K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2009, 12:25   #1
Psychocowboy
Elsker at være her på K10
 
Psychocowboys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 72
Styrke: 15
Psychocowboy er ny på vejen
1. møde og mange spørgsmål

Jeg havde 1. møde med min kommunale flexjobkonsulent forleden og synes ikke rigtig jeg kunne få svar på særlig mange af mine spørgsmål , så nu prøver jeg her.

1) Jeg skal tilsyneladende starte i noget der hedder jobdk, er der nogen der kender til det og kan fortælle lidt om det?

2) Kan det virkelig passe at jeg ikke kan gå på pension som 60 årig bare fordi jeg i min sygdom har fravalgt at betale til efterlønsordningen?

3) Kan det passe at det at være "aktivt jobsøgende" ikke er defineret og der dermed ikke er nogen specifikke krav til hvad det vil sige?

4) Skal der ikke et eller andet sted være et dokument der specificerer hvad mine skånehensyn er?

5) Hvor kan jeg finde ud af om jeg kan få tab af erhvervsevne erstatning? Kan man overhovedet det når det er psykisk?

6) Jeg har selv betalt rigtig mange penge for behandling af min sygdom selv, kan jeg søge at få det dækket?

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig lidt.
__________________
Psychocowboy
Førtidspensionssøgende

"Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." ~ Albert Camus

Sidst redigeret af Psychocowboy; 23-09-2009 kl. 12:39.
Psychocowboy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 14:46   #2
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Psychocowboy Se meddelelser
Jeg havde 1. møde med min kommunale flexjobkonsulent forleden og synes ikke rigtig jeg kunne få svar på særlig mange af mine spørgsmål , så nu prøver jeg her.

1) Jeg skal tilsyneladende starte i noget der hedder jobdk, er der nogen der kender til det og kan fortælle lidt om det?

http://www.jobdk.dk/OmJobdk.aspx

2) Kan det virkelig passe at jeg ikke kan gå på pension som 60 årig bare fordi jeg i min sygdom har fravalgt at betale til efterlønsordningen?
Der er ingen der kan gå på pension som 60 årig, men hvis man har indbetalt til efterlønsordningen og i øvrigt opfylder kravene, har man mulighed for at gå på efterløn som 60 årig, men det har du så altså ikke når du har valgt betalingen fra.

3) Kan det passe at det at være "aktivt jobsøgende" ikke er defineret og der dermed ikke er nogen specifikke krav til hvad det vil sige?

Både og, at være aktivt jobsøgende vil sige, at man kan dokumentere, at man selv gør en aktiv indsats for at komme i arbejde = at man har søgt relevante jobs

4) Skal der ikke et eller andet sted være et dokument der specificerer hvad mine skånehensyn er?

Ressourceprofilen skulle gerne fastlægge at der skal være visse skånehensyn, hvilke er så noget der findes frem til inden for det jobområde du skal arbejde indenfor

5) Hvor kan jeg finde ud af om jeg kan få tab af erhvervsevne erstatning? Kan man overhovedet det når det er psykisk?



6) Jeg har selv betalt rigtig mange penge for behandling af min sygdom selv, kan jeg søge at få det dækket?

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig lidt.
De sidste to spørgsmål kan jeg ikke sige noget om
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 15:09   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Psychocowboy Se meddelelser
4) Skal der ikke et eller andet sted være et dokument der specificerer hvad mine skånehensyn er?
Du kan bede om et flexjob-bevis (mener jeg det hedder), så skal de lave det til dig.

Men som Nullemus også er inde på, så kan dine skånebehov afhænge af hvilket job du får, og dem fastlægger man i den praktik som oftest går forud for et flexjob.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 15:09   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tilslutter mig nullermus gode svar

OG vil blot påpege at du SKAL have en RP, den er lovpligtig så hvis jeg var dig ville jeg da i den grad kraftigt understrege dette for jobkonsulenten!
-med andre ord: i skal i et samarbejde snarest muligt have gang i en sådan

Ang, erstatning, ja, det er jo svært at vide men kan VARMT ANBEFALE LFA:

http://www.lfa.dk/?m1=1

-nu er jeg jo ikke helt klar over hvor i landet du befinder dig, men gå ind på siden og se om ikke du kan finde en nær dig.
De har været guld værd i min mands sag

HVIS du får skaden anerkendt ja, så er der muligheden for at få dækket dine omkostninger hos diverse behandlere -hvis de kan relateres til din sygdom.
Under alle omstændigheder kan jeg kun anbefale dig at gemme kvit mm.

Om du kan få dækket dine udgifter via kommunen, ja, da må jeg melde pas men der er sikket nogle andre herinde der bedre kan hjælpe dig.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 23-09-2009 kl. 15:14.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 18:23   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man kan som regel IKKE få dækket "gamle" udgifter.

Men søg kommunen om at få dækket fremtidige udgifter.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 21:03   #6
Psychocowboy
Elsker at være her på K10
 
Psychocowboys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 72
Styrke: 15
Psychocowboy er ny på vejen
Tak for svarene, her er lidt retur:
1) På den side står der jo intet om hvad jeg skal der i de 12 uger jeg tilsyneladende skal være der, hvad tilbyder de mig og hvad kræver de af mig, er det hver dag, hvor mange timer mm.
2) Det er selvfølgelig efterløn jeg mener, og jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke bare kan melde mig ind nu og så bare få de færre penge til den tid.
3) Så skønner jeg at 2-4 ansøgninger/måned vil være passende.
4) Jeg har en RP der siger lidt om det, det meste står i bilag fra 2. aktør. Jeg synes jo bare det ville være smart hvis flexjobkonsulenten up-front var bekendt disse så der ikke bruges tid på jobtilbud jeg ikke magter.
__________________
Psychocowboy
Førtidspensionssøgende

"Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." ~ Albert Camus
Psychocowboy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 21:26   #7
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Hej
Her er lige et uddrag af "Efterløn" det er nøjagtig de samme regler der gælder for Flexydelse.
Efterløn
Efterløn er en tilbagetrækningsydelse, du kan få udbetalt, hvis du er medlem af en a-kasse og betaler efterlønsbidrag.

Det er frivilligt, om man vil betale til efterlønsordningen. Du kan melde dig ud af ordningen på et hvilket som helst tidspunkt, du ønsker det. Din a-kasse vil sørge for, at der sker tilbagebetaling af efterlønsbidrag, som du har indbetalt.

Hvis du valgt efterlønsordningen fra og fortryder, har du, når visse betingelser er opfyldt, mulighed for at kunne få ret til efterløn efter fortrydelsesordningen.

Efterlønsordningen er fleksibel. Det betyder, at du kan trække dig gradvist tilbage fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen, fordi det er tilladt at arbejde ubegrænset som lønmodtager. Hvis du arbejder, medfører det fradrag i efterlønnen.

Hvis du vil drive selvstændig virksomhed samtidig med efterlønnen, skal du søge om tilladelse i din a-kasse.

Du kan tidligst gå på efterløn, når du fylder 60 år. Hvis du er født den 1. januar 1959 eller senere, er efterlønsalderen højere end 60 år.

Du skal også have været medlem af en a-kasse i en årrække og betalt efterlønsbidrag.

Læs mere om betingelserne for ret til efterløn.

Når du har fået dit efterlønsbevis, er der flere økonomiske fordele, hvis du venter med at gå på efterløn og bliver længere på arbejdsmarkedet. Hvis du udskyder din overgang til efterløn i mindst 2 år og har arbejdet i mindst 3120 timer (opfylder 2-års-reglen), kan du få en højere efterløn, et lempeligere pensionsfradrag og muligheden for at optjene en skattefri præmie.

Henvend dig i din a-kasse, hvis du vil vide mere om dine muligheder for af få efterløn.

Sidst opdateret: 21. september 2009 - Ansvarligt kontor: Efterløn
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 22:20   #8
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Lige lidt svar til det indlæg:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Psychocowboy Se meddelelser
Tak for svarene, her er lidt retur:
1) På den side står der jo intet om hvad jeg skal der i de 12 uger jeg tilsyneladende skal være der, hvad tilbyder de mig og hvad kræver de af mig, er det hver dag, hvor mange timer mm.
Det får du jo at vide når du kommer der, jeg gik ud fra du slet ikke vidste hvad det var for noget

2) Det er selvfølgelig efterløn jeg mener, og jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke bare kan melde mig ind nu og så bare få de færre penge til den tid.

Jeg ser at sushjer i sit citerede indlæg skriver: "Hvis du valgt efterlønsordningen fra og fortryder, har du, når visse betingelser er opfyldt, mulighed for at kunne få ret til efterløn efter fortrydelsesordningen."

Den regel kender jeg ikke, derimod kender jeg en, der blev afskåret fra mulighed for nogensinde at opnå efterløn, fordi der var sket en fejl og hans efterlønsbidrag derfor ikke var blevet indbetalt i 3 måneder.

Da du stoppede med at betale til efterlønnen må du jo have vidst, at der var regler for at betingelsen for at opnå efterløn forudsætter at man også betaler efterlønsbidraget




3) Så skønner jeg at 2-4 ansøgninger/måned vil være passende.

Så må du bare håbe kommunen er enig i det, for indtil for nylig skulle folk der var ledige og tilknyttet et jobcenter sende 4 ansøgninger af sted om ugen

4) Jeg har en RP der siger lidt om det, det meste står i bilag fra 2. aktør. Jeg synes jo bare det ville være smart hvis flexjobkonsulenten up-front var bekendt disse så der ikke bruges tid på jobtilbud jeg ikke magter.
Jeg er da overbevist om, at fleksjobkonsulenten også er vidende om hvad der står i din ressourceprofil
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 22:21   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, til dit svar igen ang timer mm: det er jo netop dette en opdateret rp bla skal fortælle, skånehensyn mm.

Kan du ikke på forhånd sige til jobkonsuleten/arbgiver hvor mange timer du kan klare jamen, så skal det forøvrigt også tydeligt stå der!

- og præcis som du selv siger, det burde konsulenten vide alt om så i ikke spilder hinandens tid

Husk også at når du evt skal til at indgå diverse aftaler ja, så ER DET DIN RET at have en faglig rep med indover.

ang efterløn har susjer lagt en glimrende tekst ind og som sagt, der visse betingelser der skal være opfyldt.
Det er jo nok lidt ligesom mange tror at bare de har meldt sig ind i a-kassen, ja så kan man automatisk få dagpenge. Desværre er det ikke sådan.

Kan anbefale dig at nærlæse og se om du opfylder betingelserne ellers -om muligt- spørg din fagforening

iøvrigt kan jeg se at du er fra Vestsjælland så AVS Slagelse: http://www.arbejdsskadeforeningen.dk/

har mine aller varmeste anbefalinger.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
rehabiliteringsteam møde overstået - spørgsmål angående tidsramme Fib Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 04-09-2013 11:33
Hvor mange?? BFF Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-09-2011 10:07
En novice med mange spørgsmål.......... Rayconnice Alt det andet 3 11-08-2011 20:41
Spørgsmål til et evt. møde med sagsbehandler nilla Alt det andet 7 11-09-2010 21:29
Vi er mange....... Odenseaneren Dit og Dat 10 08-03-2009 14:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension