K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Kommunernes Tavshedspligt (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger (https://www.k10.dk/showthread.php?t=20071)

Pinny 08-11-2011 11:57

Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger
 
For tredje part!
Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt. Problemet er, hun (og hendes mand) fik indsigt i noget, der egentlig kun kom mig og min mand ved.

Min mand (samlever) blev ret gal, og det betød, jeg var nød til at oplyse min søn om det. Min søster og svoger er flinke mennesker- men! Jeg forventer ikke, nogen kan holde på mine hemmeligheder, hvis jeg ikke selv kan. (Det kunne jeg- men kommunen kunne ikke)

Min samlever blev IKKE oplyst om, at andre fik adgang til noget, der for ham er meget privat!

Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?

Jeg troede, ikke de ville udlevere den slags- ellers havde jeg forlangt, de papirer pillet ud af sagen. Klart.

Mvh
Pinny

gunvor 08-11-2011 12:57

Hej Pinny:)

Jeg er lidt uklar over om de oplysninger kun andrager din mand el. jer begge, og vil bestemt ikke "snage" konkret, så skriv ikke mere end du har lyst til. Tager selv personfølsomme oplysninger meget alvorligt.

Sagen skal ses fra 2 vinkler, dels hvor omfattende en fuldmagt gav du til din søster? Vel kun på din sag og dit personnr. el. på en konkret sag? Hvis det kun er på en konkret sag, så er det kun det der andrager denne sag, din søster har fuldmagt til. Men det kræver en afvejning af formulering af fuldmagt.

Ang. oplysninger om din samlever, så er det igen centralt om, hvad der er skrevet i denne fuldmagt i sin tid.

Mange hilsner

Gunvor

Multe 08-11-2011 15:17

Altså, man må jo gå ud fra at Du er vidende om hvad der står i "agten"(læs: sagen), og når du så giver nogen agtindsigt bør/skal de vel have mulighed for at kende hele sagen... -eller hvad ???

Kommunen kan ihvertfald ikke hænges ud for ikke at nærlæse sagen, for derefter at spørge, om det og det nu også skal udleveres...

.

Vovse 08-11-2011 22:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pinny (Send 190105)
Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?

Hvis oplysningerne om din mand fremgår af de papirer der ligger i din sag, altså som omhandler dig, så har du jo selv givet din søster fuldmagt til, at få akterne udleveret.

Hvis papirerne om din mand ikke ligger i din sag hos kommunen, og intet har med din sag at gøre, så mener jeg ikke, at kommunen skal udlevere dem til din søster hvis hun kun har fået fuldmagt til at få aktindsigt i din sag.

Webmaster 09-11-2011 00:42

Som bisidder i din sag kan din søster ikke kræve at få aktindsigt....

Det kan hun kun hvis hun er partsrepræsentant for dig...og så har du selv givet hende lov til at få aktindsigten...

Med hensyn til om de oplysninger din søster har fået...så kan vi jo ikke vide om det er nogle oplysninger der burde være i din sag...da vi ikke ved hvad det er for oplysninger...

curls 09-11-2011 18:33

Ja rigtigt ja som bisidder får man ikke bare aktindsigt. Partsrepræsentanten kan, da denne har fået fuldmagt fra parten til at føre sagen.

Jeg tænker også på, at kommunen må kun notere noget i journalen som vedrører sagen. Når det har været din sag, så kan jeg egentlig ikke se, hvorfor de skulle skrive noget om din mand.... Hvis det har interesse i at gå videre med det, så er det nok datatilsynet, du bør høre dig ad: http://www.datatilsynet.dk/

Multe 09-11-2011 22:15

Ja ok, jeg gik ud fra søsteren fik en godkendelse til aktindsigt fra Pinny... -beklager hvis mit indlæg forvirrer ;)

>>>Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt.<<<



.

curls 09-11-2011 23:44

Citat:

Oprindeligt indsendt af Multe (Send 190449)
Ja ok, jeg gik ud fra søsteren fik en godkendelse til aktindsigt fra Pinny... -beklager hvis mit indlæg forvirrer ;)

>>>Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt.<<<



.

Hej Multe. Du har ikke forvirret nogen da? :) Man kan godt som bisidder få aktindsigt, dog med fuldmagt... Det har jeg lidt svært ved at finde ud af i denne tråd, om søsteren havde fået det... Det ville ikke være så smart, hvis en sagsbehandler bare udleverede en bisidder aktindsigt uden fuldmagt fra parten.

Egentlig synes jeg, at det er endnu mere underligt, at de skal skrive noget om ægtefællen....

Jeg fandt den her gode link, som jeg har kendt til i et stykke tid... Der står noget om fuldmagt....osv... :
http://www.ast.dk/page_pic/pdf/Vejle...2009_11_37.pdf

Webmaster 10-11-2011 01:13

Nej nej Multe...

For vi ved jo reelt ikke om hun har fået en fuldmagt af Pinny...

Jeg skrev bare at man ikke automatisk som bisidder kan få aktindsigt...hvis det nu var sådan det var forgået...

Det er jo svært for os herinde at svarer 100 % korrekt når man ikke kender forholdene...

Vovse 10-11-2011 08:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pinny (Send 190105)
Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?

Det er dette (min fremhævning) jeg hæfter mig ved.

Men måske vi skal lade den ligge til trådstarter lader høre fra sig.

Pinny 10-11-2011 16:14

Det handlede om noget
 
Der skete, lige da vi var tilflyttet denne kommune.

Og jeg har gjort mit bedste for at fortrænge det, så jeg tænkte ikke på, at min søster, ville få det at vide.

Hun stillede op for at hjælpe mig hen i mod en pension.
Jeg er ikke klar over over om, det var parts eller bisidder aktindsigt, hun fik. (Det har jeg ikke hørt om før?)

Hun ville bare være flink og hjælpe, og da hun er ret skrap til det med lovgivning, var jeg da kun glad for, at hun ville hjælpe.
Det hjalp også!

Jeg og min mand, blev bare kede/frustrerede over, at hun fik noget at vide, som vedrørte os begge-og er dybt traumatisk.

Mvh
Pinny

curls 10-11-2011 17:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pinny (Send 190548)

Hun stillede op for at hjælpe mig hen i mod en pension.
Jeg er ikke klar over over om, det var parts eller bisidder aktindsigt, hun fik. (Det har jeg ikke hørt om før?)

Hun ville bare være flink og hjælpe, og da hun er ret skrap til det med lovgivning, var jeg da kun glad for, at hun ville hjælpe.
Det hjalp også!

Mvh
Pinny

Selvom din søster kun var bisidder for dig, må hun ikke selv bede om at få udleveret aktindsigt eller kommunen selv udlevere aktindsigt til din søster - ikke uden dit samtykke/fuldmagt!

Du kan læse forskellen på en bisidder og en partsrepræsentant i den link, jeg har sat ind i sidste svar i den her tråd....

Og ja vi kan kun være glad for at få en god hjælp fra et familiemedlem, men der er også grænser for, hvad de kan gøre, når de ikke er parten i en sag, der kører i kommunen. Jobcentrets medarbejdere har tavshedspligt i deres sager.

Pinny 10-11-2011 19:28

Ok- jeg godkendte
 
Hun fik aktindsigt i MIN sag.
Men det betød hun så fik noget at vide, der også vedrører min samlever. Det er lige som dét, der var problemet!

*Han* havde ikke sagt ja- til noget som helst.

Og fordi, jeg ved min søster og svoger ved det, var jeg nød til at fortælle min søn om det.
Min svoger arbejder med faglige sager, så jeg ved, han kan holde tavshedspligten. Men min søster syntes jo, hun måtte fortælle ham det, derfor tror jeg ikke på, at hun kan tie stille.

Men jeg føler mig, noget taget i buksernes bagerste øverste del. Jeg havde ikke forestillet mig kommunen ville oplyse om det. Da det ikke kun omhandler mig, men også i høj grad min mand.

(Og nej det er ikke om mishandling eller misbrug på nogen måder- eller noget kriminelt. Det er noget meget anderledes og dybt personligt).

Mvh
Pinny

c.l.e.o. 10-11-2011 20:37

Personligt og det skal det da blive ved med at være...

Helt ærligt har man som bisider eller en der skal hjælpe ikke også tavshedsPLIGT.

Det ville jeg jo nok banke min søster på plads med.

Der ud over så kan man aldrig gå i døden med en hemmelighed,med mindre man er helt alene med den ;)

Carmen 11-11-2011 00:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. (Send 190582)

Helt ærligt har man som bisider eller en der skal hjælpe ikke også tavshedsPLIGT.

Det er lige præcist, hvad man har: Tavshedspligt som bisidder!

Pinny 12-11-2011 20:23

Jamen jeg vlev sat... også så skuffet
 
Over min søster.

Jeg har snakket med min svoger, og han siger ikke noget.

Det blev SÅ bagvendt, at min søster mødte op (hun bor langt væk) og hjalp mig med kommunen.

Og så bagefter i bilen havde en privat samtale med mig, om det hun havde fået at vide.

Vi havde det ret så væmmeligt i det lille hjem bagefter. Min mand var ihvertfald ret rasende, da han jo IKKE havde sagt ja.


Det var ret hæsligt!
Jeg forstår meget godt mandens frustration, og den kunne jo næsten kun lande på mig.

c.l.e.o. 12-11-2011 23:12

Jeg tror jeg forstår din skuffelse over din søster,jeg håber din mand vil se miler på det med tiden,og der kan falde ro over gemytterne .


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension