K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Ansøgt efter §17 – sagsbehandlet efter § 20 - afgørelse efter § 17? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=20105)

Mitochondrie 11-11-2011 21:42

Citat:

Oprindeligt indsendt af MTVRV1 (Send 190607)
hvis du havde spurgt her på siden om du skulle søge en §17
så havde jeg bestemt sagt NEJ

du skriver selv du mangler nogle undersøgelser
først når alt er parate og man ved kommunen sylter ens sag
så kan man selv søge en §17 på grundlæggende
mener 70 procent får et afslag og ikke mange får afgøelsen ændret af BAN
så forstå ikke du har søgt på nuværende tidspunkt

men som alle skriver
om du lå for døden og du havde 14 dage tilbage, så kan ingen læge søger en pension
det er kun kommunen der kan tage stilling til pension eller nogen anden ydelse.

en læge må faktisk slet ikke skrive noget om pension
kun omkring funktionsevne

Sket er sket! - jeg vidste ikke om disse paragraffer før jeg blev rigtig syg og sammen med min læge mente at jeg behøvede at komme på fp - ØV:mad:. Hvad er BAN?

De bedste hilsener,
221160

Carmen 11-11-2011 21:58

BAN = Beskæftigelsesankenævnet :-)

Vovse 12-11-2011 00:27

Citat:

Oprindeligt indsendt af 221160 (Send 190706)
Jeg håber du kan hjælpe mig, at få lidt klarhed over hvordan disse paragraffer fortolkes.

De bedste hilsener,
221160

Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig om de datoer o.l. som du remser op.

Men hvis kommunen har ventet på lægeundersøgelser o.l. for at kunne lave din rp færdig, og derpå truffet deres afgørelse, så har kommunen kørt den efter bogen.

Hvis du har søgt en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så må du jo have læst om denne mulighed et eller andet sted, og dermed haft mulighed for at sætte dig ind i reglerne.

Men hvis der er kommet nye oplysninger om dit helbred siden du fik afslag på fp, så har du jo mulighed for at søge igen.

Inden man søger en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag bør man bede om aktindsigt, så man kan tjekke om der er hvad der skal være i sagen, for som det fremgår af ordlyden "på det foreliggende dokumentationsgrundlag", så søger man på baggrund af de oplysninger der ligger i sagen på ansøgningstidspunktet.

Nullemus 12-11-2011 01:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af 221160 (Send 190706)
Mit spørgsmål er om kommunen kan behandle min sag i 9 måneder (indhentende diverse papirer og prøver) og dernæst afvise sagen uden begrundelse - med henvisning til § 17? - Eller sagen grundet deres lange sagsbehandling (9 måneder) og omfangsrige engagement i at sende mig til speciallæger og indhente tidl. lægeoplysninger nu er gået hen og blevet en § 20 sag, således at kommunen, skal træffe afgørelse på en SAMLET faglig vurdering og såfremt kommunen giver afslag, så giver anvisning efter § 16 på hvordan jeg igen kan blive selvforsørgende?

Jeg håber du kan hjælpe mig, at få lidt klarhed over hvordan disse paragraffer fortolkes.

De bedste hilsener,
221160

Du har nogen problemer med de paragraffer.

Altså, Pensionen SØGES ud fra §17 (i dit tilfælde)

Og nej, din sag er ikke blevet til en §20-sag, men når kommunen enten bevilger førtidspension eller giver afslag på pension, så gør de det med henvisning til §20 hvor betingelserne for enten tilkendelse eller afslag fremgår af stk 1 og stk 2.

Og det er ALTID en SAMLET faglig vurdering af dig, din sygdom, din arbejdevne o.s.v., der ligger til grund for enten tilkendelse eller afslag på pension,

Men nej, de kan ikke afvise sagen uden en begundelse.

De kan sige nej til pension og så begrunde hvorfor.

Og den mest brugte begundelse er, at alle muligheder for at vende tilbage på arbejdsmarkedet under en eller anden form ikke er færdigafprøvede.

ALLE muligheder for at vende tilbage til arbejdsmarkedet skal være udelukkede.

§16 siger sådan her:
"Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde"

Og det betyder at hvis du på nogen mulig måde er i stand til at forsørge dig selv, så får du ikke pension.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:04.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension