K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2009, 11:33   #1
Mbp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mbp er ny på vejen
Ung ADHD'er

Hej.. Jeg vil ikke sidde her og bable hele min livshistorie ned, men gå direkte til sagen.

Mit liv er kaos, jeg er 22 år gammel, og har nu henvendt mig til jobcenter Sønderborg. De har sat mig i en "kategori 4" lige umiddelbart, og var rigtig venlige at snakke med.

Jeg skulle op og snakke med en dame, som havde med økonomi at gøre. Det vil sige kontanthjælp til at starte med. Jeg var så heldig at hendes søn også havde ADHD, så hun forstod min situation. (Håber jeg kan være så heldig hele vejen, men nok ikke).

Jeg har fået at vide der nok går 2-3 uger før jeg for svar - så bliver jeg kaldt til samtale med en sagsbehandler tror jeg vidst det var..

3 uger er nu gået, og har intet hørt. Hvad skal jeg gøre nu?
Jeg har læst så mange skrækhistorier om hvor svært det er at få førtidspension, og at hvis man bliver benægtet kan der gå en 10 års kamp før der sker noget igen osv osv.

Hvad skal jeg tage stilling til, hvad skal jeg gøre/sige og kæmpe for? Hvad har jeg af rettigheder i min situation? Jeg har læst til flere der har fået førtidspension på grund af ADHD.

Jeg vil på førtidspension da jeg bare ikke magter mere, og er virkelig deprimeret. Det har jeg været så længe jeg kan huske, og har aldrig kunne holde noget arbejde eller uddannelse.

Flexjob vil før eller siden også tage pusten af min og sende mig til de uendelige græs-marker. Det er jo ikke anerledes end et deltidsjob hvilket jeg også har prøvet masser af gange.

Håber i kan hjælpe lidt, inden jeg bliver kastet igennem møllen, trådt på og afprøvet i alle kroge.
Mbp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 08:27   #2
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Hvis du ikke hører noget i løbet af ugen kan du jo rykke for at få aftalt en mødedato.
Dernæst vil jeg sige, at det er blevet meget sværere at få førtidspension idag end tidligere og de skal være 110% sikre på at der ikke er nogen erhvervs-evne før de indstiller dig til pension.
Måden de finder ud af det på er via afprøvninger og status fra psykiater, læge eller lignende.
Et godt råd kunne være at finde en person der ville være bisidder for dig igennem dit kommende forløb, da det hjælper meget at have en man efter en samtale kan tale med.
Derudover er det en god idé at skrive dagbog over hvad der sker, hvordan du har det osv. for at følge med i hvordan det påvirker dig hvis du f.eks. bliver sat til noget du ikke kan holde til.
En diagnose i sig selv er således ikke lig med sikker pension - men hold modet oppe og argumenter for din sag samt kræv alt på skrift med klagevejledning, så skal det nok gå.
Derudover kan du også søge om pædagogisk støtte i det daglige, som bl.a. kan hjælpe med kontakten til det offentlige.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 11:53   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mbp Se meddelelser
Hej.. Jeg vil ikke sidde her og bable hele min livshistorie ned, men gå direkte til sagen.

Mit liv er kaos, jeg er 22 år gammel, og har nu henvendt mig til jobcenter Sønderborg. De har sat mig i en "kategori 4" lige umiddelbart, og var rigtig venlige at snakke med.

Jeg skulle op og snakke med en dame, som havde med økonomi at gøre. Det vil sige kontanthjælp til at starte med. Jeg var så heldig at hendes søn også havde ADHD, så hun forstod min situation. (Håber jeg kan være så heldig hele vejen, men nok ikke).

Jeg har fået at vide der nok går 2-3 uger før jeg for svar - så bliver jeg kaldt til samtale med en sagsbehandler tror jeg vidst det var..

3 uger er nu gået, og har intet hørt. Hvad skal jeg gøre nu?
Jeg har læst så mange skrækhistorier om hvor svært det er at få førtidspension, og at hvis man bliver benægtet kan der gå en 10 års kamp før der sker noget igen osv osv.

Hvad skal jeg tage stilling til, hvad skal jeg gøre/sige og kæmpe for? Hvad har jeg af rettigheder i min situation? Jeg har læst til flere der har fået førtidspension på grund af ADHD.

Jeg vil på førtidspension da jeg bare ikke magter mere, og er virkelig deprimeret. Det har jeg været så længe jeg kan huske, og har aldrig kunne holde noget arbejde eller uddannelse.

Flexjob vil før eller siden også tage pusten af min og sende mig til de uendelige græs-marker. Det er jo ikke anerledes end et deltidsjob hvilket jeg også har prøvet masser af gange.

Håber i kan hjælpe lidt, inden jeg bliver kastet igennem møllen, trådt på og afprøvet i alle kroge.
Du skal under alle omstændigheder forberede dig på, at du må KÆMPE med næb og kløer, hvis du vil have en førtidspension.

En ting er, at du ud fra det jeg kan forstå, slet ikke har været igennem nogen form for afklaring... så med mindre du kan få en psykiater eller psykolog til at skrive en lægeerklæring der meget bevidst mener at det er kontraindiceret at lave nogen udredninger, så vil du skulle igennem en hel del ting først, så som:

Psykolog/psykiater samtaler med henblik på klarlægning af din situation. Dette vil indebære behandlingsmuligheder i form af medicin, terapi og alle mulige andre foranstaltninger.

arbejdsprøvninger/revalideringer, for at afprøve om du kan omskoles og afprøve din abejdsevne.

Du skal have skrevet resourceprofil i forbindelse med at sagen laves.

I det hele taget vil der være en lind strøm af ting der skal klares før de kommer frem til nogen beslutning i den sag om førtidspension, og er du uheldig, så vil de gøre hvad som helst i kassetænkningens navn for IKKE at du kommer på førtidspension.

Din værste fjende er nok den, at du ikke er ældre... de er rent ud sagt nogle sataner, når det kommer til unge mennesker, som om de ikke kan være syge som alle andre...

Så at håbe på at det næste skridt bare er et par samtaler, og så en tilkendelse er nok en smule naivt... men du KAN få en førtidspension på ADHD, men du kommer som før skrevet til at bide tænderne sammen og kæmpe hele vejen dertil.

HVIS du vælger at kæmpe kan mit råd kun være: "stol aldrig 100% på hvad kommunen fortæller dig"... hvis du føler dig uretfærdigt behandlet, er der stor sansynlighed for at du BLIVER uretfærdigt behandlet, så vær forberedt på at læse op på lovgivning, og spørg her inde hvis det bliver for meget for dig.

Bed om løbende agtindsigt i din sag, hvis du vælger at kæmpe, så du altid kan følge med i hvad de skriver ned om dig... det er en fordel at vide hvad der foregår bag de lukkede døre.

Jeg ved godt, at det jeg skriver ikke ligefrem er positivt, men det er desvære sådan systemet fungerer i dag... der ER ingen sund menneskelig fornuft der springer dele af systemet over, selv om det er åbenlyst at det er smartest i nogle tilfælde... det heder HELE MØLLEN IGENNEM, og det eneste der kan afstedkomme en "dispensation" er at det er skadeligt for dig... og det skal du have en fagperson til at skrive hvis det skal blive en mulighed.

Så held og lykke med det... jeg ved hvor svært det er, og har selv kørt 20 år i det lorte system før jeg fik min FP
  Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 16:49   #4
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej MBP.

Måske var det en god ide, at kontakte center for autisme.
Jeg er sikker på de kan være med til, at hjælpe dig, evt. som bisidder?
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 18:18   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
Hej MBP.

Måske var det en god ide, at kontakte center for autisme.
Jeg er sikker på de kan være med til, at hjælpe dig, evt. som bisidder?
ADHD har intet med autisme at gøre!?
  Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 18:50   #6
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej

Undskyld, jeg mente foreningen for ADHD, blandet lige tingene sammen.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 12:59   #7
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Rasmo: Jeg forstår din pointe:-) - Men det er faktisk ikke heeelt rigtigt( selvom center for autisme nok ikke ville hjælpe, men henvise til ADHDforeningen;-))

ADHD er faktisk en meget mild form for autisme- det ligger i hvert fald i autismespektraet- så vidt jeg er orinteret(?)

Ligemeget, havde ikke noget med tråden at gøre, synes bare lige, at selvom du har ret( Det er ikke center for autisme- men ADHDforeningen) så har du faktisk ikke heeelt ret, når du siger, at ADHD ikke har noget at gøre med autisme;-)


Det er i hvert fald det jeg har forstået.... Har jeg ikke ret?

Ellers har jeg da noget helt galt i min opfattelse/fortolkning...-s-
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 13:49   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
Rasmo: Jeg forstår din pointe:-) - Men det er faktisk ikke heeelt rigtigt( selvom center for autisme nok ikke ville hjælpe, men henvise til ADHDforeningen;-))

ADHD er faktisk en meget mild form for autisme- det ligger i hvert fald i autismespektraet- så vidt jeg er orinteret(?)

Ligemeget, havde ikke noget med tråden at gøre, synes bare lige, at selvom du har ret( Det er ikke center for autisme- men ADHDforeningen) så har du faktisk ikke heeelt ret, når du siger, at ADHD ikke har noget at gøre med autisme;-)


Det er i hvert fald det jeg har forstået.... Har jeg ikke ret?

Ellers har jeg da noget helt galt i min opfattelse/fortolkning...-s-
Jeg har ikke SÅ meget styr på det, at jeg tør sige du tager fejl, men normalt er ADHD og Autisme (Aspergers bla.a.) to forskellige ting, som dog har meget ens symptomer... årsagerne til symptomerne er dog vidt forskellige.

Aspergers (Autisme) kan ikke medicineres for... det kan ADHD i nogle tilfælde godt, så det er også et tegn på, at det er forskellige ting.

Det er dog ikke uanmindeligt, at bla.a. Aspergere tit har ADHD oven i hatten, så det kan måske være derfor?

Personligt er jeg lidt af et "mix" hvis man spørger mig ad... jeg er ikke 100% ADHD'er, og heller ikke 100% Asperger... jeg har bare træk fra begge dele.

Selv tror jeg at mange af disse neurologiske dysfunktioner er relateret som ringe i vandet der overlapper hinanden... Tourette, Aspergers, ADHD osv...

Men at sige en ADHD'er er autistisk er jeg ikke helt sikker på er korrekt... eller jo... ALLE mennesker ligger i autisme spektret, også de raske, men de er helt deroppe hvor det anses som "normalt"...
  Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 22:44   #9
hmm1976
På vej til at lære K10
 
hmm1976s avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Lokation: Odsherred
Alder: 47
Indlæg: 1
Styrke: 0
hmm1976 er ny på vejen
Min lille søn har ADHD, og i forhold til autisme, rent pædagogisk, skal patienterne have faste rammer, struktur og forudsigelighed, men ellers har ADHD ikke noget med autisme at gøre. Andet end i som sagt "opdragelses" metoderne

Hvis du er meldt ind i ADHD-foreningen kan du evt. tale med dem derinde i forbindelse med din søgning om FP. Og måske kan DUKH hjælpe dig, der er et link til dem på ADHD foreningens hjemmeside. Jeg har tlf nr. til dem her 7630 1930. Ved ikke om de kan hjælpe men det er måske forsøget værd..??

Ønsker dig al held og lykke.!
hmm1976 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2009, 12:41   #10
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Jeg bukker mig i støvet og siger undskyld

Synes bare helt bestemt der var et link, der førte dem sammen ude i 7 kartoffelrække

Synes bestemt min psykiater har sagt noget der i den forbindelse ( Han har holdt flere foredrag om ADHD)- Men igen, jeg vil ikke udelukke, at der er sket et koncentrationssvigt;-)
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jer med ADHD / ADD KatrineB Alt det andet 2 13-09-2012 14:03
ADHD og hva så ? Erfurt Spørgsmål ang fleksjob 3 15-11-2011 16:14
ADHD KatrineB Dit og Dat 5 31-08-2010 11:23
ADHD Enteneller Alt det andet 5 13-03-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension