K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-09-2009, 12:35   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Køen af ledige uden fleksjob vokser

20 procent flere ledige venter på fleksjob, viser tal fra Arbejdsmarkedsstyrelse. Virksomhederne holder tilbage på grund af krisen, vurderer CABI.

http://forsiden.3f.dk/article/200908...186181462/2140

Og attter engang har man så "glemt" at regne ledige flekser på kontanthjælp med i ledigheden så hvor mange mon efterhånden kan lægges til ..

Sådan ca 2-3000 ? vil skrive til hende der har skrevet artiklen om at hun har glemt det , senere når jeg lige har lidt overskud ...

Syntes det er dyb kritisabelt at man udelader flekser på kontanthjælp samtidig er der åbenbart ikke nogen der tager notits af at det er flekser der slet ikke er underlagt de samme regler og rettigheder som os på ledighedsydelse syntes at det er et stort problem ...

a og b flekser og hvorfor ? fordi kommunerne er for længe om at afklare sager
  Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 13:35   #2
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Rystende, faktisk. Både er der er så mange ledige fleksjobbere, men også at dem der er på ydelse svarende til kontanthjælp ikke er talt med.

Jeg kunne da godt tænke mig at vide, egentlig, hvor mange af de ledige fleksjobbere (både dem på fleksydelse og dem på kontanthjælp) der er "svage" fleksjobbere? For det kunne jo godt tænkes, at de fylder rigtig meget i tallene når nu der ikke er så mange jobs og virksomhederne ikke kan leve op til socialt ansvar.

For sådan som jeg har læst mig til herinde (og i medierne) så bliver flere og flere "svage" visiteret til fleksjob i stedet for at få FP, men hvor mange af dem kommer reelt ud i jobs på 12-15 timer?

Jeg kan godt frygte, at de tal får regeringen til at stejle voldsomt og i huhej al hast vil indføre nye sanktioner der rammer fleksjobberne endnu hårdere med mærkelige tiltag, men reelt ingen jobs.

Jeg har altid - nok naivt - troet at fleksjob var for at hjælpe folk til at blive på arbejdsmarkedet på vilkår der var tilpasset dem og så ikke så meget andet bøvl. Men jeg synes da nok at ledige fleksjobbere - sådan som jeg forstår det - bliver jagtet lige så voldsomt som almindelig ledige på dagpenge. Tager jeg helt fejl her?
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 14:01   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej hla du tager ikke fejl men det har ikke altid været sådan , det er loven der strammes om kommunerne og så rykker de det ud på os ...

Jeg har lige skrevet til hende der har skrevet artiklen så må vi se om det er noget de har lyst til at tage fat i , for af en eller anden uransagelig grund så er det åbenbart sådan at man ikke kan formå sig til at gøre , sige , se , eller skrive noget omkring de flekser der er på kontanthjælp , det er lidt som de tre aber , ikke høre ikke se ikke tale .. og så er de her nok ikke


Citat:
Kære Lene

Jeg skriver til dig i håb om at 3F også kunne tænke sig at gå ind i problematikken ang fleksjobber der er på kontanthjælp, ofte er disse mennesker jo i nøjagtig i samme båd som os flekser der er på ledighedsydeles dog er de betydelig dårligere stillet mht rettigheder og økonomi.

Mange af dem er under ægtefælleforsørgelse det vil så sige at de maks kan få en §74i som forløber sig til den fyrstelig formue af ca 9000 kr om måneden , dertil skal man tænke på dem som måske er enlige og som har eget hus eller formue , disse mennesker skal først afhænde hus og værdier optjent igennem et helt liv inden de vil kunne få kontanthjælp, heller ikke i ledighedstatsestikken tæller de med , da man kun opgøre dem på ledighedsydeles ..

Foruden det ganske åbenlyse at man ikke kan regne med ledighedstatsestikken for flekser når ikke alle er regnet med , så er der mange flere ting i det at være ledig flekser på kontanthjælp, feks skal de følge aktivloven, det vil sige at de for altid vil være afskåret fra noget så simpelt som at holde ferie med deres familie , det må man nemmelig ikke som kontanthjælpsmodtager, og i det hele taget så er de og føler de at de er en b ordning , de er flekser med mange gange samme baggrund som de flekser på ledighedsydelse lige så mange år på arbejdsmarkedet samme sygdomme samme familie struktur og liv og fremtid ..

Mange af dem er simpelthen på kontanthjælp fordi kommuner smøler med sagerne og de havner på kontanthjælp inden deres sag er afklaret ..

Vi har igennem længere tid prøvet at råbe op omkring det her problem, men de tilbagemeldiniger der kommer fra politikkere er at ja det er problematisk og nej man kan ikke gøre noget ved det..

Dette tillægger jo så lige et moment mere til det at være på sygedagpenge , hvis ikke ens kommune formår at afklare ens sag inden for den gældene tidsfrist så vil man ende på kontanthjælp og man er så åbenbart ikke så meget værd som de andre ..
Desforuden kan vi jo så ikke regne med ledighed statstikken for flekser for heller ikke under kontanthjælps statestikken fremgår det hvor mange der er visiteret til fleks..
De sidste ca tal vi har kunne få er fra 06 og der var det ca 1200 siden da kan vi se at på feks www.k10.dk kommer der flere og flere til der først mister sygedagpenge og dernæst bliver visteret til fleks ..

Og man kan få den tanke at der er et kasse tænkning problem i dette.

Et lille problem mere som der er i det at være visiteret til fleks og være på kontanthjælp er den måde loven forvaltes på , hvis man er gift kan man jo ikke få kontanthjælp (med mindre ægtefælle ikke har indtægt) derfor kan man få den der hedder §74i den træder så i stedet for en kontanthjælp, men af en eller anden uransagelig grund har man valgt at sætte dem der er på den særlige ledighedsydelse under loven som gælder for flekser på ledighedsydelse ..
I tilfælde at man så bliver skilt så er man lige pludselig kontanthjælpsmodtager mister dermed rettigheder og retten til ferie , det kan da få mange en person til at tænke sig om en ekstra gang inden man lader sig skille da det jo vil gå ud over hele familien , men kan det være meningen at man skal tænke sådan hvis man har feks en krise i ægteskabet .. ? jeg mener det bestemt ikke...

Vi har også prøvet at få LAFS til at tage sig af denne problematik men man vælger fra alle sider at sidde disse problemer overhørige og LAFS har da også nu fået skrevet på deres side at de hjælper flekser på ledighedsydelse og dermed er flekser på kontanthjælp afskåret fra den forening der skulle varetage deres krav ..

Jeg skal lige sige at mange af de mennesker der haver på kontanthjælp er mennesker som har arbejdet og har været i fagforening ...

Derfor ville jeg høre om ikke det var en ide at 3F tog fat på den problematik om ikke andet så i en artikel sådan at ikke alle mennesker tror at fleks visitation er ensbetydene med ledighedsydelse den misopfattelse ser vi desværre tit på www.K10.dk folk skriver at nu er de ved at blive visiteret til fleks og puha så kommer de heldigvis væk fra kontanthjælp og aktivloven , og til dem må vi så komme med den dårlige oplysning om at sådan forholder det sig ikke..

Også blandt venner bekendte familie osv er der den ide at fleks visitation er ensbetydeene med at man er væk fra kontanthjælp ..

Så jeg håber inderligt at det er noget i hos 3F vil tage fat i , lige som jeg er af den klare opfattelse at en statistik over ledighed ikke er til nogen anvendelse overhovedet i det at ikke alle ledige flekser figurere på denne...

Med venlig hilsen
xxxxx


PS denne mail er sat på www.k10.dk og det samme vil et evt svar blive hvis det er i orden med dig ..
  Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 19:34   #4
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Hejdien, jeg er dælme imponeret over, at du bare sådan skriver til folk. Du ved saftsuseme meget om det her og ja... jeg bøjer mig ydmygt i støvet. You are the master!

Nu må vi så bare krydse fingre for, at hende der har skrevet artiklen i det mindste bare svarer dig tilbage!

DYB respekt herfra

Heidi
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 01:11   #5
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Ingen tvivl om, at der hersker stor uvidenhed i befolkningen omkring fleksproblematikken og at der eksisterer et A og et B hold. Har i søndags haft møde sammen med Huldra og Viper med en venstrepolitiker, som er borgmesterkandidat i vores kommune. ...

Han anede ikke hvad jeg talte om, før jeg forklarede ham om problemet. Spørgsmålet opstod, da jeg nævnte at vores, samt alle andre kommuner kassetænker, når sagsbehandlerne trækker sagerne i langdrag og smider syge borgere over på kontanthjælp, for der fra at bevilge fleksjob.

Borgmesterkandidaten havde svært ved at sluge den med at vores (alle kommuner) kommune kassetænker; men da jeg forklarede ham, hvordan det hænger sammen med økonomi osv. måtte han bøje sig, selvom det var rigtig dårligt nyt for ham

Efter at have sunket fakta, blev han vred, for som han sagde: "Jamen, I er jo ikke raske. I er syge, og skal ikke derfor ikke være på kontanthjælp, hvor der er regler for raske mennesker om rådighed osv. Sagsbehandlerne skal passe deres arbejde, det er det de er ansat til!"

Nå, så kunne jeg jo godt være fristet til at sætte i et latterhyl; men for det første er han en sympatisk ung mand, der faktisk er den eneste, der har reageret på noget af alt det, Huldra og jeg har skrevet og sat i værk. For det andet var han rystet i sin inderste sjæl, og så er jeg ikke den der tramper; men håber på at 'det siver ind', for det var helt tydeligt at han virkelig fik nogle informationer, der rystede ham og bragte ham i tænkeboks

Viper og jeg fulgte den op med at han kunne gå ind på K10 og læse alle rædselshistorierne, og på det tidspunkt sad han og skrev som en gal, og var mere og mere interesseret i K10 (Vi havde nævnt den adskillige gange ), som jeg så fortalte var startet med et par mennesker der selv havde været i klemme i systemet, og som derfor havde startet hjemmesiden for at dele deres erfaringer, og at hjemmesiden var en side hvor folk, der er syge rådgiver hinanden.

Vi var selvfølgelig også inde omkring ægtefælleforsørgelse osv., så jeg håber på, at ved at vi råber op, kan bidrage til at der er nogle ansvarlige, der bliver opmærksomme på problemerne rundt om i kommunerne og refusionsreglerne
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 01:59   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hyanna Se meddelelser
Ingen tvivl om, at der hersker stor uvidenhed i befolkningen omkring fleksproblematikken og at der eksisterer et A og et B hold. Har i søndags haft møde sammen med Huldra og Viper med en venstrepolitiker, som er borgmesterkandidat i vores kommune. ...

Han anede ikke hvad jeg talte om, før jeg forklarede ham om problemet. Spørgsmålet opstod, da jeg nævnte at vores, samt alle andre kommuner kassetænker, når sagsbehandlerne trækker sagerne i langdrag og smider syge borgere over på kontanthjælp, for der fra at bevilge fleksjob.

Borgmesterkandidaten havde svært ved at sluge den med at vores (alle kommuner) kommune kassetænker; men da jeg forklarede ham, hvordan det hænger sammen med økonomi osv. måtte han bøje sig, selvom det var rigtig dårligt nyt for ham

Efter at have sunket fakta, blev han vred, for som han sagde: "Jamen, I er jo ikke raske. I er syge, og skal ikke derfor ikke være på kontanthjælp, hvor der er regler for raske mennesker om rådighed osv. Sagsbehandlerne skal passe deres arbejde, det er det de er ansat til!"

Nå, så kunne jeg jo godt være fristet til at sætte i et latterhyl; men for det første er han en sympatisk ung mand, der faktisk er den eneste, der har reageret på noget af alt det, Huldra og jeg har skrevet og sat i værk. For det andet var han rystet i sin inderste sjæl, og så er jeg ikke den der tramper; men håber på at 'det siver ind', for det var helt tydeligt at han virkelig fik nogle informationer, der rystede ham og bragte ham i tænkeboks

Viper og jeg fulgte den op med at han kunne gå ind på K10 og læse alle rædselshistorierne, og på det tidspunkt sad han og skrev som en gal, og var mere og mere interesseret i K10 (Vi havde nævnt den adskillige gange ), som jeg så fortalte var startet med et par mennesker der selv havde været i klemme i systemet, og som derfor havde startet hjemmesiden for at dele deres erfaringer, og at hjemmesiden var en side hvor folk, der er syge rådgiver hinanden.

Vi var selvfølgelig også inde omkring ægtefælleforsørgelse osv., så jeg håber på, at ved at vi råber op, kan bidrage til at der er nogle ansvarlige, der bliver opmærksomme på problemerne rundt om i kommunerne og refusionsreglerne
Mon ikke det den venstre politiker blev konfronteret med var en opvågning der vedrører nøjagtigt det samme som en tidligere konservativ politiker skrev i en artikkel; at der savnes "Borgerlig Anstændighed" i social politikken efterhånden?

Noget kunne tyde på, at rigtig mange borgerlige er ført bag lyset, og er blevet lullet ind i en tro på, at alt fungerer som det skal... så meget, at de TROR den borgelige anstændighed stadig trives i bedste velgående?

Jeg HÅBER at dette er korrekt, for hvis det er det, så er det eneste der mangler en brat opvågning af samtlige borgerlige for at få dette lortesystem tilbage på rette kurs...

Det er i hvert fald på tide, at nogen får øjnene op for, at fleksjob ordningen ikke fungerer, og får gjort noget ved det. Jeg er DÆLEME glad for, at jeg ikke blev henvist til fleksjob i dag, frem for førtidspension.

Og jeg synes det er synd for mange af de mennesker der netop bliver syge, og har så stor en arbejdsmoral, at de fanden gale mig ikke vil høre tale om fleksjob, for det er dem der får det største chok... det er dem med en god arbejdsmoral der bliver kværnet igennem det ene og det andet, inden de til slut får deres fleksjob, for bare at opleve, at de kan side på kontanthjælp på ubestemt tid, og SAMTIDIGT være udsat for mistro om beddragerier og værre.

Det er hvad man byder fornuftige og arbejdstro mennesker der er uheldige at blive syge, og som gør ALT for at blive på arbejdsmarkedet... FLOT!

Sidst redigeret af Razmo; 23-09-2009 kl. 02:02.
  Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 23:36   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
20 procent flere ledige venter på fleksjob, viser tal fra Arbejdsmarkedsstyrelse. Virksomhederne holder tilbage på grund af krisen, vurderer CABI.

http://forsiden.3f.dk/article/200908...186181462/2140

Og attter engang har man så "glemt" at regne ledige flekser på kontanthjælp med i ledigheden så hvor mange mon efterhånden kan lægges til ..

Sådan ca 2-3000 ? vil skrive til hende der har skrevet artiklen om at hun har glemt det , senere når jeg lige har lidt overskud ...

Syntes det er dyb kritisabelt at man udelader flekser på kontanthjælp samtidig er der åbenbart ikke nogen der tager notits af at det er flekser der slet ikke er underlagt de samme regler og rettigheder som os på ledighedsydelse syntes at det er et stort problem ...

a og b flekser og hvorfor ? fordi kommunerne er for længe om at afklare sager
På ovenstående link kunne man se, hvor mange ledige der var:

Citat:
Antal personer med ledighedsydelse:
Juni 2009: 13.180
juni 2008: 11.029
juni 2007: 11.108

Nu ser det endnu mere dystert ud - BEMÆRK: Nedenstående er UDEN fleksere på kontanthjælp, starthjælp.

Citat:
Ledighedsydelse i alt
13 427 (marts 2009)
14 578
14 177
15 874
15 033
15 640
15 872 (marts 2010)


http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR254.pdf


Det er MERE end 2.400 FLERE ledige fleksere på eet år.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2010, 08:06   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er det rigtig forstået at hvis man ikke kan modtage kontanthjælp og er blevet tildelt flex
men kan ikke finde noget job.
så vil man stå uden indtægt i rigtig mange år, eller indtil man brugt hele sin formue

de vil så heller ikke stå som ledige
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2010, 10:14   #9
Psychocowboy
Elsker at være her på K10
 
Psychocowboys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 72
Styrke: 15
Psychocowboy er ny på vejen
@Hla72, Angående de svage fleksere kan man nemt lave en poll (afstemning) herinde og finde ud af hvor mange vi er herinde ihvertfald.

Jeg frygter også for hvad de kan finde på af nye (meningsløse) tiltag at presse os yderligere med.

Jeg undres til stadighed over virksomheder og det offentliges sociale ansvarlighed (som jo gerne påråbes men ikke følges i praksis), bla. i form af hvor få fleksjobs der slåes op. I den forbindelse er det jo tankevækkende at man på fx. jobnet slet ikke kan søge direkte efter fleksjobs, måske fordi det ville synliggøre at der ikke er nogle at søge?

Nogle gange må jeg trøste mig selv med at jeg jo er kronisk syg og realistisk set burde ha FP, og at nogen bare har puttet mig ind i en lovgivning der på ingen måde fungerer i praksis.

@MTVRV1, Ja
__________________
Psychocowboy
Førtidspensionssøgende

"Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." ~ Albert Camus
Psychocowboy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 00:10   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation 27.000 ledige fleksere og stadigt stigende?

27.000 på ledighedsydelse.... og PLUS dem på kontanthjælp og starthjælp.

Citat:
Tredjestørste gruppe (27.000 personer) er modtagere af ledighedsydelse, som er den ydelse, personer med flexjob kan få, hvis de bliver ledige.

Her er der tale om en stigning på ni procent.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/30/121115.htm

Øh... der er da noget HELT GALT med de statistikker.

Og jo, jeg ved godt, det er personer, men det er dælme mange... også selvom man i andre statistikker omregner det til fuldtidsledige.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledige bagerst i køen til behandling Risa Politik og Samfund 12 25-11-2012 10:37
Førtids-pensioner vokser videre keld60 Politik og Samfund 2 31-01-2012 03:18
Jobkonsulenter ender selv i køen af ledige buster Politik og Samfund 3 30-11-2010 12:40
Ledige venter for lang tid på fleksjob Stella Er det overhovdet til at få fleksjob? 0 22-03-2009 16:36
Mere end 30 % af de visiterede til fleksjob er ledige Stella Manglen på Fleksjob 2 08-03-2008 16:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension