg har nu prøver at lægge forskellige data ind på linket og det viser HELT KLART AT KAN MAN KUN arbejde få timer altså 10 eller derunder så er der store tab og man vil gå meget ned i løn i alm job vil du blot få op til de 16.700 kr brutto
og nedgangen i løn er mindre for samme job hvis du kommer op over 10 timer ugentlig
hvis du Idag har et flexjob med god løn 24.000 og derover vil du gå meget ned i løn
iflg de nye regler vil flexjob lønninger for dem der arbejder 10 timer og derover komme til at ligge på 17-20.000 brutto

stampe 24-08-2012 18:26

Ja du kan jo lave det korrekte regnestykke, når du har antal timer og timelønnen. Som nævnt indgår evt pension også i regnestykket. De lavestlønnede sætter ikke så meget til, hvis noget og de højestlønnede mest, men det var jo også meningen. Hvis du kan få de i eksemplet nævnte 13000 kr incl pension pr måned, ser regnestykket OK ud. Ingen grund til gætterier.

Stuen 24-08-2012 18:56

Hvordan forklarer i så denne sætning:

"Tilskuddet bliver nedsat med 30 procent af lønnen op til 13.000 kroner om måneden før skat. Når din månedsløn før skat overstiger 13.000 kroner, bliver tilskuddet reduceret med 55 procent af din løn."
?

Tilskuddet er, som der står på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, op til 16.700 (ordret står der: Derudover får du et tilskud til lønnen fra kommunen, som kan udgøre op til 16.700 kroner om måneden)

Prøver med endnu et regnestykke, med mindre løn fra arb. giver:

Hvis man fx arbejder 10 timer pr. uge, til en timeløn på 110 kr, vil lønnen fra arbejdsgiveren ca. udgøre 4840 kr. Der skal så trækkes 30 % fra (som skal fratrækkes det ovenfor nævnte tilskud på 16.700 kr) Det er 1452 kr. Fratrukket de 16.700 kr er det lig med 15248. Det skulle så være tilskuddet til det man får fra arbejdsgiveren (de 4840 kr), og det giver i alt (15248 + 4840) 20088 kr.

Ja jeg ved ikke om det er rigtigt regnet ud, der er selvfølgelig noget med pensionsopsparing der skal trækkes fra, men det kan jeg ikke finde ud af :(, men det vil vist ca. komme ned på 18-19000 kr, og det lyder jo straks mere rimeligt end de 25.000 kr jeg kom frem til i det andet indlæg.

Men der er vist heller ikke så mange alm. fleksjobber som ville tjene 13000 kr fra arbejdsgiveren, det er i hvert fald enten rigtig mange timer eller nogen med en god uddannelse :D (og det er ikk mig gg)

Puha nu er jeg også helt træt i hovedet af alle de udregninger, så tror jeg skal holde fri for i aften *smil

Og igen, kan være jeg er helt forkert på den. :rolleyes:

Ninja 24-08-2012 19:00

Som tommelfinger regel kommer fleksere til at tjene omtrent det samme som en pension - altså, omkring 17.000 kr pr måned (plus/minus). Så din sidste udregninger ser mere realistisk ud.....

Synes altså også de skriver tingene på en måde, der kan gøre det meste til en større videnskab.

Stuen 24-08-2012 19:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 238509)
hej det er helt klart forkert jeg har nu prøver at lægge forskellige data ind på linket og det viser HELT KLART AT KAN MAN KUN arbejde få timer altså 10 eller derunder så er der store tab og man vil gå meget ned i løn i alm job vil du blot få op til de 16.700 kr brutto
og nedgangen i løn er mindre for samme job hvis du kommer op over 10 timer ugentlig
hvis du Idag har et flexjob med god løn 24.000 og derover vil du gå meget ned i løn
iflg de nye regler vil flexjob lønninger for dem der arbejder 10 timer og derover komme til at ligge på 17-20.000 brutto

Undrer mig over det du skriver at hvis man IDAG har et fleksjob på 24.000 kr, vil man gå meget ned i løn. Jeg troede at hvis man havde et fleksjob INDEN reformen træder i kraft, vil man fortsætte med denne løn. Er det ikke kun fleksjob der påbegyndes EFTER reformen, som bliver berørt?

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 238552)
Som tommelfinger regel kommer fleksere til at tjene omtrent det samme som en pension - altså, omkring 17.000 kr pr måned (plus/minus). Så din sidste udregninger ser mere realistisk ud.....

Synes altså også de skriver tingene på en måde, der kan gøre det meste til en større videnskab.

Helt enig...det er sgi en større videnskab at hitte ud af

jasch 24-08-2012 19:38

Nu skal man jo osse lige huske at man som flekser skal betale 8 % i AM af sin løn, og det kan da ikke være rimeligt at fleksere fremover skal arbejde og dermed have mindre end dapengesatsen.

Det hænger jo slet ikke sammen......

Stuen 24-08-2012 20:01

Citat:

Oprindeligt indsendt af jasch (Send 238557)
Nu skal man jo osse lige huske at man som flekser skal betale 8 % i AM af sin løn, og det kan da ikke være rimeligt at fleksere fremover skal arbejde og dermed have mindre end dapengesatsen.

Det hænger jo slet ikke sammen......

Hej jasch. Hvis jeg har forstået forklaringen på beskæftigelsesministeriet hjemmeside rigtig og mine beregninger passer, kommer man heller ikke til at have mindre end dagpengesatsen. Man vil typisk ligge på 18-20000 kr brutto. Måske lidt mindre, men i hvert fald ikke mindre end dagpengesatsen.

søsser98 24-08-2012 21:43

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238550)
Hvordan forklarer i så denne sætning:

"Tilskuddet bliver nedsat med 30 procent af lønnen op til 13.000 kroner om måneden før skat. Når din månedsløn før skat overstiger 13.000 kroner, bliver tilskuddet reduceret med 55 procent af din løn."
?

Tilskuddet er, som der står på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, op til 16.700 (ordret står der: Derudover får du et tilskud til lønnen fra kommunen, som kan udgøre op til 16.700 kroner om måneden)

Prøver med endnu et regnestykke, med mindre løn fra arb. giver:

Hvis man fx arbejder 10 timer pr. uge, til en timeløn på 110 kr, vil lønnen fra arbejdsgiveren ca. udgøre 4840 kr. Der skal så trækkes 30 % fra (som skal fratrækkes det ovenfor nævnte tilskud på 16.700 kr) Det er 1452 kr. Fratrukket de 16.700 kr er det lig med 15248. Det skulle så være tilskuddet til det man får fra arbejdsgiveren (de 4840 kr), og det giver i alt (15248 + 4840) 20088 kr.

Ja jeg ved ikke om det er rigtigt regnet ud, der er selvfølgelig noget med pensionsopsparing der skal trækkes fra, men det kan jeg ikke finde ud af :(, men det vil vist ca. komme ned på 18-19000 kr, og det lyder jo straks mere rimeligt end de 25.000 kr jeg kom frem til i det andet indlæg.

Men der er vist heller ikke så mange alm. fleksjobber som ville tjene 13000 kr fra arbejdsgiveren, det er i hvert fald enten rigtig mange timer eller nogen med en god uddannelse :D (og det er ikk mig gg)

Puha nu er jeg også helt træt i hovedet af alle de udregninger, så tror jeg skal holde fri for i aften *smil

Og igen, kan være jeg er helt forkert på den. :rolleyes:


Som jeg forstår det så skal du tage timelønnen og gange den med 37 timer det beeløb brutto pr md for 160 timer ????? kr der skal du af de første 13000 kr reducer tilskudet med 30 %
og derefter får du lønnen så flexjob blir ca som pension 17.000-18000 brutto hvis du arbejder over 12 timer
og ja dem skal der betales Arbejdsmarkedsbidrag af + at din boligsikring sikkert ryger også så udbetalt kommer flexjob under førtidspension og blir derved en mellemting mellem kontanthjælp og pension

men de skriver det jo så smsrt med vilje så folk ikke kan gennemskue det

Stuen 24-08-2012 21:54

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 238566)
Som jeg forstår det så skal du tage timelønnen og gange den med 37 timer det beeløb brutto pr md for 160 timer ????? kr der skal du af de første 13000 kr reducer tilskudet med 30 %
og derefter får du lønnen så flexjob blir ca som pension 17.000-18000 brutto hvis du arbejder over 12 timer
og ja dem skal der betales Arbejdsmarkedsbidrag af + at din boligsikring sikkert ryger også så udbetalt kommer flexjob under førtidspension og blir derved en mellemting mellem kontanthjælp og pension

men de skriver det jo så smsrt med vilje så folk ikke kan gennemskue det

Nej jeg mener klart at lønnen fra arbejdsgiveren kun er det antal timer man reelt arbejder, og at tilskuddet beregnes heraf. Hvor læser du at det er 37 timer det beregnes ud fra?

Ang. boligsikring, så har jeg lige tjekket på min kommunes hjemmeside, at med 19.000 kr pr. måned i indtægt, vil min boligsikring falde 30 kr, så det er ikke så slemt

Ninja 24-08-2012 21:59

Tilskuddet beregnes som hovedregel ud fra en ugentlig arbejdstid på 37 timer.

Mystiske regler, men den er god nok, desværre.

http://www.dsa.dk/Medlemsservice/Sel.../Fleksjob.aspx

Knopf 24-08-2012 22:54

Hej,

Har lavet min egen lille beregning ud fra min indtægt i mit nuværende fleksjob, sammenlignet med et nyt efter 1/1 2013. Jeg arbejder 16 timer om ugen og min løn er 21.400 kr. Inklusiv pension 23.800 kr.

Med dette timetal og denne løn, vil jeg oppebære samme indtægt med de nye regler. For mig vil der blive tale om lønnedgang hvis jeg kommer under 12 timer pr.uge, og dette forværres for hver arbejdstime jeg går mere ned.

De nye regler indebærer, at man kan bevilges fleks helt ned til 2 timer om ugen. Folk med en meget ringe arbejdsevne vil derfor blive stavnsbundet på en meget lav ydelse. I mit tilfælde ville 2 arbejdstimer blot udløse 17.500 kr. Altså ganske nær satsen for FP.

Knopf......

Stuen 24-08-2012 22:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 238569)
Tilskuddet beregnes som hovedregel ud fra en ugentlig arbejdstid på 37 timer.

Mystiske regler, men den er god nok, desværre.

http://www.dsa.dk/Medlemsservice/Sel.../Fleksjob.aspx

Ja det kan jeg godt se der står, men det er jo ikke de nye regler der er beskrevet? Som jeg lige kan se, er det nuværende regler? (og i øvrigt også for selvstændige erhvervsdrivende, ved ikke helt om der gælder de samme regler)

Link til beskæftigelsesministeriets hjemmeside, hvor reformen er beskrevet klik her

Knopf 24-08-2012 23:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238560)
Hej jasch. Hvis jeg har forstået forklaringen på beskæftigelsesministeriet hjemmeside rigtig og mine beregninger passer, kommer man heller ikke til at have mindre end dagpengesatsen. Man vil typisk ligge på 18-20000 kr brutto. Måske lidt mindre, men i hvert fald ikke mindre end dagpengesatsen.

Helt enig :cool:

nielsen17 24-08-2012 23:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238572)
Ja det kan jeg godt se der står, men det er jo ikke de nye regler der er beskrevet? Som jeg lige kan se, er det nuværende regler? (og i øvrigt også for selvstændige erhvervsdrivende, ved ikke helt om der gælder de samme regler)

Link til beskæftigelsesministeriets hjemmeside, hvor reformen er beskrevet klik her

Jeg har nu forstået at man IKKE kan blive flekser som selvstændig!!!???:confused:

Knopf 24-08-2012 23:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af nielsen17 (Send 238574)
Jeg har nu forstået at man IKKE kan blive flekser som selvstændig!!!???:confused:

I det oprindelige forslag fra regeringen ville retten til fleksjob for selvstændige bortfalde. Dette blev dog taget ud af aftalen under forhandlingerne. Så der er også efter 1/1 2013 mulighed for fleksjob for selvstændige ( skal dog lige endeligt vedtages i Folketinget )

Knopf......

Ninja 25-08-2012 09:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238572)
Ja det kan jeg godt se der står, men det er jo ikke de nye regler der er beskrevet? Som jeg lige kan se, er det nuværende regler? (og i øvrigt også for selvstændige erhvervsdrivende, ved ikke helt om der gælder de samme regler)

Link til beskæftigelsesministeriets hjemmeside, hvor reformen er beskrevet klik her

Jo men de nye regler er jo ikke vedtaget og godkendt endnu, regnestykkerne for fremtidige løn/ydelser, kan nå at skifte flere gange endnu før end vi ved helt nøjagtigt hvordan regnemodellen kommer til at se ud - vi har stadig finansloven (på næste Mandag), og der skal der også forhandles......

Indtil videre har vi kun vores nuværende regler mht 37 timer.
Og får man, eller HAR man jobbet nu, så er det de regler der gælder, også efter 2013 hvis man stadig er i jobbet.

Den nye reform er jo bare regeringens ideudkast - nu skal de andre først til at stemme for eller mod den, og selv komme op med bedre løsninger....

Så mit råd er, VENT med at regne på de fremtidige satser, for et mere pålideligt resultat. Ingen ved med garanti hvordan det kommer til at se endeligt ud.:kram:

Stuen 25-08-2012 12:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 238596)
Jo men de nye regler er jo ikke vedtaget og godkendt endnu, regnestykkerne for fremtidige løn/ydelser, kan nå at skifte flere gange endnu før end vi ved helt nøjagtigt hvordan regnemodellen kommer til at se ud - vi har stadig finansloven (på næste Mandag), og der skal der også forhandles......

Indtil videre har vi kun vores nuværende regler mht 37 timer.
Og får man, eller HAR man jobbet nu, så er det de regler der gælder, også efter 2013 hvis man stadig er i jobbet.

Den nye reform er jo bare regeringens ideudkast - nu skal de andre først til at stemme for eller mod den, og selv komme op med bedre løsninger....

Så mit råd er, VENT med at regne på de fremtidige satser, for et mere pålideligt resultat. Ingen ved med garanti hvordan det kommer til at se endeligt ud.:kram:

Det har du i princippet ret i, men der skal vist skal ske noget meget grelt for at reformen IKKE bliver godkendt i sin nuværende form. (og mit oprindelige spørgsmål gik jo i øvrigt også på hvordan løn-regnskabet ville være med den nye reform, ikke hvordan det er nu *smil) :kram:

gunvor 25-08-2012 13:28

Hej Dansbo:)

Måske kan dette link bruges til udregning:

http://k-doktor.dk/fleksjob/

Mange hilsner

Guvnor

Ninja 25-08-2012 14:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238613)
Det har du i princippet ret i, men der skal vist skal ske noget meget grelt for at reformen IKKE bliver godkendt i sin nuværende form. (og mit oprindelige spørgsmål gik jo i øvrigt også på hvordan løn-regnskabet ville være med den nye reform, ikke hvordan det er nu *smil) :kram:

Jamen vi er enige, du spørger bare om hvor der står skrevet noget omkring de 37 timer - det er jo såmænd bare stedet hvor det står, jeg linker til:),og skriver, man kun kan linke til de nuværende regler, da de nye endnu ikke er godkendt ved lov.

Stuen 25-08-2012 15:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 238614)
Hej Dansbo:)

Måske kan dette link bruges til udregning:

http://k-doktor.dk/fleksjob/

Mange hilsner

Guvnor

Hej gunvor, tak for link :) Har prøvet den, men forstår ikke helt hvad man skal taste ind i det første felt (basisløn ved 37 timers arbejdsuge). For jeg ville aldrig have 37 timer, jeg ville ligge på ca. 15. Der står at beløbet vil fremgå på ens lønseddel, men sådan en har jeg jo ikke, og eftersom det handler om et fleksjob man vil få EFTER 1. januar 2013, forvirrer det mig at de skriver man skal kigge på ens lønseddel. Jeg tolker det som om det er en beregning på hvad man vil få i løn i det fleksjob man allerede HAR, INDEN reformen træder i kraft. Eller hvad?

Nu har jeg sgu skrevet til beskæftigelsesministeriet og spurgt lige ud af landevejen hvordan et regnestykke i mit eksempel ville se ud. Spændende om de svarer :D
Jeg gætter på jeg får et brev der henviser til dét der allerede står på deres hjemmeside tsk tsk :mad: MEN...man har jo lov at håbe at mailen falder i hænderne på én der gider tage sig tid til at lave en reel udregning ud fra de nye regler 2013. Håb koster jo ingenting ;)

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 238620)
Jamen vi er enige, du spørger bare om hvor der står skrevet noget omkring de 37 timer - det er jo såmænd bare stedet hvor det står, jeg linker til:),og skriver, man kun kan linke til de nuværende regler, da de nye endnu ikke er godkendt ved lov.

Vi misforstod vist bare hinanden. Jeg mente hvor der stod noget om de 37 timer i henhold til de nye regler 2013. Jeg har tidligere linket til det der står på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, der står en masse om de nye regler som reformen vil medføre.

Men nå, nu har jeg skrevet til bm, så må vi se om vi bliver klogere snart *smil

curls 25-08-2012 15:47

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 238625)
Vi misforstod vist bare hinanden. Jeg mente hvor der stod noget om de 37 timer i henhold til de nye regler 2013. Jeg har tidligere linket til det der står på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, der står en masse om de nye regler som reformen vil medføre.

Men nå, nu har jeg skrevet til bm, så må vi se om vi bliver klogere snart *smil

Kære dansbo, de paragraffer er jo slet ikke udarbejdet... Derfor kan man ikke se dem nogensteder... De skal først i behandling i folketinget, før de skal vedtages. Først når når de nye regler bliver vedtaget til efterår, så udarbejdes loven...

Det vi kun kan se i det link, du snakker om, er kun aftale....

Som det står i aftalen, så vil de fleksjobbere som allerede er i job ikke berøres overhovedet - kun når de skifter job.

Hvis man er ledig, vil jeg sige, det nok bedst at vente til, man finder et job, at man kan finde ud af, hvor meget man vil få i løn. Det er jo forskelligt og også hvor meget man kan arbejde osv osv... Det er lidt svært at beregne på noget, man ikke har noget konkret at gå efter.

Stuen 25-08-2012 16:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af curls (Send 238627)
Kære dansbo, de paragraffer er jo slet ikke udarbejdet... Derfor kan man ikke se dem nogensteder... De skal først i behandling i folketinget, før de skal vedtages. Først når når de nye regler bliver vedtaget til efterår, så udarbejdes loven...

Det vi kun kan se i det link, du snakker om, er kun aftale....

Som det står i aftalen, så vil de fleksjobbere som allerede er i job ikke berøres overhovedet - kun når de skifter job.

Hvis man er ledig, vil jeg sige, det nok bedst at vente til, man finder et job, at man kan finde ud af, hvor meget man vil få i løn. Det er jo forskelligt og også hvor meget man kan arbejde osv osv... Det er lidt svært at beregne på noget, man ikke har noget konkret at gå efter.

Det var også bare et forsøg på at beregne hvad man kan forvente at komme til at tjene i et fleksjob der påbegyndes efter januar. Er altid nervøs for min økonomi, så ville gerne være forberedt. Jeg går og venter på et fleksjob, håber på jeg når at finde noget her i løbet af efteråret, altså inden reformen træder i kraft, men det er jo svært, de hænger ikke på træerne, så det kan meget vel være jeg først finder noget efter januar. Reformen er som du siger, selvfølgelig indtil videre "kun" en aftale, men alle råber og skriger jo om at den er en realitet og at det KOMMER til at blive som der står på bm's hjemmeside. Jeg tror personligt den er en realitet, flertallet er jo enige om den og så vil den også blive vedtaget i folketinget.

Men nå, det er bare min mening. ;)

Ninja 25-08-2012 21:42

Jeg tror som også den bliver en realitet, men så længe ingen kender loven og intet lovmæssigt er nedfældet, så kommer man ikke rigtig nogen vegne, fordi man ikke ved hvad man skal regne ud fra, og alle de beregnere vi kan finde på nettet, tager udgangspunkt i de obligatoriske 37 timer.......og de nuværende regler.

Lige så snart aftalen er endeligt vedtaget, så kommer der nye beregnere og paragraffer hvor man lettere kan se hvor man hører til, for en mere nøjagtig udregning.

Men jeg kan godt forstå du gerne vil vide hvordan din fremtidige økonomi kommer til at se ud, da det jo er hele eksistensgrundlaget, men der sidder rigtig mange med tilbageholdt åndedræt disse dage, fordi de heller ikke kan komme sikkert frem til et endeligt resultat, netop fordi intet er vedtaget og ingen lov er gangbar og man kun kan regne lidt på slump og sjusse sig frem til en nogen lunde løn der ikke er 100% vandtæt.

Alle tidligere reformer har haft overraskelseselementer, som INGEN havde forudset, og som først blev helt tydelige da de stod sort på hvidt og med henvisning til loven. At lave en aftale er jo ingen sag, men at lov-binde den, er selve kunsten, og det er dér den først bliver rigtig interessant for de folk det vedrører........så vi må væbne os med tålmodighed lidt endnu. Selv håber jeg jo på, at Enhedslisten vil holde deres ''alt skal gøres op, krone for krone'' før end de vil stemme ja til finansloven og (her under fleksjob - og førtidspensionsreformen!) som de er stærkt uenige i.....men lad os nu se om de tør når det kommer til stykket:)
- jeg håber de står stærkt og ikke viger en tomme, medmindre de får lavet om på flere elementer i reformerne, så de bliver tålelige.

Stuen 18-10-2012 16:27

Jeg skrev tidligere til Beskæftigelsesministeriet og har fået dette svar:

"Kære xxxxx

Du har skrevet til Beskæftigelsesministeriet angående lønnen i et fleksjob efter reformen den 1. januar 2012.

Styrelsen kan vejledende oplyse følgende:

Efter de nye regler skal arbejdsgiverne alene betale løn for det arbejde, de får udført. Den fleksjobansatte får suppleret lønnen med et tilskud, der reguleres på baggrund af lønindtægten. De højeste tilskud vil blive givet til dem med de laveste lønninger. Helt præcist udgør det offentlige tilskud 98 pct. af højeste dagpenge (i 2012-tal vil dette svare til 16.667 kroner om måneden). Og tilskuddet aftrappes med lønnen med en modregningssats på 30 pct. indtil en løn før skat fra arbejdsgiveren på 13.000 kr. og herefter med en modregningssats på 55 pct.

Regneeksempler

Man starter altså i princippet med de ca. 16.500 kroner pr. måned. Men man skal jo arbejde, når man er i fleksjob, og dermed reguleres tilskuddet:



Eks. 1: Man kommer i arbejde 1 time om ugen (4 timer om måneden) til 150 kr. i timen – og tjener således 600 kr. om måneden. 30 pct. af lønnen modregnes i tilskuddet – i alt 180 kr. – og man har så 16.920 kr. om måneden (16.500+600-180).



Eks. 2: Øger man arbejdstiden til 5 timer om ugen (20 timer om måneden), tjener man 3.000 kr. og bliver modregnet (30 pct.) med 900 kr. i tilskuddet. Nu har man så 18.600 kr. om måneden (16.500+3.000-900).


Reformen skal nu vedtages i Folketinget, inden den kan træde i kraft fra 1. januar 2013. Herefter kan du få nærmere vejledning hos din kommune.


Venlig hilsen



Mette Frandsen

Fuldmægtig

5. kontor - Fastholdelse"

Ninja 18-10-2012 16:51

Tak Dansbo for at dele brevet med os!!:kram:

Har ofte tænkt over, hvordan regnestykket vil se ud for dem der fx kun arbejder 1-2 timer om ugen, så den har jeg da fået svar på dér:)

:kram:

søsser98 18-10-2012 17:10

Ja for dem der kun arbejder 1-2 timer i ugen giver det et mindre underskud
alt afhængig af hvor meget de får i boligsikring for mit vedkommende ville jeg total set midste knap 300 kr i måned ved 2 timer pr uge a 110 kr i timen som er den løn de fleste får i et ufaglært job i kvindefag heroppe nordpå

Ninja 18-10-2012 18:04

Jaaaa, som regeringen siger, skal det jo kunne betale sig at arbejde:mad:
Svært at se den tese holde stik, hvis folk ender op med et minus....

Synes i det hele taget at jeg får brækfornemmelser ved tanken om, at folk kan risikere at ryge på fleks med 1-2 timer om ugen:o

c.l.e.o. 18-10-2012 21:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af søsser98 (Send 245283)
Ja for dem der kun arbejder 1-2 timer i ugen giver det et mindre underskud
alt afhængig af hvor meget de får i boligsikring for mit vedkommende ville jeg total set midste knap 300 kr i måned ved 2 timer pr uge a 110 kr i timen som er den løn de fleste får i et ufaglært job i kvindefag heroppe nordpå

Det forstår jeg bare ikke ,det er jo kun nogle af de tjænte pengene der fratrækkes-boligsikring kan man stadig søge,det kan da aldrig blive mindre,ellers vil jeg gerne se regnestykket for lavt lønnet.



16500plus 110 -ca 36 = 16574 det da mere end 16500 Men for at gøre forviringen komplet så ledighedsydelsen ikke 16500 men lidt mindre.men efter mit regnestykke så giver det mere at arbejde.

søsser98 19-10-2012 11:06

hej

Jeg får kontanthjælp nu + § 34 + boligsikring 498 kr pr md ialt udb 10216 kr

ved et evt flexjob på 2 timer pr uge

110 x 2 = 220 gange 4 uger 880 kr - 30 % 264 kr rest 616

16500 + 616 = 17116 kr før skat
så skal der trækkes am bidrag + atp ca 1636 kr
+ skat 4980 kr
+ de der 500 kr før skat i tvungen opsparing til noget med det pension ops
§ 34 kan ikke fås på flexjob
0g bolig sikring ryger helt væk har kontrolleret på kommunen

ialt udbetalt ca 10.000

Ninja 19-10-2012 12:41

Hvis dit regnestykke passer Søsser98, så kan det da bedre betale sig for dig - rent økonomisk, at være ledig flekser og så bare få ledighedsydelse så, såfremt man altså kan modtage boligsikring samtidig...

C.L.E.O
Som kontanthjælpsmodtager kan man kun få ledighedsydelse på samme sats som kontanthjælpen!! Så de 16500 kr du skriver om her, gælder ikke kontanthjælpsmodtagere.....


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension