K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-09-2009, 11:49   #1
Klund
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2008
Indlæg: 63
Styrke: 17
Klund er ny på vejen
Særlig Ydelse - Kan det passe?

Jeg har lige været til et foredrag i en forening jeg er medlem af.
En forening der drejer sig om folk med min sygdom (Hypofyseinsufficiens).

Det var et foredrag omhandlende fleksjob. Meget relevant, da jeg netop står og skal sende min endelige ressourceprofil ind til kommunen for at blive vurderet, og forhåbentligt blive visiteret til Pension eller fleks. Men nu kan jeg da se at fleks ikke er noget for mig.
De fleste herinde kender sikkert til ledighedsydelse, som man får når man er visiteret til fleks men ikke har job. Foredragsholderen sagde, at hvis man kom fra kontanthjælp og blev visiteret til fleks, så var man ikke berettiget til ledighedsydelse, men derimod "Særlig ydelse." Problemet ved særlig ydelse er, at det er nøjagtig samme sats som kontanthjælp, og jeg har allerede STORE problemer ved at holde mig selv i live på kontanthjælp. Så hvis jeg bliver visiteret til fleksjob, synes jeg at fremtiden ser ret deprimerende ud. Jeg kan jo risikere at skulle leve af de der 4.800 resten af livet, hvis ikke jeg får job.
Kan det virkelig passe at det skal være sådan?
Klund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 12:04   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja! Det passer DESVÆRRE rigtig godt. Der er mange 'kontanthjælps-fleksere' herinde som nok aldrig kommer ud af den onde cirkel, og som heller aldrig får et job......

Man skal altid huske, at dem der får bevilget fleks i dag, er mennesker der ville have fået førtidspension på de gamle regler!! Det er syge mennesker med skånebehov, flere kan ikke kradse ret mange timer sammen, og flere har fået det markant værre siden fleksbevillingen, men det er BILLIGT for kommunen at bevilge fleks forhold til førtidspension. Derfor den horrible situation. Dem der får fleksjobbene er ofte dem der kan arbejde 15-20-25 timer, og som har realistiske skånebehov.

Så gå i tænkeboks! Mærk efter, erkend hvis du måske ikke kan magte fleks-cirkuset, som bla og indbefatter kurser, virksomhedspraktik og andre forfærdelige tiltag der kan få fjernet flekseren fra 'negativ-listen' så det ser ud som om de er i beskæftigelse.

Hvis man synes det er hårdt at have en sag hos kommunen, så skal man vide at man bliver endnu mere jagt vildt på fleks!!!!

Desværre opdager folk det først, når fælden ér klappet!!

Sidst redigeret af Ninja; 27-09-2009 kl. 12:07.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 12:20   #3
Klund
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2008
Indlæg: 63
Styrke: 17
Klund er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja! Det passer DESVÆRRE rigtig godt. Der er mange 'kontanthjælps-fleksere' herinde som nok aldrig kommer ud af den onde cirkel, og som heller aldrig får et job......

Man skal altid huske, at dem der får bevilget fleks i dag, er mennesker der ville have fået førtidspension på de gamle regler!! Det er syge mennesker med skånebehov, flere kan ikke kradse ret mange timer sammen, og flere har fået det markant værre siden fleksbevillingen, men det er BILLIGT for kommunen at bevilge fleks forhold til førtidspension. Derfor den horrible situation. Dem der får fleksjobbene er ofte dem der kan arbejde 15-20-25 timer, og som har realistiske skånebehov.

Så gå i tænkeboks! Mærk efter, erkend hvis du måske ikke kan magte fleks-cirkuset, som bla og indbefatter kurser, virksomhedspraktik og andre forfærdelige tiltag der kan få fjernet flekseren fra 'negativ-listen' så det ser ud som om de er i beskæftigelse.

Hvis man synes det er hårdt at have en sag hos kommunen, så skal man vide at man bliver endnu mere jagt vildt på fleks!!!!

Desværre opdager folk det først, når fælden ér klappet!!
Så ved jeg jo at det er førtidspension jeg skal søge om. Som også heletiden har været min plan. For jeg ved at jeg ikke kan klare fleksjob. Men hele min sag peger desværre i retning af, at det kun er realistisk med fleks.
Jeg synes bare det er sygt! Sådan en regel virker så utroligt dum. Bare fordi jeg kun har fået kontanthjælp, så skal jeg straffes resten af mit liv, som om jeg er et dårligere menneske der er mindre værd end en der har haft et arbejde engang.

Har du ikke et råd til hvad jeg kan gøre?

Sidst redigeret af Stezu; 27-09-2009 kl. 12:42. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
Klund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 12:47   #4
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
jeg kan godt forstå det er svært at leve for så lille et beløb,men hvis du bliver bevilget flex,så vil skal der tages hensyn til dine skånebehov og du kan jo være heldig at komme i arbejde i 9 måndre og så bliver du jo beratigede til ledighedsydelse .Der faktisk nogle der kommer i job så jeg syntes du skal holde fast i den tanke der kan stadig være håb -- Jeg kan forstå du er under udredning ,så kan man godt se lidt sort på det hele ,det kender jeg fra mig selv ,jeg er ogaså lige ved at være færdig med min 3 arbejdsprøvning,så er det hele jo et ? om hvad nu og hvad så,Så forstår dine bekymninger men vent at se hvad der sker og så må du tage den der fra ..håber det beste for dig Jeg har selv nedslidning af nakke og ryg med ud strålings smerter i arme og ben her træthed m.m. også lige fået afvide jeg har en væske syldt syste der lyfter synsnerven og kan have indflydelse på homonerne afventer indkalsels til rishospitalet ..Så hvis du har overskud til at fortælle om din sygdom vil jeg og sikkert mange andre her inde gerne høre om ,hvordan den sygdom påvirker dig i din hverdag,selfølig kun hvis du også her lyst til at dele det med os.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 13:05   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tjaaa, hvad skal du gøre, hmmm....

1. Få aktindsigt hvis ikke du allerede har det!

2. Gå til din egen læge og forelæg problemet, og hør om lægen også vil mene førtidspension kan blive den mest holdbare løsning.

3. Hvad siger dine speciallægeerklæringer?

Jeg kan tænke mig, at problemet består i, at at du HAR en rest arbejdsevne og at de derfor satser på fleks. For at få førtidspension skal arbejdsevnen være noget lig nul, behandlingsmulighederne skal være udtømte og tilstanden skal domumenteres som værene varig evt med forværringer senere hen. Dog kan en sag også være så selvforklarende at en førtidspension er åbenlys, eller sitauationen kan være åbenlys formålsløs.

Udfra dine oplysninger her, ved jeg ikke helt hvor du står.........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 14:09   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Klund C.l.e.o og andre ...

Jeg vil lige prøve at forklare her hvad der er forskelle på særlig ledighedsydeles og kontanthjælp og Klund jeg tror at de har formået at formidle det forkert til dig på det kursus det er helt rigtigt at du IKKE kan få ledighedsydelse hvis du visiteres til fleks (og det kan så kun guderne og de syge undre sig over )

Klund hvis du er under 25 år ikke er gift og er på kontanthjælp så er det faktisk det samme du er på efter visitering til fleksjob , da flekser på kontanthjælp kommer under aktivloven og dermed kan feks rammes af kontanthjælps loftet du må ikke rejse udenlands du må ikke holde ferie osv fuldstændig som nu, mange aktiveringer kan du undsige dig pga dit helbred og du vil ikke blive jagte på samme måde som en kontanthjælpsmodtager helt så hårdt men du er bestemt ikke fredet ....

Det der er med den særlig ledgihedsydelse er faktisk ikke noget der er for enhver , dem der får det er for det meste kvinder/mænd der ikke er berettiget til kontanthjælp feks pga ægtefælleforsørgelse når det så bliver visiteret til fleks så kan de få den særlige ledighedsydeles den er så omkring 9000 kr om måneden (højste kontanthjælp for over 25 år ) er de under 25 år er det så den samme sats som den du får ...

En sjov/underlig/under hovedet ting der er med den særlige ledighedsydelse er at de feks er underlagt andre regler end jer flekser der er på kontanthjælp det vil sige at de feks godt må tage på ferie med deres familier ...

Men hvad der så er rigtig underligt er at det i loven er lavet sådan at hvis de så undervejs bliver skilt ja så ryger de gud døde mig på kontanthjælp det vil sige at hvis en person har været på særlig ledighedsydelse § 74i i sit ægteskab og er vant til at må tage på ferie og i det hele taget opføre sig og gøre som en på ledighedsydelse bliver skilt så er vedkommen pludselig reduceret til en kontanthjælpsmodtager ..

I min verden er der ikke noget galt med kontanthjælpsmodtager men den måde de bliver behandlet på er et system som gør meget klart for dem og omverden at de ikke er så meget værd som os andre ..

De kan have den samme familie struktur som os andre , de kan have den samme gang på arbejdsmarkedet som os andre, de kan have de samme sygdomme som os andre ... men fordi de er havnet på kontanthjælp så er de åbenbart ikke så meget værd som os andre ....

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg i sin tid mistede mine sygedagpenge pga varigheds begrænsningen efter at have været på arbejdsmarkedet siden jeg var 16 år altid i tunge job ..
betalt til min a kasse passede mine job og aldrig været nogen til byrde da jeg mistede mine sygedagpenge røg jeg på kontanthjælp var heldigvis blevet skilt så ingen skulle forsøge mig, og så var jeg elleres kontanthjælpsmodtager fra 03 til 06 og kun fordi jeg selv fandt et job lykkedes det mig at komme over på ledighedsydelse, det er heller ikke nogen hemmelighed at vi startede den her side netop fordi der ikke var nogen steder at henvende sig når man var flekser på kontanthjælp jeg meldte mig endda ind i LAFS gik med i deres lokalbestyrelse for at se om ikke der kunne laves om på det at de åbenbart ikke kan finde ud af at repræsentere flekser på kontanthjælp fordi der er for mange love der overlapper hinanden og det kan man så ikke magte , desværre stod det hurtigt klart at LAFS ikke er til for flekser på kontanthjælp og jeg gik derfra igen og meldte mig også ud af foreningen (hvad jeg så kunne læse i deres refaret fra lokal mødet var en stor lettelse med den indstilling jeg havde til LAFS ) min indstilling er at de vil tage det nemme og lade andre om det sure ...

Denne side har jo så udviklet sig til at være en side for alle mennesker i sytestemet men det forhindre altså ikke at jeg stadig syntes at noget af det der skal arbejdes meget med og hårdt på så er det at alle mennesker der er syge er lige , hvorfor er den ene en a flekser og den anden en b flekser det er sq ikke ok ...

Men men før vi kan gøre noget ved det så er det vigtigt at de flekser der er på kontanthjælp samles og vil gøre noget ved det , så længe der ikke råbes op så sker der ikke noget , og hvem er nærmere til at råbe op end dem der er visiteret til fleks på kontanthjælp ...

Og hvem er nærmere til at hjælpe end os andre der ved hvor råddent system og lovgivning kan være ??

Hver gang man stiller et spørgsmål til politikkere omkring flekser på kontanthjælp så er der en larmede pinlig stilhed ....

For alle ved i er der og ingen kan øjensynligt gøre noget ved det eller gider gøre noget ved det , og som dig Klund så tror mange at når først man bliver visiteret til fleks så er det ledighedsydelse og det er også den normale opfattelse ude i samfundet , derfor er der ikke nogen der trækker et øjenbryn så oplysning og atter oplysning er det vigtigste og det kræver at dem der er på kontanthjælp er med i det ...

Jeg for min del vil gerne hjælpe alt jeg kan også selv om det skulle gøre at jeg måtte lade andre ting fare for et stykke tid , det er på tide at der gøres opmærksom på at der er en helt glemt gruppe flekser som ikke har samme rettigheder og økonomi som os andre ....

PUHA det blev et indlæg der blev længere end tiltænkt men hvor ville jeg dog ønske at dem der er flekser på kontanthjælp og dem der er i fare for at blive det ville forene sig og sige nu er det sq nok ....


Og så til sidste lige det som det hele drejer sig om

Citat:
Særlig ydelse

§ 74 i. Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.

Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.

Stk. 3. § 74 b finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig ydelse.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang reglerne i kapitel 4 og reglerne om tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse på personer, der modtager særlig ydelse.

Læs lige her også http://www.k10.dk/showthread.php?t=9973

Og skriv gerne til div forligspartier for vi skal ikke glemme at lige her kan vi ikke give VKO skylden det er en forligskreds ergo er det alle partier i forligskredsen der åbnebart syntes at det er ok at vi har a og b flekser ...
  Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 16:10   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
JA det er et hammernde uretfærdigt system ,det har jeg aldrig kunne forstå der skal være sådanne forskel .Og jeg føler mig hammernde heldig at jeg kom i fagforening ca 1½ år før jeg "røg ned med nakken, og skulle igemmen flexmaskien .Men det er kontant flexer der skal op i ydelse og der tror jeg at ,en fagforening for flexer vil sætte ydelserne ned jo længer tid vi er ledige , og hvem har glæde af det ..
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 18:27   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
C.l.e.o jeg var nu også i fagforening og a kasse da jeg blev flekser på kontanthjælp det kommer man nemmelig også hvis man ryger for sygedagpenge grænsen og ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet pga sygdom ..

Så der er ingen forskel ... og den med flekser på dagpenge den kan vi lige tage nede i den anden tråd så vi ikke kapre den her
  Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 21:29   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg undre mig du skrive 4.800,- pr. md.

Jeg var osse på kontant hjælp inden jeg kom i flexjob, men jeg fik da knap 9.000,- før skat, som enlig ej forsørger.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 21:45   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det kommer an på om man er over eller under 25 år
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
særlig ydelse alhk Alt det andet 14 04-06-2012 20:11
Særlig ydelse?? Road66 Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 13 08-02-2012 10:01
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
særlig ydelse ozzi Alt det andet 0 22-09-2011 12:29
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension